تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
plusresetminus
حزب الله:داوطلبان کنکور مخالف اجرایی شدن تأثیر قطعی معدل در کنکور سراسری هستند که این موضوع را از مسؤولان پیگیری کردیم.
۱
کد مطلب : ۳۱۰۱۷۹
پاسخ مسؤولان به «چه‌کنم»‌های کنکوری‌ها/ کنکور 1402 هیچ تغییری ندارد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، روزگاری کنکور غول بی شاخ و دمی بود که حتی اسمش نفس دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان را تنگ می‌کرد، صندلی‌های محدود دانشگاه و تبی که تمام فضای خانه و چه بسا کشور را دربرگرفته بود، از اول دبیرستان که نه، از روزهای اول مدرسه حرف و زمزمه‌ها قبولی در کنکور و دست یافتن به یکی از صندلی‌های گران قیمت و پر طمطراق دانشگاه بود.
 
آنقدر این استرس و آشوب‌های وقت و بی وقت کنکور سروصدا کرد و حاشیه آفرید که بالاخره مسوولان به فکر تدبیری افتادند که « آی امان از کنکوری که استعدادهایمان را فراری می‌دهد» و همین بهانه‌ای شد برای سیخونک زدن به غولی که کابووس شب‌های کنکوری‌ها بود.
 
 دنیای این روزهای کنکور اما مثل آن سال‌ها نیست، از این غول نه یالی مانده است و نه کوپالی، با این حال همچنان خوب بلد است که آشوب دل‌های پر استرس کنکوری‌ها و خانواده‌هایشان شود، این غول خوب کارش را بلد است اما کمک بعضی از مدیران و مسوولان هم توانش را برای چزاندن داوطلبان کنکور چند برابر می‌کند. نشان به نشان مباحثی که این روزها بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح است.
 
درست در بحبوحه‌ای که داوطلبان کنکور ۱۴۰۱ در التهاب روزهای نزدیک به آزمون خود بودند، خبر تصویب نهایی طرح اصلاح و تکمیل سیاست‌های سنجش و پذیرش دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه‌ها در شورایعالی انقلاب فرهنگی مطرح شد، این خبر واکنش‌های زیادی داشت، زوایای پیدا و پنهان آن در رسانه‌ها بررسی شد اما همچنان نه تنها التهاب چگونگی برگزاری آن و تغییراتی که قرار بود اعمال شود، آشوب دل کنکوری‌ها می‌شد، نماینده‌های مجلس هم از روز اول حرف از اما و اگرهای این مصوبه آوردند و تاکید داشتند که قانونی بودن آن جای سوال دارد، بر همین اساس وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور را هم چندباری به مجلس کشاندند. کار تا جایی بالا گرفت که بیش از ۲۷۰ نماینده مجلس هم در نامه‌ای به سران قوا، خواهان لغو مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی شدند.
 
اما مصوبه کنکوری شورایعالی انقلاب فرهنگی چیست؟ براساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی در آزمون سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تاثیر قطعی درنظر گرفته می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۴ معدل سال یازدهم نیز اضافه می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی سال دهم هم اضافه خواهد شد.
 
با این مصوبه، سنجش داوطلبان برای ورود به دانشگاه به دو بخش تقسیم می‌شود که یک بخش مربوط به سوابق تحصیلی و یک بخش مربوط به کنکور است. تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۲ صرفا ۴۰ درصد خواهد بود و در سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد تاثیر قطعی می‌رسد و در سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد تاثیر قطعی خواهد رسید.
 
در همان زمان مباحث به قدری بالا گرفت که معاون حقوقی امور رئیس‌جمهور در واکنشی اعلام کرد: «به موجب مصوبه مورخ ۲۰ آبان ۱۳۷۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای یاد شده به عنوان مرجع عالی سیاست‌گذاری در چارچوب سیاست‌های کلی نظام محسوب می‌شود و مجلس شورای اسلامی به عنوان مرجع قانون‌گذاری، در سال ۱۳۹۲ راجع به نحوه سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور مبادرت به قانون‌گذاری کرده است و مطابق تدبیر مقام معظم رهبری در مواردی که مجلس شورای اسلامی اقدام به وضع قانون کرده باشد، شورای عالی انقلاب فرهنگی صلاحیت ورود ندارد لذا قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور مصوب ۱۰ شهریور ۱۳۹۲، ملاک اقدام است».
 
 البته دبیر وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی هم با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۶۷ به مسأله سنجش و پذیرش(کنکور) ورود داشته و ضوابط و مقرراتی هم در این زمینه مصوب کرده است، گفت: بر مبنای این مصوبه، معدل سال دوازدهم و اعمال آن در سال ۱۴۰۲ و معدل سال یازدهم در سال ۱۴۰۳ و معدل سال دهم در سال ۱۴۰۴ تاثیر قطعی خواهد داشت، بر اساس این مصوبه سهم ۶۰ درصد ارزیابی توانائی داوطلبان کنکور به دوره تحصیلی دبیرستان منتقل می‌شود و صرفا طی ۴ ساعت کنکور، سرنوشت دانش‌آموزان تعیین نخواهد شد و وزن بیشتر به علم و دانش عمیق دانش‌آموزان اختصاص پیدا خواهد کرد.
 
اما دعوا برسر چه بود؟ موافقان مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی می‌گفتند دانش‌آموزان موفق و درس‌خوان نباید دغدغه سنجش داشته باشند بلکه باید فقط به فکر پذیرش باشند که افزایش سهم سوابق تحصیلی باعث می‌شود دانش‌آموز به کلاس و معلم توجه کند و تمام دانش وی در چند ساعت مورد سنجش قرار نگیرد.
 
مخالفان اما نگاه دیگری داشتند، به نظر آنها این مصوبه حرکت در مسیر تضعیف بیشتر طبقات متوسط و ضعیف جامعه و ذبح عدالت آموزشی است و نه‌ تنها استرس دانش‌آموزان را کاهش نمی‌دهد بلکه استرس از یک سال به سه سال افزایش می‌یابد. البته در این بین عده‌ای از کنکوری‌ها هم همین نظر را داشتند و با تاثیر قطعی معدل در کنکور مخالف بودند.
 
کنکوری‌ها معتقدند که تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در برگزاری کنکور با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خیلی مهم است و این موضوع باعث شده امید و انگیزه‌مان برای شرکت در کنکور را از دست بدهیم که نوعی ناعدالتی است. 
 
آنها  بر این باورند که خیلی از دانش‌آموزان به واسطه پارتی بازی و تقلب می‌توانند معدل‌شان را طی سال‌های تحصیلی تا حدی بالا ببرند که این موضوع باعث بی‌عدالتی بزرگ در حق کسانی می‌شود که نمی‌توانند در مدارس خاص درس بخوانند.
 
هنوز تب و تاب اجرایی کردن مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی برقرار بود که ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ نشست طرح یک فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با حضور رئیس سازمان سنجش، معاون وزیر آموزش و پرورش و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در حضور اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و موج جدیدی از مباحث موافق و مخالف را به وجود آورد، موجی که باز آشوب دل ناآرام کنکوری‌ها شد.
 
براساس طرح جدید مجلس میزان تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری با پیشنهاد آموزش و پرورش توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین می‌شود، همچنین شورا مکلف است میزان تاثیر قطعی سوابق تحصیلی را قبل از شروع سال تحصیلی دانشگاه‌ها اعلام کند.
 
* طرح اصلاح سنجش و پذیرش دانشجو امسال قابلیت اجرا شدن ندارد
 
حاشیه‌های این مصوبه دوباره جان گرفت و سردرگمی داوطلبان سیل چه شود و چه کنیم‌ها را روانه کرد، بر همین اساس با احمد حسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از آشوب کنکوری‌ها گفتیم و اینکه تکلیف نزدیک‌ترین کنکور چیست؟ حسین فلاحی تاکید کرد که طرح سنجش و پذیرش دانشجو از سال ۱۴۰۳ قابل اجرا است و گفت: این مصوبه در کمیسیون آموزش مجلس تصویب شده و کمی زمان می‌برد تا به صحن مجلس برسد. بنابراین  طرح اصلاح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش  عالی کشور امسال قابلیت اجرا شدن ندارد و اگر قانون شود قطعاً سال ۱۴۰۳ اجرایی می‌شود؛ بنابراین امسال کنکور طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود. 
 
به گفته این نماینده مجلس، طبق آماری که وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کردند تقریباً بیش از ۸۵ درصد داوطلبان شرط معدلی‌ها چه در شهرستان‌ها و چه در تهران همه جا موفق هستند. چیزی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد داوطلبان مربوط به کلاس‌های کنکور و آزمون است. عمده‌ دانش‌آموزان کشور در بحث شرط معدل با هم یکسال هستند. در شهرستان‌ها هم دانش‌آموزان با حداقل‌ امکاناتی که دارند درس می‌خوانند و خودشان را به کنکور می‌رسانند. 
 
حسین فلاحی گفت: طبق آمار آموزش و پرورش و سازمان سنجش آموزش کشور شرط معدل کیفیت آموزش را خیلی بالا برده و ما نیز در مجلس به مصوبه کنکور احترام گذاشتیم و طرح را تصویب کردیم که تعدیل بین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و طرح پیشنهادی است. 
 
* کنکور ۱۴۰۲ طبق مصوبه‌ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده برگزار می‌شود
 
محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که البته سمت وزیر علومی را هم در پرونده کاری خود دارد، در این زمینه تاکید کرد که اگر روند اصلاح طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور به صورتی پیش برود که به تصویب و تأیید شورای نگهبان برسد، طرح مجلس از سال ۱۴۰۳ به بعد اجرا می‌شود و کنکور سال ۱۴۰۲ طبق مصوبه‌ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده برگزار می‌شود. 
 
هر چند که توان غول کنکور این روزها فقط به ۱۵ درصد از صندلی‌های دانشگاه‌ها آن هم فقط در رشته‌های خاص رسیده و ۸۵ درصد داوطلبان با شرط معدل در رشته‌ و مکانی که دوست دارند، تحصیل می‌کنند اما همچنان خوب بلد است آشوب دل کنکوری‌هایی شود که قبولی یا عدم قبولی در این آزمون را وصل می‌کنند به آینده رویایی که در ذهنشان ساخته‌اند، کاش مسوولان کمی بیشتر هوای دل کنکوری‌ها را داشته باشند.
 
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین