تاریخ انتشاردوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
plusresetminus
حزب الله:رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سالمندی را یکی از ابرچالش های مهم در جهان و ایران برشمرد و گفت: پنجره جمعیتی کشور در سال ۱۴۲۵ مسدود می‌شود.
۰
کد مطلب : ۳۱۰۹۷۰
پنجره جمعیتی ایران در ۱۴۲۵ مسدود می‌شود/ راهکار عبور از سالمندی
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،علیرضا زالی، در یک برنامه تلویزیونی افزود: بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، افراد بالای ۶۵ سال، سالمند تلقی می‌شوند.
 
وی گفت: جامعه‌ای که ۷ درصد جمعیت آن زیر ۶۵ سال باشد، جوان محسوب می‌شود. اگر بین ۷ تا ۱۴ درصد آن جامعه سالمند باشد، میانسال و در صورتی که میزان سالمندان آن بیش از ۱۴ درصد باشند آن جامعه سالمند و اگر بیش از ۲۱ درصد باشد آن جامعه فوق العاده سالمند خواهد بود.
 
زالی با اشاره به رشد شتابان جمعیت سالمندی در ایران، افزود: پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۳۵ یک سوم جمعیت ایرانی سالمند باشند و پنجره جمعیتی که در سال ۱۳۸۵ باز شده است، در سال ۱۴۲۵ مسدود می‌شود. بنابراین زمان بسیار اندکی برای عبور از این گذار و انجام مداخلات ضروری داریم.
 
به گفته وی، پنجره جمعیتی به این معنا است که دو سوم یا ۷۰ درصد جمعیت یک جامعه را گروه سنی ۱۵ تا ۶۵ سال یا گروه مولد تشکیل می‌دهند و زمانی که این میزان افت کند و به خصوص یک سوم افراد جامعه غیرمولد باشند این پنجره بسته خواهد شد. بنابراین ما فرصت بسیار کمی برای تغییرات دموگرافیک داریم.
 
زالی به اهمیت کیفیت زندگی سالمندی اشاره کرد و افزود: طول عمر بانوان در کشور ما حدود ۷۸ سال است اما متأسفانه بانوان از سن ۵۶ سالگی دچار ناتوانی جسمی و روانی می‌شوند و دوران سالمندی آنان با چالش‌های مختلف از نظر سلامت جسمی و روانی همراه می‌شود.
 
وی، دو موضوع مهم در دوران سالمندی در ایران را سندرم آشیانه تنها و انزوای اجتماعی برشمرد و تک فرزندی خانواده‌ها را یک زنگ خطر جدی برای آینده دانست و تعمیق شکاف بین نسلی را از دیگر موضوعات مهم نیازمند توجه دانست که به دلایل مختلف ایجاد شده است.
 
زالی، مهم‌ترین راهکار مؤثر در عبور از بحران سالمندی را ترویج ازدواج در بین جوانان برشمرد و یادآور شد: در سال‌های اخیر سن ازدواج افزایش یافته و تقریباً در همه استان‌های کشور شاهد کاهش نرخ ازدواج هستیم.
 
وی با اشاره به تلاش وزارت بهداشت در بحث جوانی جمعیت، بر مشارکت سایر دستگاه‌ها در این زمینه تاکید کرد و یادآور شد: سازمان‌ها و سایر دستگاه‌ها باید در زمینه تسهیلات و وام و فراهم آوردن زمینه ازدواج آسان و تسهیلات مسکن و ایجاد اشتغال برای جوانان مشارکت کنند.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین