کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حراج «ملی» چطور به «ایرانیان» تغییر کرد؟

ایسنا , 30 ارديبهشت 1402 ساعت 11:51

نخستین دوره حراج ملی مهرماه سال ۱۳۹۵ برگزار شد؛ این حراج هفت دوره ادامه داشت و تیرماه ۱۴۰۱ آخرین دوره برگزاری آن بود که حواشی بسیاری را به دنبال داشت. در پی اتفاقات دوره آخر، چندی پیش مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تغییر حراج «ملی» به حراج «ایرانیان» خبر داد و حالا توضیحاتی در این باره ارائه کرده است. او می‌گوید مشکلاتی که این حراج داشت به طور کامل برطرف خواهد شد.


عبدالرضا سهرابی، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره روند نظارتی این مرکز بر تغییرات حراج «ملی» به حراج «ایرانیان» اظهار کرد: مدتی قبل ما به موضوع حراجی تحت عنوان «ملی» ورود کردیم. حراج «ملی» حدود هفت دوره برگزار شد و حالا متولیان آن به دنبال برگزاری هشتمین دوره آن هستند. 
وی معتقد است که استفاده از برخی واژگان جایگاه خاص خود را دارد و از جامعیتی خاص برخوردار است.
از دید او عنوان «ملی» نگاهی فاخر است و ممکن بود شائبه‌های ایجادشده، عمومیت غیرمعقولی را ایجاد کند. 
مدیرکل هنرهای تجسمی گفت که حالا حراج «ملی» به حراج «ایرانیان» تغییر پیدا کرده است. 
سهرابی با اشاره به اینکه این تغییر البته صرفا در حد تغییر نام نبوده است، اضافه کرد: درخصوص نحوه برگزاری این حراج، مسائل متعددی از سوی رسانه‌ها مطرح شد. اشکالاتی وجود داشت و به همین دلیل جلساتی از سوی ما با دوستان برگزارکننده ترتیب داده شد که طی این جلسات رسیدگی‌ لازم به موضوعات مطرح شده صورت گرفت. 
وی گفت: در حال حاضر سربرگ‌ها به نام حراج «ایرانیان» تغییر کرده است. البته علاوه بر تغییر نام مشکلاتی که در دوره هفتم برگزاری ایجاد شده بود نیز در حال حاضر بدون استثنا برطرف شده است. 
مدیر کل هنرهای تجسمی گفت که این مرکز نظارت کامل بر برگزاری این حراج را داشته و برگزارکنندگان نیز همکاری کامل داشتند.
سهرابی با اشاره به فرایند نظارت مرکز هنرهای تجسمی در برگزاری حراج هنری گفت: نظارت و رسیدگی مرکز در سه مرحله خلاصه می‌شود؛ مرحله قبل از صدور پیش‌مجوز یعنی بررسی شرایط برگزارکننده، مرحله قبل از برگزاری حراج و بعد از برگزاری حراج. در اولین مرحله، باید برای مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسجل بشود که حراج‌گذار توان برگزاری در حوزه مسائل حقوقی و قانونی و توانمندی‌های اجرایی و مالی را دارد؛ ضمن اینکه برگزارکننده باید دارای خوش‌نامی در این حوزه باشد. در دو فرآیند قبل از برگزاری و بعد از برگزاری هم مرکز هنرهای تجسمی بر حراج نظارت می‌کند.
او ادامه داد: پیش از برگزاری، هماهنگی‌هایی صورت می‌گیرد و پس از آن حراج باید مطابق با هماهنگی‌ها برگزار شده و کتاب حراج نیز باید بر اساس موارد مورد تایید مرکز چاپ شده باشد. در مرحله سوم نظارت که فرآیند بعد از حراج است، بار دیگر گزارشی از نحوه برگزاری خواهیم گرفت. 
مدیر کل هنرهای تجسمی با بیان اینکه نظارت بر برخی مواردی که ممکن است حین برگزاری حراج ایجاد شود بین دستگاهی است، گفت: اساسا ما ظرفیت نظارت حین برگزاری را در حوزه کارشناسی و مسئولیتی نداریم. نظارت درخصوص اصالت، ارزش‌گذاری و بحث چگونگی تبادلات مالی به عهده ما نیست و حراج‌گذار باید پاسخگوی دستگاه‌های نظارتی مربوطه در این حوزه باشد. 
او معتقد است که بعد از انجام بررسی‌های لازم اعتماد دوطرفه‌ای حاصل می‌شود و در واقع نمی‌توان قصاص قبل از جنایت کرد اما در صورت لزوم دستگاه‌های نظارتی ورود می‌کنند. 
مدیر کل هنرهای تجسمی در پایان درباره اینکه چه گروه یا افراد می‌توانند حراج برگزار کنند هم خاطرنشان کرد: حراج‌گذار باید یک فعال فرهنگی هنری باشد یعنی کسی که مدیر مسئول یک موسسه فرهنگی و هنری است یا مدیر یک نگارخانه است. این دو قشر به شرط داشتن فاکتورها، شاخص‌ها و مولفه‌ها می‌توانند درخواست برگزاری حراج داشته باشند. این حراج هم وابستگی ندارد و شخصی است.


کد مطلب: 310808

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/310808/حراج-ملی-چطور-ایرانیان-تغییر

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com