تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
plusresetminus
مس کرمان شانزدهمین تیمی است که نتوانسته بیش از یک سال در لیگ برتر دوام بیاورد و به اصطلاح به جمع تیم‌های آسانسوری تاریخ لیگ برتر پیوست.
۰
کد مطلب : ۳۱۰۹۰۴
۱۶ تیمی که آسانسوری به لیگ آمدند و رفتند
 صنعت نفت آبادان در یک کامبک باورنکردنی توانست فاصله ۸ امتیازی تا مس کرمان را جبران کند و ۳ امتیاز هم بیشتر کسب کند تا در لیگ برتر باقی بماند. مسی‌ها که به عنوان یکی از مقتدرانه‌ترین تیم‌های دوم لیگ یک، لیگ برتری شده بودند، خیلی زود به لیگ یک بازگشتند و حالا دوباره و برای سومین بار متوالی باید برای بازگشت به بالاترین سطح فوتبال ایران، امیدهایش را در لیگ یک جست‌وچو کند.
این شانزدهمین بار در طول تاریخ لیگ برتر بود که تیمی تازه صعود کرده به لیگ برتر دوباره به لیگ یک باز می‌گردد. صنعت نفت، پیکان و پیام با دو بار سقوط آسانسوری به لیگ یک رکورددار هستند.

لیگ دوم: نخستین سقوط صنعت نفت

آبادانی‌ها که پس از حرفه‌ای شدن فوتبال ایران، برای نخستین بار به لیگ برتر فوتبال صعود کرد. با وجود سکوهای همیشه پر ورزشگاه تختی، آبادانی‌ها با کمی بدشانسی و تنها به دلیل تفاضل کمتر نسبت به ابومسلم به لیگ یک سقوط کردند. صنعت نفت در این فصل ۲۶ امتیاز آورد و با تفاضل ۹- سقوط کرد. پیروزی یک بر صفر برابر استقلال و دبل کردن ذوب‌آهن در بازی‌های رفت و برگشت از جمله نتایج درخشان این تیم بود.

لیگ پنجم: یادگاری یزد در لیگ برتر

تنها تیم یزدی لیگ برتر، شهید قندی یزد بود. تیمی که به بالاترین سطح فوتبال ایران رسید اما خیلی زود وداع کرد و نتوانست ثبات داشته باشد. تیمی که با هدایت احد شیخ لاری به لیگ برتر رسید اما نتایج ضعیف باعث شد تا سقوط با این تیم در کارنامه مجید جلالی به عنوان سرمربی و مرحوم منصور پورحیدری به عنوان مدیر فنی به عنوان نقطه‌ای سیاه یاد شود. شهید قندی با ۱۹ امتیاز و تنها ۴ پیروزی به لیگ دسته اول سقوط کرد و اکنون نیز در لیگ دسته دوم حضور دارد.
۱۶ تیمی که آسانسور به لیگ آمدند و رفتند

لیگ هفتم: دستپخت برزیلی ناکام و سقوط دیگری برای صنعت نفت

بسیاری لیگ هفتم را با قهرمانی به یاد ماندنی پرسپولیس در دقیقه ۹۶ برابر سپاهان به یاد می‌آورند اما آن لیگ یک مهمان ناخوانده داست. تیمی که چند سال بعد منحل شد و اکنون با نام «راهیان کرمانشاه» به کارش ادامه می‌دهد. تیمی که با فراز کمالوند به لیگ برتر صعود کرد و کارش را با مربیگری میودراگ یسیچ در لیگ برتر شروع کرد اما این مربی از هفته دوازدهم دیگر به نیمکت برنگشت و جایش را به اکتاویو برزیلی (که سال‌ها به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی فعالیت می‌کرد) داد و این مربی هم نتوانست شیرین فراز را در لیگ برتر نگه دارد و کرمانشاهی‌ها در همان فصل اولشان به لیگ یک بازگشتند.
صنعت نفت آبادان برای دومین بار به لیگ یک سقوط کرد. آن‌ها که با شیرین فراز به لیگ برتر آمده بودند، با مربیگری احمد طوسی به نتیجه‌ای نرسیدند و ابراهیم قاسمپور هم در ادامه فصل نتوانست درمانی را برای درد آبادانی‌ها پیدا کند تا صنعت نفت برای دومین بار به صورت آسانسوری به لیگ یک باز گردد.
۱۶ تیمی که آسانسور به لیگ آمدند و رفتند

لیگ هشتم: اولین ناکامی خداداد در مربیگری

در فصلی که لیگ برتر ۱۸ تیمی بود، برای نخستین بار مشهد دو نماینده داشت. پیام به جمع ابومسلم اضافه شده بود تا تعداد نمایندگان شهر مشهد به عدد دو برسد اما این جمع دو نفره خیلی زود جمع شد و پیام در همان فصل اولش به لیگ دسته اول بازگشت. این تیم کارش با کاظم غیاثیان و کاپیتانی مهدی هاشمی‌نسب آغاز کرد اما نتایج ضعیف باعث شد تا مسئولیت فنی تیم به عهده خداداد عزیزی بیافتد. در ادامه نیز مجید حسینی‌پور هم نتوانست کاری برای پیام انجام دهد تا پیام به لیگ یک صقوط کند. البته این تیم ۴ امتیاز از داربی مشهد گرفت اما قافیه بقا در لیگ برتر را به ابومسلم باخت.

لیگ یازدهم: ذوب شدن در سرچشمه

مس سرچشمه در فصل ۹۰-۱۳۸۹ توانست با صدرنشینی در گروه دوم لیگ یک توانست به لیگ برتر صعود کند اما در ۳۴ هفته لیگ برتر، مسی‌ها به بهتر از رده هجدهم بسنده نکردند و تنها در سه هفته، در رده هفدهم بودند. احمد سنجری و اصغر شرفی، مربیانی بودند که نتوانست جلوی مس را از ذوب شدن در لیگ برتر بگیرد و سرانجام هم مس خیلی زود به لیگ یک بازگشت.

لیگ دوازدهم: لیگ برتر جایی برای آن‌ها نبود

هر سه تیم صعود کننده به لیگ برتر، با هم به لیگ یک بازگشتند. گهر درود که با هدایت مهدی تارتار کارش را در لیگ دوازدهم آغاز کرد، نتوانست خیلی درخشان ظاهر شود و از جمله مهم‌ترین نتایج این تیم تساوی ۲ بر ۲ برابر پرسپولیس در ورزشگاه آزادی بود. گهر در پایان این فصل در رده هفدهم قرار گرفت. پیکان نیز دیگر تیمی بود که به دسته اول سقوط کرد. عبدالله ویسی و فیروز کریمی مربیانی بودند که این آش را برای پیکان پختند و نگذاشتند که این تیم در این فصل لیگ برتر روز خوش ببیند.
قصه آلومینیوم هرمزگان اما کمی متفاوت است. این تیم بعد از این که در پلی‌آف فصل قبل، در مجموع با ۶ گل به فجرسپاسی باخت، بار دیگر توانست تلاشش را مضاعف کند و به لیگ برتر برسد. اوضاع با اکبر میثاقیان خوب پیش نرفت تا هدایت کار به پرویز مظلومی سپرده شود. در اواسط فصل اعلام کردند که لیگ برتر فصل بعد ۱۶ تیمی خواهد شد و ۲ تیم سقوط و ۲ تیم به پلی‌آف خواهند رفت. آلومینیوم هرمزگان نیز به پلی‌آف رفت و باز هم شکست خورد تا به لیگ یک بازگردد.
۱۶ تیمی که آسانسور به لیگ آمدند و رفتند

لیگ چهاردهم: پیکان سواری در لیگ یک

آن زمان پیکان خیلی زود دلش برای لیگ یک تنگ می‌شد. تیمی که به همراه نفت مسجدسلیمان به لیگ برتر رسیده بود، همراهش را تنها نگذاشت و خیلی زود به لیگ یک بازگشت. پیکان با هدایت منصور ابراهیم زاده نتوانست نتایج خوبی بگیرد تا صمد مرفاوی بعد از اخراج او به کادرفنی اضافه شود. البته مرفاوی هم نتوانست کاری برای این تیم بکند تا پیکان با ۲۶ امتیاز راهی دسته اول شود. نفت مسجدسلیمان هم با بهروز مکوندی آمد و با او هم رفت تا سال‌ها طول بکشد دوباره نفت به لیگ برتر بازگردد. البته مسجدسلیمانی‌ها که چند سالی بود در لیگ برتر بودند، امسال مجددا به لیگ یک بازگشتند.

لیگ پانزدهم: یک استقلال قهرمان شد، یکی آخر

در لیگ پانزدهم سه تیم با نام استقلال در لیگ برتر حضور داشتند؛ استقلال تهران، استقلال خوزستان و استقلال اهواز که به تازگی به لیگ برتر بازگشته بود. استقلال خوزستان در فصلی فراموش نشدنی قهرمان ایران شد تا پدیده‌ای در لیست قهرمانان لیگ برتر به وجود بیاید. استقلال اهواز که از هفته هفتم به منطقه سقوط رفت، دیگر نتوانست نفسی تازه کند و سپردن کار به علی حنطه اوضاع را نیز بدتر کرد تا اهوازی‌ها نیامده به لیگ یک باز گردند.

لیگ شانزدهم: بدترین تبریزی تاریخ لیگ برتر

باشگاه با قدمت ماشین‌سازی پس از این که امتیازش توسط زنوزی خریده شد، روز خوش ندید و حتی واگذاری امتیاز این تیم به مالکین دیگر هم سودی در وضعیت ماشین‌سازی نداشت تا از هفته هفتم، نام یکی از سقوط کننده‌ها مشخص باشد. ماشین‌سازی با هدایت مربیانی چون رسول خطیبی و فراهاد کاظمی به لیگ یک برود و یکی از بدترین نتایج تاریخ لیگ برتر را رقم بزند.

لیگ نوزدهم: شاهین بی سر و سامان

اوضاع در بوشهر خوب پیش نرفت و وضعیت طوری بود که تغییر ۳  مربی هم نتوانست کاری کند که شاهین سقوط نکند. میشو کریستوویچ تا هفته بیست‌ویکم هدایت سفیدهای بوشهری را بر عهده داشت و ۳ هفته نیز هدایت آن‌ها بر عهده مهدی کریمیان سپرده شد. در آخر هم مهدی پاشازاده نتوانست کاری برای شاهین انجام دهد و این تیم در مسیر سقوط قرار گرفت.

لیگ بیست و یکم: بازگشت کوتاه کاکوهای شیرازی

فجرسپاسی موفق شد پس از سال‌ها دوری به لیگ برتر بازگردد. آن‌ها همراه هوادار به لیگ برتر آمدند اما نتوانستند خیلی ثبات داشته باشند و در پایان لیگ بیست و یکم به لیگ آزادگان بارگشتند. البته تیم شیرازی این شانس را دارد که در هفته پایانی لیگ برتر بتواند دوباره مجوز حضور در لیگ برتر را کسب کند.

لیگ بیست و یکم؛ مس آخرین آسانسوری لیگ برتر

همانطور که بالاتر گفته شد، مس کرمان آخرین تیمی است که در اولین سال حضور در لیگ برتر ناکام بود و در نهایت به لیگ دسته یک بازگشت. مسی‌ها سال‌ها برای بازگشت به لیگ برتر تلاش کرده بودند اما قدر عافیت را ندانستند و زودتر از انتظار به جایی برگشتند که آنجا را دوست ندارند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین