تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
plusresetminus
حزب الله: در معاملات روز سه‌شنبه، ۱۹اردیبهشت ۱۴۰۲، شاخص بورس تهران ۸‌هزار و ۵۶۸واحد نسبت به‌روز کاری گذشته کاهش داشت و تا سطح ۲‌میلیون و ۳۰۶‌هزار واحد پایین آمد.
۰
کد مطلب : ۳۱۰۰۸۸
سهامداران در بهت
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، در معاملات روز سه‌شنبه، ۱۹اردیبهشت ۱۴۰۲، شاخص بورس تهران ۸‌هزار و ۵۶۸واحد نسبت به‌روز کاری گذشته کاهش داشت و تا سطح ۲‌میلیون و ۳۰۶‌هزار واحد پایین آمد. ریزش بازار سرمایه در سه روز بیش از ۹‌درصد بوده‌است؛ این در حالی است که دلیل ریزش بورس در سه روز گذشته برای فعالان بازار سهام همچنان مبهم است، با این‌وجود ورود شرکت‌های حقوقی به صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فروش و سپس حذف سفارش‌های خود در معاملات روز‌های گذشته را می‌توان دلیل اصلی قرمزپوش‌شدن بازار سرمایه دانست.
کارشناسان بازار سهام معتقدند، ترسی که ریزش سال‌۹۹ در سهامداران ایجاد‌کرده، شبیه خاطره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای هولناک است که به این راحتی از ذهن مردم پاک نخواهد شد. فروش حجم عظیمی از برگه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سهم در صف خرید نماد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شاخص‌ساز مانند یک ماشه عمل کرده و هراس جمعی در سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران خرد ایجاد‌کرده‌است. در این میان رضا گلستانی کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: بعد از رشد تقریبا ۸۰۰‌هزار‌واحدی بورس، بازار مستعد چنین اصلاحی بود و مسیری طولانی را بدون استراحت طی کرده بود. گلستانی تصریح می‌کند: سهامداران باید صبور باشند، زیرا اکثر نماد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در صف‌فروش قرار دارند و هر لحظه ممکن است جهت عوض شود و سهامداران باید همان سهام را با قیمت بالاتر خریداری کنند. در این میان بعضی از کارشناسان ریزش سنگین روز‌های نماگر اصلی بازار سرمایه را به‌عنوان نقطه پایان رشد سهام و شروع روند نزولی عنوان کردند؛ این در حالی است که بدون‌توجه به متغیرهای بنیادی نمی‌توان چنین نتیجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای گرفت، آن‌هم در شرایطی که پس از یک روند صعودی و ثبت رشدهای بی‌وقفه، بازار به یک استراحت و توقف نیز نیاز دارد. در دو ماه اخیر شاخص‌کل بورس رشد بیش از ۴۰‌درصدی را تجربه کرد و نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزن حتی حدود ۶۵‌درصد افزایش ارتفاع گرفت، بااین‌حال الگوی رفتار گله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای، این استراحت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را به ریزشی شدید با تسری به همه صنایع تبدیل می‌کند که همین موضوع نیز موجب ترس سهامداران از پایان روند صعودی قیمت‌ها می‌شود. همچنین در این بین بعضی از کارشناسان با وجود ریزش‌های چند روز گذشته همچنان به روز‌های آینده خوشبین هستند و در انتظار آغاز رالی دیگری هستند. بحث افت کم‌سابقه نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در چند روز گذشته جزو بحث‌های داغ شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص توییتر بوده‌است.
به‌طوری کاربری به‌نام سید‌حامد عامل اصلی ریزش‌های اخیر بازار سرمایه را شورای‌رقابت عنوان می‌کند؛ در واقع دلیل این اقدام را در مخالفت با عرضه خودرو در بورس عنوان می‌کند که البته نمی‌توان تنها این عامل را دلیل ریزش‌های اخیر دانست. در این میان علی سعدوندی نیز با این توییت که بورس آخرین خاکریز در‌برابر ابرتورم بود که از دست رفت، به ریزش‌های غیرمنتظره اخیر واکنش نشان داد. همچنین کاربری به نام سعید از احتمال رنج زدن چند‌روزه بورس گفت و افزود ریزش‌های اخیر تنفسی بود و نباید در این بازار هیجانی عمل کرد. در مورد این موضوع مهدی رباطی، فعال بازار سرمایه معتقد است که بحرانی اتفاق نیفتاده است. بورس دوماهی رشد عالی کرد، طبیعی است چند روز استراحت کند و تا پایان هفته روند متعادلی را در پیش خواهد گرفت. بازار در ابتدای روند صعودی دوساله است و هر فروشنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای، حتی حقوقی خودش متضرر است. همچنین در توییت دیگری افزود: حداکثر اصلاح بازار ۸ تا ۱۰‌درصد دیگر خواهد بود و پس از اندکی استراحت وارد فاز بعدی صعود می‌شود، فعلا فروش توجیهی ندارد مگر برای نوسان‌گیران بسیار کوتاه‌مدت، اغلب سهام بنیادی بازار ریسک اندکی دارند و رشد قابل‌توجهی هم نداشته‌اند و اعداد بسیار بالاتری را امسال رویت می‌کنند. برزو حق‌شناس، تحلیلگر و فعال بازار سرمایه نیز معتقد است: «اگر روزی عقل رو خرید و فروش کنند همه ما به خیال اینکه زیاد داریم فروشنده‌ایم.»
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین