تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
plusresetminus
حزب الله: بررسی مصوبات انتخاباتی مهمترین دستور کار جلسه علنی امروز (یکشنبه) سی و یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی بود که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.
۰
کد مطلب : ۳۱۰۹۲۵
مصوبات انتخاباتی امروز مجلس
 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،جلسه علنی  مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و ادامه بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.
در جریان بررسی مواد ۳۶ و ۳۷ این گزارش و با موافقت نمایندگان تولید، انتشار و بازنشر هرگونه محتوا یا اخبار جعلی یا خلاف واقع، یا تخریب و توهین توسط هریک از نامزدهای انتخاباتی و یا ستادهای آنان در هریک از درگاه های نشر داخلی یا خارجی در فضای مجازی، ممنوع بوده و جرم محسوب می شود.
مصوبات انتخاباتی امروز مجلس
نمایندگان در مصوبه ای دیگر نهادها و دستگاه‌های اجرایی را مکلف کردند یک ماه قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی فهرست و مشخصات کامل امکاناتی که عرفاً می‌توان از آن‌ها برای تبلیغات عمومی در انتخابات استفاده کرد را در اختیار هیات بررسی تبلیغات استان قرار دهند.
همچنین با تصویب مجلس، انجام هرگونه فعالیت یا تبلیغات انتخاباتی توسط کارکنان دولت و اشخاص حقوقی وابسته به آنها در ساعات اداری ممنوع می‌شود.
مصوبات انتخاباتی امروز مجلس
با تصویب ماده ۴۳ این طرح هم مقرر شد که هر نامزد انتخابات مجلس می‌تواند یک ستاد انتخاباتی مجازی به صورت تارنمای اینترنتی داشته باشد. و نمایندگان موافقت کردند که نامزدهای انتخابات مجلس می توانند متناظر با ستاد اصلی، فرعی و مجازی ستاد بانوان نیز تشکیل دهند.
در ادامه بررسی های مربوط به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس،‌ نمایندگان روسای قوا، ائمه جمعه، وزرا و مسئولان برگزاری انتخابات را موظف کردند که در طول مدت مسئولیت در فرآیند انتخابات، بی‏طرفی کامل را حفظ کنند؛ همچنین آن‌ها نمی‌توانند به نفع یا به ضرر نامزدها و احزاب و گروه‌های سیاسی در انتخابات و مواضع آنها اقدام یا اعلام ‏نظر کنند.
با تصویب ماده ۴۴ این طرح نیز، درج آگهی یا محتوا علیه نامزدهای انتخاباتی یا احزاب و گروه های سیاسی و یا اعلام خلاف واقع انصراف نامزدها توسط رسانه‌های همگانی ممنوع شد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در مصوبه ای، دادن وعده های خارج از اختیارات قانونی نمایندگی توسط نامزدها و استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی را در فعالیت های تبلیغاتی انتخابات جرم تلقی کردند.
همچنین در جلسه امروز، درخواست گروهی از نمایندگان مبنی بر مسکوت ماندن طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به مدت ۶ ماه مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت با این درخواست مخالفت شد.
مصوبات انتخاباتی امروز مجلس
در ابتدای جلسه علنی امروز هم،  محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود از مسئولین افغانستان خواست که به اراده مثبت جمهوری اسلامی پاسخ سازنده داده و با توجه به ذخیره آب کافی که در خاک افغانستان وجود دارد از ایجاد یک مشکل جدی در روابط دو کشور پیشگیری کنند.
در همین ارتباط حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل  هم در تذکری شفاهی ضمن تشکر از دستور ویژه رئیس جمهور برای پیگیری حقابه ایران از هیرمند، خواستار عملیاتی شدن تقسیم کار صورت گرفته در این حوزه و ممانعت از فرصت سوزی شد.
اخطارها و تذکرات امروز نمایندگان
حسینی‌کیا: بانک‌ها به تکالیف خود در پرداخت وام‌ عمل نمی‌کنند
نوروزی: شورای قیمت‌گذاری درباره نرخ‌گذاری جو، سویا و کلزا تصمیم‌گیری کند
ماموریت «نیکزاد» به کمیسیون‌های کشاورزی و اقتصادی درباره نان و مرغ
اسحاقی: برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید همسو با منویات رهبری باشد
***
در بخش دیگری از جلسه علنی امروز، دو فوریت لایحه مربوط به کاهش مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی با ۱۷۸ رای موافق، ۴۲ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۴۰ نماینده حاضر در مجلس تصویب شد.
هادی قوامی معاون وزیر اقتصاد در توضیح این لایحه گفت: از سال ۱۳۹۷ وضعیت تورم به گونه ای بوده که تاثیر منفی روی معیشت گذاشته است؛ مجلس شورای اسلامی اقدامی از طریق سیاست‌های غیرتورمی در بودجه انجام داد که تاثیری در کنترل تورم گذاشت.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین