تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۲
plusresetminus
حزب الله:سخنرانی نوروزی رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی (ع) دقایقی قبل آغاز شد.
۰
کد مطلب : ۳۰۷۱۴۶
استکبار و صهیونیسم با هویت جمهوری اسلامی مخالفند / هدف اغتشاشات ضعیف کردن جمهوری اسلامی بود
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،سخنرانی نوروزی رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی (ع) پس از سه سال از شیوع کرونا آغاز شد.
مقام معظم رهبری در ابتدای صحبت‌های خود بیان کردند: از پروردگار بزرگ سپاسگزاریم که بعد از یک محرومیت چند ساله این توفیق را مجددا عنایت کرد تا در خدمت مردم عزیز این شهر و زوار محترم که از نقاط مختلف کشور تشریف آوردند باشیم.
از همه کسانی که در مهار این بلیه عمومی (کرونا) تلاش کردند صمیمانه تشکر می‌کنم
ایشان در ادامه گفتند : تحقیقا اینجا برترین نقطه کشور پهناور ماست و خداوند را سپاسگزارم که در این محل تنزل ملائکه الهی با شما مردم عزیز و مومن و پر انگیزه مجاور و زوار ملاقات دارم. این دو سه سال یک ابتلای عمومی وجود داشت که الحمدالله تا حدود زیادی مهار شده است. همینجا وظیفه خود میدانم که از همه کسانی که در مهار این بلیه عمومی و بیماری عام تلاش کردند صمیمانه تشکر کنم.از محققانی که در آزمایشگاه های مختلف کشور این ویروس منحوس را شناسایی کردند و برای آن واکسن تهیه کردند تا کسانی که در مراکز دارویی و بهداشتی کشور این واکسن را تولید و تکثیر کردند.
رهبر معظم انقلاب فرمودند: از پزشکان و پرستاران و افرادی که در تهیه لوازم مصونیت از بیماری مانند واکسن و امکاناتی که لازم بود تولید شود همراهی کردند  از همه اینها لازم است تشکر کنم و دعا کنیم که خدای متعال این بلیه را از سر ملت های مسلمان و همه مردم عالم مرتفع کند.
تحول را از خدا می‌خواهیم لکن بایستی خود نیز تلاش کنیم
ایشان فرمودند: موضوعی که برای بحث امروز آماده کرده ام از دعای اول سال گرفته شده است. بحث امروز من عبارت است از تحول یعنی تغییر حال و تغییر وضع ؛ البته این را از خدا باید خواست اما باید تلاش کرد. دعا و تضرع و طلب از خدای متعال زمانی مستجاب می‌شود که انسان در مسیر راهی که از خدا خواسته است قدم بردارد.تحول را از خدا می‌خواهیم لکن بایستی خود نیز تلاش کنیم. تلاش ماست که موجب می‌شود خدای متعال تفضلات خود را شامل حال ما کند.
برای اینکه مطالبات بزرگ محقق شود باید با مردم و افکار عمومی مطرح شود
رهبر معظم انقلاب بیان کردند:اگر افکار عمومی استقبال نکند از یک فکر این فکر به عمل نمی‌رسد و صرفا یک امواجی در فضا خواهد بود. برای اینکه خواسته‌ها و مطالبات بزرگ محقق شود باید با مردم و افکار عمومی مطرح شود. من امروز این مساله را مطرح میکنم و بخشی از زوایای این مساله را مطرح میکنم و ادامه این بحث بر عهده شما جوانان و دانشگیان است. اولین مطلبی که باید عرض کنم این است که چه چیزی میخواهیم دگرگون شود. دشمنان نظام اسلامی هم از دگرگونی حرف می‌زنند.دگرگونی مورد نظر آنها درست نقطه مقابل آن چیزی است که مورد نظر ماست.
هدف دشمنان حذف همه چیز‌هایی است که مردم را به یاد انقلاب می‌اندازد
مقام معظم رهبری در ادامه خاطر نشان کردند: آنچه دشمن به دنبال آن است و اسمش را دگرگونی میگذارد تغییر هویت جمهوری اسلامی ایران است دشمنان ایران اسلامی استکبار و صهیونیسم هستند که با هویت جمهوری اسلامی مخالف هستند .هدف آن‌ها حذف همه چیز‌هایی است که مردم را به یاد انقلاب می‌اندازد با مطرح شدن نام امام، مساله ولایت فقیه، ۲۲ بهمن، روز قدس، انتخابات و حضور پرشور مردم مخالفند. این‌ها همه نقاط قوت جمهوری اسلامی است که این‌ها را می‌خواهند حذف کنند. آن‌ها دنبال اینند که حکومتی بر سر کار بیاید که باب دل استکبار است یا یک فرد مطیع آن‌ها سر کار بیاید یا یک دموکراسی فریب بر سرکار بیاید که زیر نگین آن‌ها و بر طبق میل آنها حرکت کند.
اگر بخواهیم تحول انجام شود به اعتماد به نفس ملی و هوشیاری نیاز داریم
ایشان فرمودند: آنچه که من در باب تحول عرض می‌کنم تغییر نقاط معیوب است . ضعف‌ها را باید شناسایی کنیم و با اراده قاطع ضعف ها را بر طرف و تبدیل به قدرت کنیم. این کار دشوار و سنگینی است و احتیاج به اعتماد به نفس ملی نیاز دارد. ملتی که اعتماد به نفس دارد می‌تواند اقدامات ملی را به خوبی به سرانجام برساند و مسئولان این ملت هم جرات میکنند دم از تحول بزنند. ملت ما الحمدالله از اعتماد به نفس برخوردار است.در عرصه‌های مختلف ملت ما نشان داده است که به توانایی های خودش اعتماد دارد.اگر بخواهیم تحول انجام شود به اعتماد به نفس ملی و هوشیاری نیاز داریم. اگر هوشیار نباشیم ممکن است به نام تحول به نقاط قوت خود ضربه بزنیم.
یکی از مهمترین نقاط قوت جامعه اسلامی ما این است که جامعه ما بنیه درونی اش قوی و مستحکم است
رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کردند: برخی هستند که دلسوز نظام و علاقه مند به نظام هستند اما گاهی غفلت می‌کنند و برای اینکه یک حرکت اصلاحی انجام دهند بی دقتی می‌کنند و به نقاط قوت ضربه وارد می‍‍‌کنند. اگر بخواهیم به نقاط قوتمان ضربه وارد نشود باید نقاط قوت خود را بشناسیم. من یکی دو مورد را عرض میکنم.البته اینها بحث های مفصلی است .جوانان عزیز من توقعم از شما خیلی زیاد است و باید بر روی این مسائل فکر کنید.
ایشان تشریح کردند: یکی از مهمترین نقاط قوت جامعه اسلامی ما این است که جامعه ما بنیه درونی اش قوی و مستحکم است. من قبلا هم در یک سخنرانی به این موضوع اشاره کردم.این قوت بنیه نظام اسلامی و ملت ایران ناشی از ایمان است مردم ایران مردم مومنی هستند. حتی آن کسانی که ممکن است به نظر برسد به برخی از احکام اسلامی پایبندی درستی ندارند اما پایبندی قلبی شان درست است. ملت ایران با ایمان و عزت نفس است و اینها موجب شده است که ساخت درونی ملت ایران و نظام اسلامی استحکام یابد. اولین نشانه این استحکام غلبه ملت ایران بر زنجیره خصومت‌های پی در پی است.
این تهاجم رسانه‌ای که بر ضد جمهوری اسلامی ایران راه انداخته شد در دنیا بی سابقه است
ایشان در ادامه فرمودند: ملت ایران دربرابر این توطئه‌ها توانست محکم بایستد. این تهاجم رسانه‌ای که در دنیا بر ضد ایران راه انداخته شد بی سابقه است. در همین اغتشاشات اخیر که همه هم وارد شدند. رئیس جمهور کشوری مانند آمریکا صریحا از اغتشاشات درونی کشورما دفاع کرد. برخی از کشور‌های اروپایی هم روسای دولتشان صریحا از این اغتشاشات که درصد اندکی از ملت ایران بودند حمایت کردند. نه فقط حمایت زبانی بلکه حمایت تسلیحاتی، امنیتی و انواع کمک‌ها را به این اغتشاشات کردند و خود را آماده کردند تا جمهوری اسلامی ایران را اقلا ضعیف کنند. هدف ضعیف کردن جمهوری اسلامی بود، اما جمهوری اسلامی نشان داد که قوی است.۲۲ بهمن امسال از تمام سال‌های قبل پرسکوه‌تر بود و این نشانه استحکام درونی ملت ایران است.
آمریکایی ها گفتند فشار اقتصادی بر روی ایران در تمام تاریخ بی سابقه است و با همه دروغ گویی این را راست گفتند
ایشان بیان کردند: نشانه دیگر پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران است که دشمن به شدت از تکرار این حرفها ناراحت و ناراضی است و ما پیشرفت هایی پیدا کرده ایم که تمام اینها در دوران تحریم و محاصره اقتصادی و در دوران شدیدترین محاصره اقتصادی بود که تا آن زمان اتفاق افتاده بود .آمریکایی ها گفتند فشار اقتصادی که بر روی ایران گذاشتیم در تمام تاریخ بی سابقه است و با همه دروغ گویی شان این را راست گفتند.  در نانو، زیست فناوری بخش سلامت و بخش های مختلف پیشرفت های ایران از کشورهای پیشرفته دنیا بیشتر بود. در بخش هسته ای دفاعی هوافضا در بخش دفاعی این را اقرار می‌کنند تا بلکه بتوانند آتویی بر ضد جمهوری اسلامی ایران بگیرند.دنیا ما را تحسین کرد و دانشمندان دنیا دانشمندان جوان ما را تحسین کردند. 
رهبر معظم انقلاب فرمودند: پیشرفت در سد سازی، آبرسانی همین آب رسانی قدیر ، در ساخت پالایشگاه و بیمارستان در پارس جنوبی که بخشی از آن تمام از صفر تا صد ایرانی است و اینها در زمان تحریم اتفاق افتاد همه نشان پیشرفت است .
دشمن تلاش کرد ما را منزوی کند اما منزوی که نشدیم برعکس مطرح شدیم
ایشان تاکید کردند: پیشرفت در حوزه روابط خارجی . غربی ها فشار آوردند تا ایران را منزوی کنند و انزوا در اصطلاح سیاست خارجی یعنی قطع رابطه با کشورها اما نتیجه عکس اتفاق افتاد . بله رابطه ما با غربی ها ضعیف شد اما رابطه خود را با آسیا صد در صد محکم کردیم و بعد از این هم همین را ادامه خواهیم داد. در بخشی از پیمان‌های مهم عضو شدیم . دشمن تلاش کرد ما را منزوی کند اما منزوی که نشدیم برعکس مطرح شدیم.این پیشرفت ها نشانه ساخت مستحکم بنیه نظام اسلامی است که در سایه ایمان در سایه احساس عزت ملی و نیاز به توان داخلی ایجاد شده است. ملت و مسئولان ما احساس کردند که به توان داخلی احتیاج دارند قبلا تکیه به دیگران بود اما فهمیدند که این اعتبار ندارد.
نظام اسلامی متشکل از جمهوری و اسلامی است نه جمهوری باید ضربه ببیند نه اسلامی
ایشان در ادامه فرمودند: این‌ها قوت‌های ماست که نباید ضربه ببیند نظام اسلامی متشکل از جمهوری و اسلامی است نه جمهوری باید ضربه ببیند نه اسلامی. در هر تحولی باید بر روی این نقاط قوت تکیه کرد و آن را افزایش داد، اما در کنار آن‌ها نقاط ضعفی هم وجود دارد. اگر ما در کشورمان چهار یا پنج نقطه ضعف مهم داشته باشیم در راس همه این‌ها مساله اقتصاد کشورمان است. سیاست‌های اقتصادی که بسیاری از آن‌ها میراث گذشتگان یعنی قبل از انقلاب که برخی هم بعد از انقلاب پدید آمده است. شاید بشود گفت که مهمترین مشکل اقتصاد ما تصدی گری دولتی است. در دهه ۶۰ بیشترین توجهمان به این مساله بود که کلید اقتصاد را به دولت بسپاریم شاید مهمترین نقطه ضعف اقتصاد ما تصدی گری افراطی دولت است وقتی که مردم کنار می‌مانند و شرکت‌های مهم و تولیدات ثروت ساز کشور دراختیار دولت قرار میگیرد و در اختیار فعالان مردمی قرار نمیگیرد همین مشل ایجاد می‌شود؛ مهمترین مشکل ما دولتی کردن اقتصاد است.
شرکت‌های شبه دولتی که تعبیر زشت خصولتی به آن داده می‌شود نباید با مردم رقابت کنند
مقام معظم رهبری فرمودند: سیاست‌های اصل ۴۴ بنایش بر این بود که مدیریت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی را به مردم بسپاریم البته در برخی بخش‌ها یا مردم طالب آن نیستند و یا حتما در اختیار دولت باید باشد، اما شرکت‌های دولتی،  بنگاه‌ها و شرکت‌های شبه دولتی که تعبیر زشت خصولتی به آن داده می‌شود نباید با مردم رقابت کنند.  ما زمانی که همه اقتصاد را به دست دولت دادیم در صدد ایجاد عدالت اقتصاد بودیم، اما عدالت برقرار نشد.برخی به خطا فکر می‌کردند اگر کلید اقتصاد به دست دولت باشد عدالت اقتصادی پدید می‌آید. دولت باید دخالت را در عرصه اقتصاد کم کند و نظارت را زیاد کند.  
عیب دیگر اقتصاد ما صادرات نفت خام است/مشکل دیگر اقتصاد ما وابستگی به دلار است
رهبر معظم انقلاب فرمودند: دولت‌های متعدد همواره بر این موضوع سفارش شده اند که اقتصاد را به مردم واگذار کنند که برخی انجام نشد و برخی هم اشتباه واگذار شد که به ضرر مردم شد امروز هم دولت محترم باید با دقت و نظارت لازم مدیریت‌های اقتصادی را به خود مردم واگذار کند. عیب دیگر اقتصاد ما صادرات نفت خام است.ما باید بند ناف اقتصاد را از صادرات نفت خام ببریم و بیشتر به صادرات غیر نفتی بپردازیم که خوشبختانه حرکت در این مسیر شروع شده است. مشکل دیگر اقتصاد ما وابستگی به دلار است. کشور‌هایی که تحریم شدند وابستگی خود رابه دلار کم کردند و وضعشان بهتر شد. دلار را کنار گذاشتند وابستگی شان به سوئیفت کم شد و ما هم باید همین کار را بکنیم.
نیاز‌ اقتصاد ما رشد مستمر و سریع است/نمایندگان باید مردم را در ایفای نقش مولد در اقتصاد ترغیب کنند
ایشان فرمودند: مایلم این نکات در افکار عمومی تثبیت و منتشر شود .یکی دیگر از نیاز‌های اقتصاد ما رشد مستمر و سریع است ما در سیاست‌های ابلاغی مان به دولت‌ها رشد ۸ درصدی را ابلاغ کردیم، اما در دهه نود رشد حدود صفر درصدی را داشتیم. زمانی می‌توانیم این رشد را به دست بیاوریم که با کمک و هدایت مردم بتوانیم تولید را در دست بگیریم. نمایندگان باید مردم را در ایفای نقش مولد در اقتصاد ترغیب کنند و برای بخش خصوصی اعتماد آفرینی کنند. امسال عده‌ای از فناوران مهم کشور با بنده ملاقات کردند و برخی از آن‌ها نمونه‌هایی که نشان دادند حیرت آفرین است و این توانایی ملت ایران است که اگر از توانایی مردم در اقتصاد استفاده شود وضع تورم و اقتصاد حتما بهتر خواهد شد.  
صاحب نظران اقتصادی که راه‌های مهم مشارکت مردم در اقتصاد را بیایند/ هرجا مردم وارد شدند ما پیروز شدیم 
رهبر معظم انقلاب بیان کردند: یکی از اشکلات مهم این است که برروی راه‌های مشارکت مردم فکر نکردیم من همینجا به صاحب نظران مهم اقتصادی می‌گویم که راه‌های مهم مشارکت مردم در اقتصاد را بیایند هرجا مردم وارد شدند ما پیروز شدیم و در مسائل اقتصادی هم همینگونه است و اگر مردم وارد شوند ما پیروز خواهیم شد. باید نقشه ورود مردم در حوزه اقتصادی را به مردم نشان داد.
مقام معظم رهبری تاکید کردند: یکی از مشکلات اقتصاد ما کم تحرکی در تجارت خارجی است ظرفیت ما در داخل زیاد است و بازار‌های خارجی هم بسیار زیاد است. روش‌های ما در تجارت خارجی نادرست است که یکی از موارد تحول همین مساله است. کمک به شرکت‌های دانش بنیان که الحمدالله تا حدودی توسعه یافت همین مساله است که البته به قدری که ما می‌خواستیم توسعه نیافت. بخش دیگری که احتیاج به تحول دارد که باید مورد توجه عزیزان نماینده قرار بگیرد تحول در زمینه قانون گذاری است که سیاست‌های کلی آن ابلاغ شده است و این سیاست‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد.یکی از چیز‌هایی که بین قوه مجریه و قوه مقننه اختلاف بوده این است که در قانون بودجه هزینه‌های قطعی تصویب می‌شود و هزینه‌های قطعی در برابر آن قرار میگیرد که این منجر به کسری بودجه می‌شود.
هدف دشمن خاموش کردن امید در جوانان است
ایشان تاکید کردند: نکته مقابل حرکت تحولی در کشور که هدف این حرکت تحولی سیاست دشمنان جمهوری اسلامی است که هدفشان هم ضربه زدن به نقاط قوت است. همچنانی که قبلا هم اشاره کردم باید با مردم در میان بگذاریم. زمانی که صدام به ما حمله کرد همان زمان به مردم اطلاع دادیم و گفتیم جنگ شده است یعنی افکار عمومی در جریان این حمله قرار گرفت امروز البته در جریان جنگ ترکیبی حمله نظامی نداریم، اما مردم باید بدانند که دشمنان به چه روشی برای جنگ استفاده می‌کند حمله به باور‌های دینی و سیاسی در جنگ ترکیبی وجود دارد. وسوسه می‌کنند و حقایق را دگرگون نشان می‌دهند و هدفشان خاموش کردن امیدهاست در دل جوانان ما. 
رهبر معظم انقلاب بیان کردند: می‌خواهند نرم افزار واقعی را از دست مردم بگیرند و این نرم افزار یعنی ایمان و ارزش‌های مردم و می‌خواهند بعد هم سراغ بی سوادی مردم بروند که البته سرشان به سنگ خورده و خواهد خورد. در جنگ ترکیبی دشمن از نفوذ، رسانه ، عامل امنیتی، عامل اقتصادی و .. استفاده می‌کند تا ملت را در محاصره قرار دهد و ملت را دچار یاس کند و ملت را از نیروی خود غافل کند و ملت را از راه‌های اطلاع رسانی جدا کند. می‌گویند به گزارش مسئولان ، صدا سیما و حرف‌های رهبری گوش نکنید.
سالهاست دشمن با صدای بلند اعلام می‌کند که می‌خواهد جمهوری اسلامی را به زانو در بیاوریم، اما رهبری در مقابل میگوید غلط می‌کنید
ایشان تاکید کردند: سالهاست دشمن با صدای بلند اعلام میکند که میخواهیم جمهوری اسلامی را به زانو در بیاوریم، اما رهبری در مقابل میگوید غلط میکنید. این تکرار نیست بلکه استقامت است خدای بزرگ به ما دستور داده است. الحمدالله مردم بیدارند و ایستاده اند و در صحنه هستند و این را در سال‌ها متمادی مردم نشان داده اند. به تمام کسانی که در اغتشاشات اخیر حمایت کردند و تحریک کردند ملت ایران به همه آن‌ها سیلی زد. به حول و قوه الهی در آینده هم ملت ایران به دشمنان خود سیلی خواهد زد.
حضور در جنگ اوکراین را قاطعانه رد می‌کنیم/جنگ اوکراین را آمریکا ایجاد کرد برای گسترش ناتو به سمت شرق
رهبر معظم انقلاب تصریح کردند: بنده قاطع اعلام می‌کنم ملت ایران قوی است، می‌تواند عیوب را دفع کند و جبهه مقاومت را حمایت می‌کند. ما صریحا اعلام میکنیم و حضور در جنگ اوکراین را قاطعا رد می‌کنیم به دروغ اعلام کردند که ایران در جنگ اوکراین دخالت دارد که ما این را رد می‌کنیم این جنگ را آمریکا ایجاد کرد برای گسترش ناتو به سمت شرق و الان هم بیشترین سود را آمریکا از این جنگ می‌برد؛ لذا آمریکا با اتمام جنگ اوکراین همراهی نمی‌کند.  
یکی  از مشکلات مردم تجمل گرایی افراطی است به همین دلیل ازدواج کم شده است/ باید درباره تولید داخلی تعصب داشته باشیم
ایشان تاکید کردند:برخی عیوب هم در ما مردم وجود دارد که مرتبط با مسائل اقتصادی است ما نان، آب و گاز را اسراف میکنیم برخی از کشور‌هایی که چند برابر ما جمعیت دارند مصرف گاز بنزین‌شان از ما کمتر است. آب را هدر می‌دهیم و نان را دور می‌ریزیم. یکی دیگر از مشکلات مردم تجمل گرایی افراطی است به همین دلیل ازدواج کم شده است. یک عده در تجمل گرایی مسابقه راه انداخته اند که باید خود را از این مسابقه خارج کنیم. دیگر عیوب ما این است که در زمینه تولیدات داخلی تعصب نداریم. ما باید درباره تولید داخلی تعصب داشته باشیم. وقتی جنس خارجی می‌خریم کارگر داخلی بیکار می‌شود.  
توصیه مهم من به همه کسانی که توانایی سخن گفتن با مردم دارند این است که امید آفرینی کنند/ آمریکایی‌ها متحیرند که در منطقه بمانند یا بروند
رهبر معظم انقلاب فرمودند: یک جا‌هایی اغماض و گذشت لازم است که ما گذشت نمی‌کنیم. سر یک اختلاف نظر کوچک یقه همدیگر را می‌گیریم ممکن است دو نفر در یک مساله سیاسی اختلاف نظر داشته باشند؛ چرا باید دعوا کنند چرا باید دو قطبی ایجاد شود؟ یک توصیه مهم من به همه کسانی که توانایی سخن گفتن با مردم دارند و رسانه در اختیارشان است این است که امید آفرینی کنند. دشمن تلاش دارد جوانان ما را نا امید کند ما باید متقابلا امید آفرینی کنیم. برخی خیال می‌کنند امید آفرینی پنهان کردن ضعف هاست ؛در کنار بیان ضعف‌ها باید امید آفرینی هم بشود وضع ما الحمدالله خوب است ما باید این آیه شریفه را در نظر بگیریم که «وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن كُنتُم مُؤمِنينَ» درست عکس وضعیت ما را در منطقه دشمن سرسخت ما یعنی آمریکا دارد. آمریکایی‌ها متحیرند که در منطقه بمانند یا بروند اگر بمانند نفرت مردم منطقه از آن‌ها روز به روز بیشتر می‌شود و اگر بروند مطامعشان را از دست می‌دهند. آمریکایی‌ها با نیرو‌هایی نظامی شدید العمل وارد افغانستان شدند و ملت افغان را از خود متنفر کردند و مجبور شدند بروند .خدا را شکر میکنیم که راه ما روشن است و گام‌ها محکم و استوار است.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین