تاریخ انتشارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
plusresetminus
حزب الله: رئیس جمهور صربستان هشدار داد که رابط‌های اطلاعاتی به او درباره حضور "عوامل انقلابی" برخوردار از پشتیبانی خارجی در به اصطلاح تجمعات ضدخشونت در شهر بلگراد خبر داده‌اند.
۰
کد مطلب : ۳۱۰۸۵۶
هشدار رئیس‌جمهوری صربستان نسبت به دسیسه «انقلاب‌ رنگی»
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، الکساندر ووجیچ، رئیس جمهور صربستان گفت، غرب از زمانی که بلگراد از "واگذار کردن کوزوو روی سینی به آنها امتناع کرده، برای صربستان مشکلات به بار آورده است."
روز جمعه هزاران تن از معترضان به همراه گروهی از سیاستمداران مخالف در شهر بلگراد راهپیمایی برگزار کرده و استعفای براتیسلاو گاسیچ، وزیر کشور صربستان و همچنین الکساندر وولین، رئیس سازمان اطلاعات این کشور را خواستار شدند. از زمانی که در اوایل ماه جاری میلادی‌ ۱۷ تن شامل هشت کودک در دو حادثه تیراندازی دسته‌جمعی در صربستان کشته شدند، پایتخت این کشور شاهد تظاهرات پی در پی بوده است.
به نوشته پایگاه راشا تودی بالکان، روز جمعه برخی از معترضان صربستانی استعفای ووجیچ را مطالبه کردند.
ووجیچ در یک تجمع گفت: "من امروز اطلاعاتی از سوی سرویس‌های متحدمان در شرق دریافت کرده‌ام که به ما گفتند این (تظاهرات‌ها) تلاشی برای به راه انداختن انقلاب‌های رنگی بوده است. من به آنها گفتم نمی‌دانم که آنها برای چه چیزی تلاش می‌کنند من تنها می‌دانم که اینها تلاش‌هایی چندش‌آور برای سواستفاده از مرگ غم‌انگیز چند کودک هستند."
ووجیچ اشاره‌ای به اینکه ماموران اطلاعاتی کدام کشورها به او درباره این دسیسه علیه دولتش اطلاع داده‌اند، نکرد.
او بیان داشت: "صربستان دیگر از دست انقلاب‌های شما خسته شده است. صربستان از ورود آن عوامل تحت نفوذ خارجی‌ها و تخریب هر چیزی که صربستانی است، جان به لب شده است."
او با اشاره به معترضان صربستانی که از نظرش بر ضد منافع این کشور کار می‌کنند، گفت: "من هیچ کدام از آنها را تهدید نخواهم کرد. اما ما به آنها اجازه نخواهیم داد تا به صورت غیرقانونی و با توسل به زور سیاستی را علیه منافع ملی ما رهبری کنند."
عبارت "انقلاب رنگی" اشاره به جنبش‌های اعتراضی سازماندهی‌شده و تحت حمایت دولتی غربی- معمولا آمریکا – دارد. این به اصطلاح انقلاب‌ها که معمولا هدفشان سرنگون کردن رهبران مخالف با منافع آمریکاست، به طور معمول توسط نهادهای اطلاعاتی آمریکایی حمایت و از سوی مجموعه‌ای از سازمان‌های غیردولتی تحت پشتیبانی مالی آمریکا سازماندهی می‌شوند.
این عبارت عمدتا بعد از "انقلاب صورتی" در سال ۲۰۰۳ در گرجستان شناخته شد. به نوشته راشا تودی، اولین مورد استفاده موفقیت‌آمیز از تاکتیک‌های مربوط به انقلاب رنگی در سال ۲۰۰۰ در یوگسلاوی اتفاق افتاد. در جریان این تحول، جنبش اعتراضی دانشجویی پشتیبانی‌شده توسط آمریکا اسلوبودان میلوشویچ، رئیس جمهور اسبق یوگسلاوی را مجبور به استعفا کرد.
میلوشویچ یک سال قبل از آن وارد جنگ با تلاش جدایی‌طلبانه فعالان آلبانیایی‌تبار در کوزوو شده و بعد از بمباران سه ماهه شهرهای صربستان توسط این بلوک تحت رهبری آمریکا، با اشغال این استان توسط ناتو کنار آمد.
الکساندر ووجیچ روز جمعه گفت، ادامه خودداری صربستان از تن دادن به مطالبات غرب و به رسمیت شناختن استقلال کوزوو، باعث شد کشورش هدف اعمال نفودهای خارجی قرار بگیرد.
ووچیچ بیان داشت: " آنها انتظار داشتند، ماه جمهوری کوزوو را روی سینی تحویل آنها داده و بگوییم ما آشتی می‌کنیم و کار شما در بمباران کردن ما درست بود." او تاکید کرد، هرگز تسلیم نشده و "هرگز به آنها  اجازه نخواهد داد که کوزوو را مستقل کنند."
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین