کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برای قدیمی ها و جوانان هنرمندی که آرام گرفتند

ایسنا , 25 اسفند 1401 ساعت 11:24

حزب الله:هنرمندان حوزه نمایش در سالی که گذشت، هم تعدادی از همکاران جوان خود و هم برخی از هنرمندان شناخته‌شده کشورمان را به آرامستان‌های مختلف سپردند.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،مهرنوش شریعتی، ملیکا روح‌انگیزی، شهرام عبدلی، داود امیری و ... هنرمندان جوانی بودند که همراه با چهره‌های خاطره‌سازی همچون امین تارخ، شهلا ناظریان، جلال مقامی و ... در سال جاری چشمان خود را برای همیشه بر این دنیا بستند.
اولین روز سال نو برای اهالی تئاتر با یک شوک بزرگ آغاز شد؛ درگذشت مهرنوش شریعتی، بازیگر و عروسک‌گردان جوان.
این هنرمند در شرایطی از دنیا رفت که چند روز قبل دوستان خود را برای جشن تولد همسرش، بهرام بهبهانی، دیگر هنرمند جوان تئاتر دعوت کرده و در کار تدارک برپایی این برنامه بود که ناگهان عفریت کرونا بر جانش نشست و از آنجاکه بیماری زمینه‌ای داشت، این ویروس مهیب، او را از پای درآورد و دوستان او را در بهت و اندوه فرو برد. مهرنوش شریعتی همزمان با سالروز تولدش، یکم فروردین ماه درگذشت و در بهشهر، شهر زادگاهش به خاک سپرده شد.

برای قدیمی ها و جوانان هنرمندی که آرام گرفتند
مهرنوش شریعتی
وحید سیفی، مدیر تدارکات سینما و غلامعلی برجسته، تهیه‌کننده سینما نیز دیگر چهره‌های هنری بودند که در فروردین امسال از دنیا رفتند.
اردیبهشت ماه هم با درگذشت داود امیری همراه شد، فیلمبردار جوان سینما و تلویزیون که در سن 49 سالگی از دنیا رفت. هرچند درگذشت او به دلیل بیماری سخت و ادامه‌دارش، چندان دور از ذهن نبود ولی جوان بودنش سبب شد که تحمل بار این غم برای خانواده و دوستانش چندان آسان نباشد.
داود امیری مدیر فیلمبرداری فیلم‌هایی همچون «دلم‌ میخواد» به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا، «پوپک و مش ماشالله»به کارگردانی فرزاد موتمن، «ورود آقایان ممنوع» ساخته رامبد جوان، «گناهکاران» به کارگردانی فرامرز قریبیان بود.
برای قدیمی ها و جوانان هنرمندی که آرام گرفتند
داود امیری
درگذشت شهلا ناظریان دیگر خبر غم‌انگیز اردیبهشت ماه بود، گوینده‌ای که نسل‌های گوناگون با صدایش خاطره‌های بسیار داشتند و حالا این صدای زیبا برای همیشه خاموش شده بود. او در طول سال‌های فعالیت خود در دوبلاژ، به‌ جای بسیاری از بازیگران مطرح جهان از جمله اینگرید برگمن، لورن باکال، سوفیا لورن، دایان کیتون، راکوئل ولش، فی داناوی، آن مارگرت، کاترین اسپاک، کاترین راس، الیزابت تیلور، جولی کریستی، سیلوا کوشینا، ژاکلین بیسه، کاترین دنوو، میشل مرسیه، و… صحبت کرده بود.
یکی از درخشان‌ترین گویندگی‌های او در دوبله فیلم مشهور «کازابلانکا»  به ‌جای اینگرید برگمن در کنار گویندگی همسرش، حسین عرفانی به‌ جای همفری بوگارت بود.
ناظریان در سریال‌های «سال‌های دور از خانه»، «رودخانه برفی»، «پزشک دهکده»، «امیلی در نیومون»، «افسانه شجاعان» و «افسران پلیس» هم گویندگی کرده بود.
او در کارتون‌های «بل و سباستین»، «خانواده دکتر ارنست» و «افسانه توشیشان» صداپیشگی کرده بود.
برای قدیمی ها و جوانان هنرمندی که آرام گرفتند
شهلا ناظریان
نادر طالب‌زاده، مجری برنامه‌ساز و کارگردان هم دیگر چهره‌ای بود که در همین ماه و در کنار سید سعید رضویان، تهیه‌کننده از دنیا رفت.
نادر طالب‌زاده متولد ۱۳۳۲ از تهیه کنندگان، کارگردانان و مجریان سینما و تلویزیون بود.
طالب‌زاده دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ادبیات انگلیسی از دانشگاه راندولف مکین و کارشناسی ارشد کارگردانی سینما از دانشگاه کلمبیا بود. از دیگر فعالیت های او می‌توان به تدریس در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی و مدیریت مرکز تحقیقات و مطالعات سینمایی در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.
برای قدیمی ها و جوانان هنرمندی که آرام گرفتند
نادر طالب‌زاده
محمد بصیریان، طراح فنی و مجری صحنه و مهدی صباغی، بازیگر نیز از جمله چهره‌هایی بودند که خرداد ماه امسال درگذشتند.
مهدی صباغی، هنرمند فعال در سینما، رادیو و تلویزیون بود که از آثار وی می‌توان به فیلم‌های «زمزمه»، «طوبی»، «تماس»، «سایه خیال»، «بازگشت قهرمان»، «گرگ‌های گرسنه»، «سلطان»، «راننده شخصی»، «صورتی»، «گل یخ»، «کافه ستاره»، «ستاره‌ها»، «عاشق»، «راننده تاکسی»، «آخرین نقش»، «مهتاب روی سکو»، «زنان ونوسی مردان مریخی»، «آسمان هشتم» و «مرز خوشبختی» اشاره کرد.
روح‌الله مفیدی، بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون نیز دیگر هنرمندی بود که تابستان امسال راهی جهانی دیگر شد. او متولد ۱۳۰۸ شهر یزد بود که در تئاتر جامعه باربد آموزش تئاتر دید و از سال 1327 به عنوان بازیگر در نمایش‌های بسیاری روی صحنه رفت. علاقه‌اش به هنرهای تجسمی سبب شد که نزد زنده‌یاد نصرت کریمی، دوره گریم و ماسک هم ببیند ولی بیشتر شهرت او به دلیل بازیگری بود، هرچند به عنوان نقاش و مجسمه‌ساز هم شناخته می‌شد.
مدتی بعد در سینما نیز فعالیت خود را آغاز کرد و از جمله فیلم‌هایی که در آنها بازی کرده می‌توان به آثاری چون «تنگسیر»،«تنوره دیو»،«پاییزان»، «راه و بی‌راه»، «روز باشکوه» ، «الو الو من جوجوام»، «یک مرد یک خرس»،« شب روباه»، «یه حبه قند» و ... اشاره کرد.
از کارهای تلویزیونی این بازیگر می‌توان از سریال‌های «آئینه عبرت»، «دایی جان ناپلئون»، «کلانتر۲»، «گل پامچال» و ... یاد کرد.
برای قدیمی ها و جوانان هنرمندی که آرام گرفتند
زنده‌یاد روح‌الله مفیدی
اما احمد مسعودی که از او به عنوان پیشگام طراحی استاندارد در سردر سینماها یاد می‌شود، هفتم مردادماه به آرامگاه ابدی خود بدرقه شد.
او یکی از هنرمندان قدیمی بود که سابقه‌ای طولانی در طراحی پوسترهای سینمایی داشته و در سکوت خبری براثر کرونا از دنیا رفت و در قطعه هنرمندان  به خاک سپرده شد.
چهره و هنر بابک برزویه برای بسیاری از اهالی تئاتر و سینما کاملا آشنا بود. عکاسی که سال‌ها در حوزه هنرهای نمایشی فعالیت و رابطه نزدیکی با هنرمندان این شاخه داشت. در آغاز بیماری او برای هنرمندان شوکه‌کننده بود بویژه که پدرش جراح توانمندی هم بود اما فرشته مرگ تصمیمش را گرفته بود که بر شانه این عکاس بنشیند و این گونه بود که بابک برزویه، تصویر مرگ را در قاب دوربین خود ثبت کرد.
برای قدیمی ها و جوانان هنرمندی که آرام گرفتند
بابک برزویه
منوچهر صادق‌پور، اصغر یوسفی‌نژاد و کامران لواء دیگر هنرمندانی بودند که شهریور ماه امسال از دنیا رفتند.
منوچهر صادق‌پور در سال‌های اخیر بازیگر فیلم‌های چون «عطش» و «شوکران» بود و سال‌ها قبل‌تر تهیه‌کنندگی «درشکه‌چی»، «قیامت عشق»، «مجازات» و کارگردانی «کلاه نمدی»، «بی‌گناه در شهر» و... را برعهده داشت.
اصغر یوسفی‌نژاد دیگر هنرمند جوانی بود که مهمان دیار باقی شد. او کارگران فیلم‌های «او» و «عروسک » بود که بر اثر خونریزی مغزی در بیمارستان بستری شد و با وجود آن که تحت عمل جراحی قرار گرفت و عمل جراحی هم موفقیت‌آمیز عنوان شد، اما  روز بیست و دوم شهریور ماه در بیمارستان تبریز از دنیا رفت و در وادی رحمت این شهر به خاک سپرده شد.
برای قدیمی ها و جوانان هنرمندی که آرام گرفتند
اصغر یوسفی نژاد
کامران لواء، هنرمند چهره‌پرداز  متولد سال ۱۳۳۳ در تهران بود که روز 22 شهریورماه در ۶۸ سالگی از دنیا رفت.
از فعالیت‌های این گریمور سینمای ایران می‌توان به دو فیلم «پشت دیوار شب» و «ارابه مرگ» اشاره کرد. مرحوم لوا، اولین کار حرفه‌ای خود را با فیلم سینمایی «در راه افتخار» ساخته داریوش فرهنگ آغاز کرد.
اما پاییز هنرهای نمایشی با درگذشت غم‌انگیز امین تارخ آغاز شد؛ هنرمند شناخته‌شده تئاتر، سینما و تلویزیون که هم جامعه هنری و هم همه مردمی را که با او خاطره‌های بسیار داشتند، سوگوار کرد.
او شهریور ماه به علت سکته قلبی در بیمارستان بستری شد و روز دوم مهر ماه در 69 سالگی از دنیا رفت. تارخ متولد مرداد سال ۱۳۳۲ بود که در دهه ۵۰ از دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و در طول حدود نیم قرن فعالیت در عرصه بازیگری نقش‌های ماندگاری را در سینما، تئاتر و تلویزیون خلق کرد.
او همچنین با تاسیس یک موسسه آموزشی در حوزه بازیگری، چهره‌های مطرحی را به سینمای ایران معرفی کرد.
از جمله آثار تارخ در سینمای ایران به «مرگ یزدگرد» بهرام بیضایی، «پرنده کوچک خوشبختی» به کارگردانی پوران درخشنده، «پاییزان» به کارگردانی رسول صدرعاملی، «سرب» مسعود کیمیایی، «مادر» به کارگردانی علی حاتمی، «مجسمه» ساخته ابراهیم وحیدزاده و «سارا» به کارگردانی داریوش مهرجویی می‌توان اشاره کرد.
برای قدیمی ها و جوانان هنرمندی که آرام گرفتند
امین تارخ
تارخ در تلویزیون هم در سریال‌های زیادی بازی کرده ‌که یکی از نقش‌های ماندگارش در نقش ابن سینا بوده است.
«سربداران»، «شیخ مفید»، «آپارتمان»، «سفر سبز»، «معصومیت از دست رفته» و «جراحت» از دیگر سریال‌های شاخص این بازیگر است که در خاطر بسیاری ازعلاقه‌مندانش ثبت شده است.
آخرین نقش آفرینی تارخ در تئاتر به اواخر دهه هشتاد و بازی در نمایش «گالیله» بازمی‌گردد. نمایشی که با کارگردانی داریوش فرهنگ در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت. اجرای این نمایش خاطراتی خوش را از گروه تئاتر پیاده زنده کرد، همان گروهی که دهه 50 به سرپرستی داریوش فرهنگ و مهدی هاشمی تاسیس شد و بازیگران خوش قریحه‌ای همچون سوسن تسلیمی، بهرام شاه محمدلو، رضا بابک، گلاب آدینه و البته امین تارخ ... در نمایش‌های آن بازی کردند.   
برای قدیمی ها و جوانان هنرمندی که آرام گرفتند
امیرحسین ندایی
امیرحسین ندایی و حسین مرادی، آهنگساز و صدابردار هم دیگر چهره‌های هنری بودند که مهر ماه از میان‌مان رفتند.
امیرحسن ندایی ـ مدرس دانشگاه، فیلمساز و مجری تلویزیون ـ در سن ۵۷ سالگی به صورت ناگهانی و بر اثر ایست قلبی درگذشت.
او در سمت‌های کارگردان، تهیه‌کننده، نویسنده، تدوین‌گر، پژوهش‌گر، مجری و آهنگساز فعالیت داشته و دروس نظری و عملی گوناگونی را (در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری) تدریس کرده است.
او که دکترای پژوهش هنر از دانشگاه تربیت مدرس داشت، تدریس را در دانشگاه از ۱۳۷۹ در رشته‌های سینما، تئاتر، گرافیک، انیمیشن آغاز کرده بود. برنامه «شب سینما» از سری «شب‌های هنر» در سال ۹۸ با اجرا و کارشناسی «امیرحسن ندایی» روی آنتن می‌رفت.
برای قدیمی ها و جوانان هنرمندی که آرام گرفتند
جلال مقامی
با درگذشت جلال مقامی در آبان ماه یکی دیگر از صداهای تاثیرگذار و خاطره‌ساز برای همیشه خاموش شد.
او که به دوره طلایی دوبله ایران تعلق داشت، دوم مرداد ۱۳۲۰ در تهران و در خانواده‌ای اهل کاشان متولد شد و فعالیت هنری را از سنین نوجوانی با بازی در تئاتر شروع کرد و سپس به تشویق حیدر صارمی از سال ۱۳۳۷ وارد عرصه دوبلاژ شد.
مقامی استاد خود در دوبله را هوشنگ لطیف‌پور معرفی می‌کرد و در سال‌های طلایی دوبلاژ، در فیلم‌های دوبله شده به مدیریت علی کسمایی، محمدعلی زرندی، عطاءالله کاملی، ایرج دوستدار، احمد رسول‌زاده، سعید شرافت و ابوالحسن تهامی گویندگی کرده‌ است.
همسر جلال مقامی ـ رفعت هاشم پور، هنرمند عرصه دوبله ـ نیز ششم اسفند ماه ۱۴۰۰ درگذشته بود.
مقامی اجرای برنامه «دیدنی‌ها» را بر عهده داشت. پخش این برنامه تلویزیونی از سال ۱۳۶۲ آغاز شد و به مدت ۱۲ سال ادامه یافت.
برای قدیمی ها و جوانان هنرمندی که آرام گرفتند
جلیل فتوحی
جلیل فتوحی‌نیا دیگر هنرمندی بود که آخرین روز پاییز امسال از دنیا رفت. او طراح صحنه و لباس سینما و سریال‌های تلویزیونی بود که در ۵۲ سالگی و بعد از تحمل یک دوره بیماری روز سی‌ام آذر ماه درگذشت.
فتوحی‌نیا متولد سال ۱۳۴۹ در سبزوار بود که دستیاری طراحی در فیلم سینمایی «می‌خواهم زنده بمانم» به کارگردانی ایرج قادری و طراحی صحنه و لباس فیلم‌های «عروس آتش»، «کوچه پاییز»، «سلام به انتظار»، «انتهای قدرت» و «گنج» از دیگر آثار سینمایی او هستند. وی همچنین طراحی صحنه سریال‌های «داستان یک شهر» اصغر فرهادی، « «مختارنامه» و «سلمان فارسی» داود میرباقری را نیز برعهده داشته است.
سید محمد حسین پناهی ، بازیگر سینما و تلویزیون متولد دهه ۳۰ در تهران بود. این بازیگر پیشکسوت در روز ۲۵ دی ماه ۱۴۰۱ از دنیا رفت. فیلم سینمایی «زیر نور ماه»، سریال تلویزیونی «کهنه‌ سوار» و فیلم سینمایی «ده رقمی» و «تیرباران» از جمله فیلم‌ها و سریال‌های اوست .
محمدحسین پناهی علاوه بر «کهنه‌سوار» در سریال «سوخته‌دلان» به ایفای نقش پرداخته است. وی در کنار محمدعلی کشاورز و حسین ابراهیمی در کهنه سوار خوش درخشید.
برای قدیمی ها و جوانان هنرمندی که آرام گرفتند
حسین شهابی
حسین شهابی دیگر کارگردان سینما نیز از جمله هنرمندانی بود که بهمن ماه امسال از دنیا رفت.
او که کارگردانی بی‌حاشیه بود، در واپسین ماه‌های زندگی‌اش دچار بیماری شد و سرانجام بر اثر عفونت ریه درگذشت و در قطعه نام آوران بهشت سکینه کرج به خاک سپرده شد.
او متولد ۷ آذر ماه ۱۳۴۶ در تبریز بود و کارگردان آثاری چون «بی صدا»، «حراج»، «روز روشن»، «به خاطر مهدی» ، «آزاد به قید شرط» را در کارنامه هنری‌اش داشت
او در تدارک ساخت فیلم تازه‌اش بود که فرشته مرگ، این فرصت را از او گرفت تا کارش را به سرانجام برساند. فیلمبرداری «رو در رو» که ابتدا «تست آخر» نام داشت، زمستان سال ۱۴۰۰ تمام شد و حسین شهابی در کنار فریبا خادمی، بازیگر فیلم حراج، یکی از نقش‌های اصلی را بازی کرده بود. شهابی در این فیلم به چالش‌های کسانی که به بازیگری در سینما علاقمند هستند و تست‌های مختلف بازیگری را در آموزشگاه‌های سینمایی می‌دهند، پرداخته بود.
برای قدیمی ها و جوانان هنرمندی که آرام گرفتند
شهرام عبدلی
با درگذشت شهرام عبدلی ـ بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون یک هنرمند جوان دیگر را از دست دادیم.
او که برای بازی در یک مجموعه تلویزیونی به مشهد رفته بود، پیش از اینکه کارش در این سریال اغاز شود، به دلیل عارضه مغزی راهی بیمارستان شد و چند روز بعد، ششم اسفند ماه در سن ۴۶ سالگی از این جهان دست شست.
او چند روزی در بیمارستان بستری بود و پس از عمل جراحی هم نتوانست هوشیاری کاملش را به دست آورد و همچنان در کما بود.
عبدلی مدتی پیش از آن در نمایش «پنچری» بازی کرده بود و قصد داشت نمایش پیشین خود، «دلاک‌ها» را بار دیگر با بازی خودش و رامین پرچمی به صحنه ببرد که این ایده هرگز اجرایی نشد.
بازی در فیلم‌های سینمایی «نفس‌های آرام»، «ماه گرفتگی»، «یکی برای همه»، «قصه دل‌ها»، «دختری در قفس» و نمایش‌های «رومئو ژولیت»، «پایین گذر سقاخانه»،«ریچارد سوم»،«بازار عاشقان»،« یک مرد، یک زن»،«آبگوشت زهرماری» و ... بخشی از فعالیتهای هنری این بازیگر است که در سریال‌های متعددی چون «راز ناتمام»، «شب‌های مافیا»، «فرشتگان بی بال»، «صبح آخرین روز»، «جلال2 »، «حکایت‌های کمال»، «راه و بیراه»، «سر دلبران»، «بلندی‌های زیرپا»، «پرستاران»،  «غیرعلنی»، «معمای شاه»،« فاخته»، «پروانه»، «تکیه بر باد»، «دختری به نام آهو»، «نابرده رنج»، «فاصله‌ها»، «تبریز در مه»، «سال‌های مشروطه»، «رستگاران»،« آخرین دعوت»، «خط‌شکن»«، شاید برای شما هم اتفاق بیفتد»، «طفلان مسلم»، «پاتوق»، «خون‌بها»، «کمکم کن»، «مختارنامه»، «از نفس افتاده»، «بانکی‌ها»، «خط قرمز» و «همسفر» هم ایفای نقش کرده بود.
برای قدیمی ها و جوانان هنرمندی که آرام گرفتند
ملیکا روح‌انگیزی
هنوز جامعه هنری غصه‌مند درگذشت شهرام عبدلی بود که علی اصغر دشتی، کارگردان و مدرس تئاتر از درگذشت غم‌انگیز دیگری خبر داد.
او در صحفه شخصی‌اش نوشته که ملیکا روح‌انگیزی، بازیگر جوان نمایش‌های‌ «متاستاز» و «تئاتربازی» از دنیا رفت. این بازیگر جوان متولد سال 1367 بود که مدتی بعد از درگذشت مادرش از دنیا رفت. او مدت‌ها به عنوان همپای خواهرش که دچار بیماری سرطان بود، از او مراقبت کرده بود.
محمد حاج‌حسینی، بازیگر با سابقه سینما و تلویزیون نیز دیگر هنرمندی بود که امسال از میان‌مان رفت. او دهم اسفند ماه به دلیل نارسایی ریه در بیمارستان درگذشت.
همزمان با درگذشت او دخترش توضیح داد که این بازیگر سال ۱۳۹۱ به هنگام بازی در پروژه‌ای خارج از تهران دچار بیماری برونشیت مزمن شد و از آن پس این بیماری با او بود و سرانجام به دلیل نارسایی ریه در بیمارستان بستری شد و درگذشت.
محمد حاج حسینی متولد ۱۳۲۱ در شهرری بود که در دوران بازیگری خود با کارگردانانی نظیر تهمینه میلانی، مجید مجیدی، مصطفی کیایی، کمال تبریزی، رضا عطاران، محمد حسین لطیفی، همایون شهنواز و ... همکاری کرد.
از جمله نقش آفرینی‌های او می‌توان به بازی در فیلم‌های سینمایی «ضدگلوله» ، «سوپراستار» ، «عینک دودی»، «بچه‌های آسمان» و همینطور سریال‌های به‌یادماندنی چون «دلیران تنگستان»، «متهم گریخت»، «سفر سبز»، «دوران سرکشی»، «چهار چرخ» و «خوش غیرت» اشاره کرد.
او علاوه بر بازیگری، ۳۰ سال به عنوان دبیر آموزش و پرورش فعالیت داشته است.
برای قدیمی ها و جوانان هنرمندی که آرام گرفتند
محمد حاج حسینی
یادشان در آخرین روزهای سال ۱۴۰۱ گرامی باد.


کد مطلب: 306868

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/306868/قدیمی-جوانان-هنرمندی-آرام-گرفتند

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com