کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در «باخموت» چه خبر است؟

ایسنا , 31 ارديبهشت 1402 ساعت 15:59

حزب الله:روسیه و اوکراین گزارش‌های ضد و نقیضی از وضعیت جنگ در «باخموت» ارائه کرده‌اند و کی‌یف مدعی است که نیروهایش هنوز بخشی از این شهر شرقی محاصره‌شده را تحت کنترل دارند.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، به دنبال ادعای «یوگنی پریگوژین» فرمانده گروه نظامی واگنر مبنی بر اینکه شهر باخموت به تصرف نیروهای طرفدار روسیه درآمده است، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به نیروهای واگنر و نیروهای روس برای «آزادسازی» این شهر تبریک گفت.
با این حساب در میدان جنگ باخموت چه خبر است؟
•به گفته هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، نیروهای اوکراینی تا حدی باخموت را در امتداد جناح‌ها محاصره کرده‌اند و هنوز بخشی از این شهر را کنترل می‌کنند.
•روسیه روز شنبه مدعی شد که این شهر ویران‌شده را به طور کامل تصرف کرده است، ادعایی که می‌تواند پایانی بر طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبرد ۱۵ ماهه جنگ روسیه – اوکراین باشد. ولادیمیر پوتین هم به دنبال آن به نیروهای روس و واگنر تبریک گفت.
در «باخموت» چه خبر است؟
•ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در واکنش به اعلام تصرف شهر باخموت توسط روسیه، مدعی شد که این شهر تا این لحظه هنوز در کنترل نیروهای مسکو قرار ندارد. او گفت: می‌توانم بگویم که تا امروز کشوری که ده‌ها برابر از ما بزرگتر است، هنوز نمی‌تواند خاک ما را اشغال کند و نمی‌تواند در این جنگ پیروز شود. حالا مردم ما دارند در ماموریت بسیار مهمی پیروز می‌شوند. آن‌ها در باخموت هستند. دقیقاً نمی‌گویم کجا، اما باخموت هنوز به دست نیروهای روسیه نیفتاده است.
• یک مقام روسی مستقر در منطقه زاپوریژیا در جنوب اوکراین هم امروز گفت که کی‌یف شهر بندری «بردیانسک» تحت کنترل روسیه را که واقع در غرب باخموت است، با موشک‌های کروز موسوم به سایه طوفان که از سوی انگلیس تامین تهیه شده است، مورد حمله قرار داده است.
• جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده هم گفت است که روس‌ها بیش از ۱۰۰ هزار تلفات در باخموت متحمل شده‌اند.
•بایدن در هیروشیما گفت: آمریکا کمک‌های امنیتی، بشردوستانه و اقتصادی به اوکراین را ادامه می‌دهد و تا زمانی که لازم باشد، در کنار این کشور می‌ایستد. آمریکا به همراه متحدانش به دنبال آموزش خلبان‌های اوکراینی است تا آنها بتوانند از نسل چهارم جنگنده‌های اف-۱۶ استفاده کنند. البته بعید است جنگنده‌های اف-۱۶ که توسط اهداکنندگان غربی برای اوکراین تامین می‌شوند در ضد حمله پیش‌بینی شده کی‌یف مورد استفاده قرار گیرند. این جنگنده‌ها به کی‌یف در حفظ باخموت کمک نمی‌کنند. همچنین من از زلنسکی تضمین گرفته‌ام که اوکراین از این جنگنده‌ها برای پیشروی در قلمروی جغرافیایی روسیه استفاده نمی‌کند. پوتین نمی‌تواند اراده ما را در حمایت از اوکراین متزلزل کند. توانایی اوکراین برای دفاع از خود برای پایان دادن به این جنگ برای همیشه و از طریق دیپلماسی ضروری است.
•فرمانده واگنر ایفای نقش ارتش روسیه در تصرف باخموت را کم‌اهمیت دانست و ادعای مسکو مبنی بر مشارکت در این رخداد را زیر سوال برد. یوگنی پریگوژین در فایلی صوتی که در پیام‌رسان تلگرام او منتشر شد، گفت: حین گرفتن آرتیوموفسک (نام روسی باخموت)، هیچکس به ویژه از ارتش روسیه به ما کمک نکرد.


کد مطلب: 310947

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/310947/باخموت-خبر

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com