تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
plusresetminus
صدراعظم آلمان امروز (یکشنبه) گفت، برنامه‌های آموزشی بالقوه متحدان برای خلبانان اوکراینی روی جنگنده F-۱۶ پیامی برای روسیه است که انتظار موفقیت در حمله خود به اوکراین را حتی در یک درگیری طولانی‌مدت نداشته باشد.
۰
کد مطلب : ۳۱۰۸۹۹
شولتس: آموزش خلبان‌های اوکراینی اف-۱۶ پیامی برای روسیه است
 کی‌یف هنوز جنگنده های اف-۱۶ را دریافت نکرده اما دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و مقام‌های این کشور به نشست روز جمعه روسای گروه هفت گفتند که واشنگتن از برنامه‌های آموزشی مشترک متحدان برای خلبان‌های اوکراینی که برای پرواز با این جنگنده‌ها آموزش می‌بینند، حمایت می‌کند.
مساله خرید و استفاده از جنگنده‌های پیشرفته توسط اوکراین یک چالش جدی برای گروه هفت به شمار می‌رود که به صورت تدریجی حمایتش را از کی‌یف در این جنگ ۱۵ ماهه تسریع کرده است.
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان پیش از ترک نشست گروه هفت در هیروشیما، ژاپن به خبرنگاران گفت: آموزش خلبان‌های اوکراینی یک پروژه طولانی مدت است. آمریکا به صورت نهایی تصمیم نگرفته که در نهایت چه می شود. این پروژه پیامی برای روسیه است مبنی بر اینکه این کشور نمی‌توانند حتی اگر این جنگ طولانی هم شود، روی پیروزی آن حساب کند.
در این میان، ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس نیز گفت، کشورش با هلند، بلژیک و دانمارک برای ارائه ظرفیت‌های هوایی مورد نیاز به اوکراین همکاری می‌کند.
مقام‌های آمریکایی با بیان اینکه آموزش نیروهای اوکراینی برای استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ در اروپا انجام می‌شود و زمان‌بر است، اعلام کردند: تخمین زده می‌شود که دستکم ۱۸ ماه برای آموزش خلبان‌های اوکراینی و تحویل جنگنده‌ها زمان می‌برد.
یکی از مقام‌های نظامی فرانسه در نشست گروه هفت نسبت به این روند هشدار داد و گفت: در مورد فرانسه پیشنهاد این است که آموزش پایه برای خلبان‌ها داشته باشیم. گفت‌وگوها با کی‌یف در جریان است و هیچ خلبان اوکراینی اکنون در فرانسه آموزش نمی‌بیند.
فرانسه جنگنده‌های اف-۱۶ ندارد و فقط جنگنده‌ها رافال ساخت این کشور و یکسری جنگنده‌های میراژ قدیمی ۲۰۰۰ دارد.
این مقام فرانسوی همچنین افزود، آموزش خلبان‌ها برای به راه انداختن جنگنده‌های ساخت ناتو ممکن است چندین سال به طول بینجامد و یک خلبان باتجربه که بتواند جنگنده‌های اوکراینی را به پرواز دربیاورد به چهار تا ۹ ماه پرواز نیاز دارد.
این مقام نظامی فرانسه گفت: این اولویت فوری برای اوکراین نیست. ما در مرحله ضد حمله هستیم و این تمرین در هفته‌های آینده آماده نخواهد بود، بلکه برای طولانی مدت است. صحبت از جنگنده‌های اف-۱۶ سر تیتر اخبار است مانند مساله تانک‌های لئوپارد آلمانی اما موضوع کنونی و مورد بحث، آموزش نیروهای اوکراینی است.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین