تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
plusresetminus
به گفته کارشناسان، ایجاد شعب بانک‌های سایر کشور ها در ایران، اقدامی است که علاوه بر توسعه روابط بانکی و کمرنگ تر شدن نقش دلار در اقتصاد به بهبود روابط تجاری کشور هم کمک می کند.
۰
کد مطلب : ۳۱۰۸۷۲
نقش دلار در اقتصاد با حضور بانک‌های خارجی در کشور کمرنگ می‌شود
 

۲۶ اردیبهشت بود که رئیس کل سازمان توسعه تجارت از آغاز به کار  دفتر نمایندگی دومین بانک بزرگ روسیه (VTB) در ایران خبر داد. بانک VTB دومین بانک بزرگ روسیه است که بیشترین شعبه خارجی در میان بانک‌های روسیه را داراست.

اقدامی که آقای پیمان پاک رئیس کل سازمان توسعه و تجارت در تشریح آن اظهار کرد: بانک (VTB) با شروع فعالیت خود در کشور، در انتقال بخشی از درآمد‌های ارزی از شبکه تراستی به شبکه بانکی و شفافیت تجارت موثر خواهد بود. این بانک دولتی که از اواخر فوریه تحت تحریم‌های گسترده غرب قرار گرفته، اولین ارائه دهنده تسهیلات بانکی است که خدمات بانکی را به ایران ارائه می‌کند.
سرویس جدید بانک روسی وی تی بی VTB امکان ارسال پول بین روسیه و ایران را با استفاده از جزئیات حساب در عرض یک روز فراهم می‌کند.

بانک خارجی

اقدامی  که آقای محسن کریمی معاون بین الملی بانک مرکزی در رابطه با آن می‌گوید: هدف تاسیس دفتر نمایندگی بانک‌های هر کشوری در خارج از آن کشور عمدتا برای شناسایی فرصت‌های اقتصادی چه از جهت تجاری و چه سرمایه‌گذاری است؛ بنابراین تاسیس دفتر نمایندگی یک بانک روسی در ایران شروع خوبی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور تلقی می‌شود.
به گفته کارشناسان این حوزه، داشتن شعب بانکی در کشور‌های دیگر از جمله اقدامات مرسوم در دنیا بوده که دارای مزیت‌های بی شماری در زمینه تجارت است. در همین رابطه و دیگر مزایای این اقدام آقای فرزانی کارشناس امور بانکی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد: با توجه به این که در ایران روابط کارگزاری بین بانکی بین المللی به سبب تحریم‌ها نداریم، حضور بانک خارجی (روسی) می‌تواند بسیار موثر و مفید در جهات مختلف باشد به طور مثال می‌تواند در جهت صادرات و واردات، اقدامات تجاری، شناسایی فرصت‌های اقتصادی کمک کننده باشد و این امر را با تسهیل‌گری همراه کند.
او در ادامه می‌گوید: به عنوان نمونه در ساده‌ترین حالت ممکن عوامل اقتصادی کشور ما می‌توانند در موضوع ریالی و روبلی اقدامات لازم بدون واسطه را با این بانک روسی داشته باشند.

 تسهیل مبادلات ارزی، صادرات و واردات از مزیت‌های حضور یک بانک خارجی در کشور است

 به گفته این کارشناس امور بانکی، از بُعد دیگر با توجه به شبکه مالی که کشور روسیه با سایر کشور‌های دیگر دارد می‌توانیم از این جنبه نیز ارتباط با سایر کشور‌های حاضر در این شبکه مالی را ساده‌تر عملیاتی کنیم و توسعه در ارتباطات داشته باشیم. در کل تسهیل مبادلات ارزی، صادرات و واردات از مزیت‌های حضور یک بانک خارجی در کشور است حال اگر شعبات بانکی ما نیز در آن کشور خارجی (روسیه) حضور داشته باشند به تبع تسهیل‌گری‌ها چندین برابر می‌شود.

کم رنگ تر شدن نقش دلار در تجارت کشور با حضور بانک‌های خارجی در کشور

علاوه بر نکات مثبت مطرح شده وجود شعب بانک‌های خارجی در کشور و برعکس، دارای مزیت‌های دیگری همچون کاهش نقش دلار در تجارت کشور است. موضوعی که آقای شهبازی نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن تایید آن در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: وجود شعب بانک‌های کشور‌های دیگر در ایران یک حرکت مثبت است و می‌تواند موثر در جهت مبادلات پولی و ارزی کشور با طرف‌های تجاری خود باشد.
 او افزود: نکته دیگر این که حضور بانک‌های خارجی می‌تواند در جهت عدم وابستگی کشور به مسائل ارزی و تحریم‌ها اثر داشته باشد و کمک به کاهش نقش دلار در روابط تجاری کشور کند.
این نماینده مجلس گفت: اگر بتوانیم با کشور‌های دیگر در جهت ایجاد شعب بانکی در ایران اقداماتی انجام دهیم قطعا این موضوع می‌تواند در ابعاد مختلف اثر گذار باشد در نهایت مجلس شورای اسلامی از این دست اقدامات حمایت می‌کند.

کاهش ریسک و هزینه برای آحاد اقتصادی و تجار با توسعه روابط بانکی

وجود شعب بانک‌های خارجی در کشور اقدامی که علاوه بر توسعه روابط بانکی سبب کاهش ریسک‌های مختلف در این زمینه هم می‌شود موردی که آقای کریمی معاون بین‌الملل بانک مرکزی در راستای آن طرح کرد: هرچه روابط بانکی در چارچوب رسمی و شکل متعارف خود توسعه یابد؛ عملا باعث خواهد شد نقل و انتقالات وجوه از شیوه‌های غیررسمی و نامتعارف و بعضا پرریسک و پرهزینه خارج شده و وارد شیوه‌های رسمی و بانکی شود که متعارف و کم‌ریسک‌تر و کم‌هزینه‌تر برای آحاد اقتصادی و تجار دو کشور است.

افتتاح دو بانک ایرانی در روسیه در آینده نزدیک

به گفته کارشناسان توسعه روابط بانکی و وجود شعب بانک‌های کشور‌های دیگر در ایران زمانی به اوج اثر گذاری می‌رسد که ما هم  در کشور‌های طرف مقابل شعب بانکی داشته باشیم، اقدامی که آقای کریمی معاون بین المللی بانک مرکزی با اخبار امید بخش در این راستا می‌گوید: خوشبختانه اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و امیدواریم در آینده نزدیک خبر افتتاح دفتر نمایندگی و شعبه در روسیه را برای حداقل دو بانک تجاری ایرانی اعلام کنیم.
به گفته کارشناسان و مسئولان حضور شعب بانک‌های سایر کشورها در ایران ضمن توسعه روابط بانکی می‌تواند سبب تسهیل‌گری در صادرات و واردات و کاهش اثرات دلار بر روابط تجاری کشور شود اقدامی که با توجه به شرایط تحریمی کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین