کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاظمی قمی:

طالبان یک ماه برای آزاد سازی حقابه هیرمند مهلت دارد

باشگاه خبرنگاران جوان , 31 ارديبهشت 1402 ساعت 10:14

حزب الله:سرپرست سفارت ایران در افغانستان در خصوص حق‌آبه ایران از رود هیرمند گفت در صورتی که در سد کجکی آبی وجود داشته باشد و طالبان از دادن آن ممانعت کنند باید پاسخگوی ندادن آب باشند.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان و سرپرست سفارت ایران در افغانستان در خصوص حق‌آبه ایران از رود هیرمند و رایزنی‌ها با مقامات طالبان گفت: اگر طالبان به آنچه که می‌گویند که باید در چارچوب معاهده آب بدهند و آبی وجود داشته باشد و ندهند باید پاسخگوی ندادن آن آب باشند.
کاظمی قمی با اشاره به مهلت یک ماهه طالبان برای رها سازی حقابه ایران از هیرمندگفت مقامات طالبان می‌دانند که اگر بخواهند در آن کشور یک حکومت با ثبات قوی که دربردارنده همه‌ نمایندگان مردم باشد و این کشور به سمت ساخت، ثبات و استقلال و شکوفایی پیش برود باید یک تعامل سازنده‌ای را با همسایگان داشته باشند.
وی در خصوص گفته‌های مقامات طالبان گفت: در سال گذشته بر خلاف آنچه که مقامات طالبان گفتند، این آب به دلیل شرایط سد و اینکه کارشناسانشان آنگونه که گفتند که این مسئله را حل می‌کنیم و نکردند، نزدیک به 2 میلیارد متر مکعب آب به درگرزره رفت. بعد از آن مقامات طالبان گفتند که این اشتباه دیگر اتفاق نخواهد افتاد.
کاظمی قمی افزود: مقامات فنی طالبان می‌گویند در مرور زمان میزان ذخیره سد حدود 60 درصد رسوبات گرفته است. یعنی ظرفیت این سد حدود 1.7 میلیارد متر مکعب بوده که اگر این آب جاری می‌شد سهم حق‌آبه ایران می‌آمد. الان ادعا این است که 60 درصد رسوبات دارد. این را کارشناس فنی ما باید ببیند.
کاظمی قمی درباره تحریم اقتصادی طالبان برای تامین حقاله هیرمند گفت این اقدام باعث افزایش چند برابری آوارگان و مهاجرین به ایران، گسترش مواد مخدر و قاچاق به ایران، از دست دادن بازار اقتصادی و فضا دادن به تروریستم که از فقر استفاده بکند خواهد شد.


کد مطلب: 310882

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/310882/طالبان-یک-ماه-آزاد-سازی-حقابه-هیرمند-مهلت

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com