تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
plusresetminus
حزب الله:به بهانه نوروز سراغ مجری قدیمی و خوش‌روی سیما رفتیم که سال‌ها ساکن محله چیذر بوده است.
۰
کد مطلب : ۳۰۷۰۶۰
گپ نوروزی با سیدکاظم احمدزاده
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،جدا از تمام اجرا‌های متنوع و جذابی که سال‌هاست از سید کاظم احمدزاده در سیما می‌بینیم، اکثر مردم، او را با برنامه پرمخاطب جشن رمضان و البته سفر‌ها و اجرا‌های ماندگار او در عتبات عالیات می‌شناسند؛ کسی که بعد از گذشت سال‌ها حضور در قاب سیما، هنوز هم برای مردم جذابیت دارد.

گویا سال‌های زیادی در محله چیذر زندگی کرده اید، از حال و هوای این محل و حس خودتان نسبت به آن برایمان بگویید؟
سال‌ها در محله چیذر و در محدوده امامزاده علی اکبر (ع) زندگی کرم که این به معنای سال‌ها زندگی در محل‌های قدیمی و در کنار مردمی بسیار اصیل و مهربان است. اصالتی که خود حسنی بسیار بزرگ به شمار می‌رود و حس خوبی به آدم می‌دهد. گرچه این روزها، دیگر مثل قدیم‌ها خبری از ارتباط‌های تنگاتنگ میان همسایه‌ها نیست، اما با این حال، محله چیذر جور دیگری است و مردم رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند که همین محاسن باعث شده تا حس خوبی نسبت به محل زندگی خود داشته باشم.
امام زاده علی اکبر
حرف از محاسن محل به میان آوردید، این محاسن چیست که فکر می‌کنید باعث تفاوت چیذر با جا‌های دیگر شده است؟
گرچه محله چیذر هم مثل دیگر مناطق تهران با ساخت‌وساز‌های جدیدی همراه بوده، اما بازهم در همان بافت‌های سنتی باقیمانده، کار‌های بسیار خوبی انجام می‌شود. مثلاً رفت و آمد‌های خوب و تأثیرگذاری میان یکسری از کاسبان وجود دارد و گاه می‌بینم که تعدادی از آن‌ها دور هم جمع شده و دسته‌جمعی غذا می‌خورند، یا مثلاً پیرمردانی در محل هستند که مثل قدیم‌ها در خیابان اذان می‌گویند و با حفظ این سنت، حس دلنشینی را به مردم منتقل می‌کنند. همچنین دادن خیرات و نذری در ایام خاص و شب‌های جمعه، در این محل رواج دارد که مجموع این کار‌های ارزشی، باعث تفاوت این محل با دیگر محله‌ها شده است. کار‌هایی که امروزه کمتر شاهد آن هستیم و حسابی از آن فاصله گرفته‌ایم.
این روابط نزدیک که بیشتر به خاطرات قدیمی ما تهرانی‌ها شباهت دارد تا یک نمونه عینی، چقدر در زندگی مردم تأثیرگذار بوده است؟
این کار‌ها صرفاً یک کار نمادی و ظاهری نیست، زیرا از برکت همین دورهمی‌ها، اتحاد بسیار خوبی میان کاسبان و البته مردم برقرار است و کار‌های ارزشمندی همچون کمک به نیازمندان انجام می‌گیرد. این افراد حسابی هوای نیازمندان را دارند و هرکدام، در حد توانشان در این کار خیر شرکت می‌کنند. در این محل، کاسبانی هستند که مغازه‌های بسیار نقلی دارند، اما با همین مغازه نقلی و به برکت پولی که به دست می‌آورند، دختر‌ها و پسر‌های زیادی را عروس و داماد کرده و دست افراد بی‌بضاعت زیادی را گرفته‌اند؛ اما نکته جالب‌تر این است که مردم هم این کاسبان خیّر را به خوبی می‌شناسند و علاوه بر کمک‌های همیشگی خود، اگر حاجت و درخواستی از خداوند داشته باشند، نذر نیازمندان می‌کنند و حاجتشان را می‌گیرند. چیزی که برای خود ما هم پیش آمده و از این طریق، شاهد رفع مشکل‌مان بوده‌ایم.
احمدزاده بر مزار شهدای چیذر
البته این محله قدیمی هم به رغم حفظ بسیاری از سنت‌ها، از دست ساخت‌وساز‌های کلانشهری در امان نبوده، چه حسی نسبت به این موضوع دارید؟
من مخالف این موضوع نیستم و معتقدم که بافت‌های سنتی و ساخت‌وساز‌های جدید، هرکدام به جای خود برای محل نیاز هستند، اما همانطور که گفتم، حفظ ارزش‌ها و سنت‌ها مثل همین دورهمی‌ها، روابط خوب میان اهالی محل، توجه به نیازمندان و مواردی از این دست است که نباید تحت تأثیر تغییرات جدید قرار گرفته و به دست فراموشی سپرده شود.
مردم شما را به‌عنوان یک مجری گرم و صمیمی می‌شناسند و به خاطر نوع برنامه‌هایتان، انرژی مثبتی از شما می‌گیرند، اما می‌خواهیم بدانیم که جدا از این جایگاه و به‌عنوان یکی از اهالی قدیمی محل، مردم چه برخوردی با شما دارند؟
با توجه به سال‌ها زندگی در محله چیذر، حالا من هم یکی از اهالی همین محل هستم و مردم مرا به طور مداوم می‌بینند که با این اوصاف، زندگی عادی خود را دارم و مثل همه مردم دیگر، رابطه خوب و نزدیکی میان ما برقرار است، اما به‌طور کلی باید بگویم که نه تنها اهالی این محل بلکه همه مردمی که مرا می‌شناسند، همیشه بسیار خوب و مهربانانه با بنده برخورد می‌کنند که معتقدم، این احترام را به برکت دعای خیر پدر و مادرم به‌دست آورده و همیشه مدیون آن‌ها هستم.
با توجه به اینکه در نزدیکی امامزاده علی اکبر (ع) زندگی کرده اید، معمولاً زیاد به این امامزاده سر می‌زنید؟
بله همین‌طور است. امامزاده علی اکبر (ع) از جایگاه بالایی نزد اهالی محل برخوردار است و من هم علاوه بر مواقع عادی، در هیئت‌های مختلف این امامزاده خصوصاً هیئت‌های حاج محمود کریمی، زیاد شرکت می‌کنم. البته نه تنها این امامزاده، بلکه امامزاده اسماعیل هم زیاد می‌روم و احساس خوبی دارم از اینکه در نزدیکی این بزرگواران زندگی می‌کنم.
آقای احمدزاده! شمارش معکوس تا نوروزی دیگر شروع شده، از حال و هوای نوروزی این محل برایمان بگویید.
اینجا هم مثل تمام محله‌های تهران، حال و هوای نوروزی به خود گرفته و شور و هیجان خاصی دارد. ضمن اینکه محله چیذر به خاطر وجود امامزاده علی اکبر (ع) سال تحویل شلوغی را هم به خود می‌بینید. مردم زیادی برای سال تحویل به این امامزاده می‌آیند. به هرحال حس معنوی بسیار خوبی که در این مکان حاکم است، آرامش خاصی را در لحظات ابتدایی سال نو به مردم می‌دهد و شهروندان تهرانی زیادی، سال جدید را با حضور در این مکان مقدس آغاز می‌کنند.
 
منبع : همشهری
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین