تاریخ انتشارشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
plusresetminus
رئیس‌جمهور ترکیه با اعلام اینکه آنکارا تصمیم گرفته تا روند بررسی پیوستن فنلاند به ناتو را در پارلمان آغاز کند، تاکید کرد: ما همچنان از تصمیم سوئد برای پیوستن به ناتو حمایت نمی‌کنیم، اما آماده مذاکره هستیم.
۰
کد مطلب : ۳۰۶۹۶۲
اردوغان از پارلمان ترکیه خواست با عضویت فنلاند در ناتو موافقت کند؛ عدم حمایت از سوئد ادامه دارد
 رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پس از گفت‌وگو با سائولی نینیستو، رئیس جمهوری فنلاند گفت: ما نمی‌توانیم از تصمیم سوئد برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو حمایت کنیم.
وی در یک نشست خبری ادامه داد: عدم حمایت ما از پیوستن سوئد به ناتو به دلیل آن است که این کشور از استرداد ۱۲۰ تروریست به ترکیه امتناع کرده است.
اردوغان تصریح کرد: با این حال، ما به مذاکره با دولت استکهلم برای پیوستن به ناتو ادامه می‌دهیم. این مساله تماما به خود دولت سوئد بستگی دارد.
رئیس‌جمهوری ترکیه روز جمعه از پارلمان این کشور خواست تا با درخواست عضویت فنلاند در ناتو موافقت کند. 
عضویت فنلاند و سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، مشروط به موافقت همه اعضای کنونی این سازمان است و از ۳۰ کشور عضو تاکنون پارلمان‌های ۲۸ کشور با عضویت فنلاند موافقت کرده‌اند. اما آنکارا همواره با پیوستن فنلاند به ناتو مانند عضویت سوئد در این سازمان مخالفت کرده است. 
این دو کشور منطقه اسکاندیناوی سال گذشته به دنبال جنگ اوکراین درخواست عضویت خود در ناتو را ارائه کردند. 
اردوغان ابراز امیدواری کرد که عضویت فنلاند در ناتو تا پیش از انتخابات ترکیه به تصویب پارلمان برسد. انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه قرار است ۱۴ مه برگزار شود. 
ترکیه و مجارستان تنها اعضای ناتو هستند که هنوز با درخواست عضویت فنلاند در ناتو موافقت نکرده‌اند. سخنان روز جمعه رئیس‌جمهوری ترکیه در حالی بیان شد که سخنگوی دولت مجارستان نیز اعلام کرد که پارلمان این کشور روز ۲۷ مارس درخواست عضویت فنلاند در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را بررسی خواهد کرد. 
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در واکنش به سخنان روز جمعه رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: «مهمترین امر این است که فنلاند و سوئد به سرعت به عضویت کامل ناتو در بیایند نه اینکه این دو کشور دقیقا همزمان با یکدیگر بپیوندند.»
ترکیه طی ماه‌های گذشته در برابر عضویت سوئد در ناتو موضع سختگیرانه‌تری اتخاذ کرده بود. آنکارا از دولت سوئد به دلیل اعطای پناهندگی به «تروریست‌های کرد» انتقاد می‌کند. 
فنلاند پس از اوکراین، طولانی‌ترین مرز مشترک با روسیه را در میان کشورهای اروپایی دارد.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین