کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مسکو: یک ابر رادیواکتیو به سوی غرب اروپا در حرکت است

ایسنا , 30 ارديبهشت 1402 ساعت 14:47

حزب الله:دبیر شورای امنیت روسیه عنوان داشت، انفجار یک انبار گلوله‌های اورانیوم ضعیف‌شده در اوکراین یک ابرِ رادیواکتیو ایجاد کرده که به سمت غرب اروپا در حرکت است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه گفت انفجار انبار گلوله‌های اورانیوم ضعیف‌شده تانک که انگلیس برای استفاده در تانک‌های چلنجر به اوکراین فرستاده، موجب ایجاد ابری از مواد رادیواکتیو شده که با جریان باد به سمت غرب اروپا در حرکت است.
این مقام ارشد روسیه همچنین گفت که آمریکا متحدانش را فریب می‌دهد که به اوکراین «کمک» کنند، اما این کمک‌ها در نهایت به ضرر کشورهای کمک‌کننده تمام می‌شود.
پاتروشف گفت: آن‌ها (آمریکایی‌ها) اینطور به اوکراین «کمک» می‌کنند؛ به توابع خود فشار می‌آورند تا (به اوکراین) اورانیوم ضعیف‌شده بفرستند.
او همچنین مدعی شد که در لهستان افزایش تشعشعات رادیواکتیو ثبت شده، اما مقامات لهستان این مسئله را تکذیب کردند.
گزارش‌های تاییدنشده‌ای از حمله هفته گذشته روسیه به یک انبار مهمات در اوکراین منتشر شده که ادعا می‌کنند این انبارها حاوی گلوله‌های تانک اورانیوم ضعیف‌شده انگلیسی بودند.
روسیه پیشتر هشدار داده بود که بر اساس تحقیقات انجام شده در صربستان و عراق – که نخستین موارد استفاده از این گلوله‌ها توسط نیروهای آمریکا و ناتو بودند - استفاده از این گلوله‌ها می‌تواند تاثیری بلندمدت بر محیط زیست و سلامت جمعی داشته باشد. اما لندن وجود چنین تهدیدی را تکذیب کرد.
چندی پیش جیمز هیپی، وزیر دولت انگلیس در امور نیروهای مسلح اعلام کرد که این کشور ارسال مهمات اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین را آغاز کرده و از آن بدتر اینکه هیچ نظارتی بر نحوه استفاده اوکراین از این تسلیحات نخواهد داشت. این مقام همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از پایان جنگ، دولت انگلیس باید در پاکسازی این مهمات اورانیوم ضعیف‌شده کمک کند، گفت که «هیچ مسئولیتی» متوجه انگلیس نیست.
اورانیوم ضعیف‌شده در واقع محصول جانبی یا فرعی غنی‌سازی اورانیوم بوده و به نوعی زباله هسته‌ای محسوب می‌شود که به دلیل سختی و چگالی بالایی که دارد، می‌تواند جایگزین مناسبی برای فلز تنگستن باشد؛ فلزی که عمدتا در ساخت گلوله‌های تانک استفاده می‌شود.
سختی بالای اورانیوم ضعیف‌شده باعث شده تا مهمات ساخته شده از این فلز نسبت به مهمات متعارف ساخته‌شده از دیگر فلزها از جمله تنگستن، قدرت تخریب بیشتری داشته باشند و این مسئله موجب این شد که برای نخستین بار نظامیان انگلیس و آمریکا در جنگ خلیج فارس و حمله به عراق، از مهمات اورانیوم ضعیف‌شده استفاده کنند.


کد مطلب: 310846

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/310846/مسکو-یک-ابر-رادیواکتیو-سوی-غرب-اروپا-حرکت

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com