کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اسد: مناطق الحاق شده از اوکراین متعلق به روسیه هستند/جنگ جهانی سوم به شکل جدید در جریان است

ایسنا , 25 اسفند 1401 ساعت 10:00

حزب الله:
رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه‌ای گفت که چهار منطقه تازه الحاق شده به روسیه از اوکراین «طبق تاریخ» متعلق به روسیه هستند و دمشق نیز از همان ابتدا این رویداد را به رسمیت شناخته است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپوتنیک در این باره اظهار کرد: ما این مناطق را قبل از الحاق شدن به روسیه به رسمیت شناخته بودیم و زمانی که همه‌پرسی برگزار شد و استقلال اعلام شد، آنها را رسما به رسمیت شناختیم. حتی قبل از این استقلال، چندین ماه قبل از جنگ، هیأتی از دونباس را به حضور پذیرفتم و به آنها گفتم که ما از این به بعد حاضریم شما را به رسمیت بشناسیم.
وی افزود: بعداً به آنها گفتیم که شما را حتی قبل از روسیه به رسمیت شناختیم، بنابراین این موضوع برای ما از ابتدا مشخص بود و ما در مواضع خود تردیدی نداریم.
بشار اسد ادامه داد: مواضع سوریه روشن و در عین حال قاطع است و ما نه تنها به خاطر دوستی با روسیه بلکه به دلیل اینکه این سرزمین‌ها سرزمین روسیه هستند، به این باور خود اعتقاد داریم و این امر در طول تاریخ مشخص است.
وی افزود: این مناطق شاید حدود ۱۰۰ سال پیش فکر می‌کنم در زمان لنین به اوکراین منتقل شد و شهروندان روسی در آنجا هستند و حقایقی وجود دارد که نشان می‌دهد این مناطق سرزمین روسیه هستند و ما چنین اعتقادی داریم.
رئیس‌جمهوری سوریه که چهارشنبه به مسکو سفر کرد، همچنین گفت که «نازی‌ها در اوکراین به رهبری ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور جنگ نیابتی غرب علیه روسیه را اجرا می‌کنند.»
اسد همچنین تاکید کرد: معتقد هستم که جنگ جهانی سوم در جریان بوده و فقط شکل آن تغییر کرده است. پیش از این، جنگ‌های جهانی جنگ‌های سنتی و متعارفی بودند و ارتش‌هایی از چندین کشور علیه چندین کشور دیگر کار می‌کردند. اکنون نیز این وضعیت وجود دارد، اما به دلیل سلاح‌های پیشرفته، به ویژه سلاح‌های هسته‌ای، نیروی بازدارنده‌ای برای جنگ متعارف و سنتی وجود دارد.
وی ادامه داد: به همین دلیل است که جنگ‌ها به سمت جنگ‌های نیابتی می‌روند و زلنسکی امروز به نمایندگی از غرب و البته با ارتش خود متشکل از نازی‌ها، جنگ می‌کند. همین کار را تروریست‌ها انجام می‌دهند. زیرا آنها ارتش‌هایی هستند که به نمایندگی از غرب در سوریه و سایر مناطق فعالیت می‌کنند.
بشار اسد در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره امکان افزایش تعداد پایگاه‌های نظامی روسیه در سوریه در آینده نیز تصریح کرد: پایگاه‌های نظامی را نباید به موضوع مبارزه با تروریسم مرتبط دانست. مبارزه با تروریسم یک موضوع موقت است، اما حضور نظامی روسیه در هیچ کشوری نمی‌تواند بر اساس یک چیز موقتی باشد، ما درباره یک تعادل و توازن بین‌المللی صحبت می‌کنیم و حضور روسیه در سوریه در چارچوب توازن قدرت‌ها در جهان حائز اهمیت است.
وی افزود: ما معتقدیم که توسعه و افزایش حضور روسیه در سوریه یک مسئله خوب و به نفع ایده مذکور است و اگر این توسعه حضور در کشورها و حتی مناطق دیگر در خدمت همین ایده باشد، بله، ما معتقد هستیم که این می‌تواند در آینده ضروری باشد.
رئیس‌جمهوری سوریه ادامه داد: ابرقدرت‌های امروزی نمی‌توانند از داخل مرزها از خود محافظت کنند یا نقش خود را ایفا کنند، باید از خارج از مرزها، از طریق متحدان در جهان یا از طریق پایگاه‌های نظامی ایفای نقش کنند.
بشار اسد همچنین در خصوص احتمال استقرار تسلیحات و موشک‌های مافوق صوت در پایگاه‌های نظامی روسیه در سوریه گفت: البته اگر قرار بر ساخت پایگاه باشد، هدف این نیست که پایگاه‌ها از نظر نظامی ضعیف باشند. این پایگاه‌ها باید برای اینکه اثر بازدارندگی یا متعادل‌کننده داشته باشند، به بهترین سلاح‌ها مسلح شوند، این یک چیز طبیعی و منطقی است.
وی در ادامه با اشاره به روابط اقتصادی و برنامه سرمایه‌گذاری دو کشور هم اعلام کرد: این بار جلسه کمیته مشترک متفاوت بود. این جلسه بر روی نکات خاصی به ویژه پروژه‌های سرمایه‌گذاری متمرکز بود. حتی توافق‌نامه‌ای که امضا خواهد شد مرتبط با ۴۰ پروژه سرمایه‌گذاری خاص در زمینه‌های انرژی، (برق و نفت)، حمل و نقل، مسکن، صنعت و همچنین بسیاری از زمینه‌های مختلف دیگر است.
اسد در این باره تصریح کرد: در حال حاضر پروژه‌های سرمایه‌گذاری مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته‌اند و طی هفته‌های آینده توافق‌نامه امضا خواهد شد.
بشار اسد در بخش دیگری از مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک به امکان ازسرگیری روابط دمشق و آنکارا و دیدار احتمالی وی با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود پرداخت و تاکید کرد: در رابطه با موضوع دیدار با اردوغان باید بگوییم که این دیدار در گرو رسیدن به مرحله‌ای است که ترکیه در آن حاضر به خروج کامل از سوریه، توقف حمایت از تروریسم بدون هیچ قید و شرطی باشد و وضعیت به دوران قبل از آغاز جنگ بازگردد.
وی تصریح کرد: این تنها حالتی است که ممکن است بین من و اردوغان ملاقاتی انجام شود، علاوه بر این، اگر چنین دیداری به نتایج نهایی درباره جنگ در سوریه منتهی نشود، از چه اهمیتی برخوردار است و چرا آن را انجام دهیم؟
بشار اسد در این باره ادامه داد: هر چیزی که بتواند روند جنگ را در جهت پایان دادن به آن با احیای همه حقوق سوریه، باز پس‌گیری مناطق اشغال شده و بازگرداندن حاکمیت کامل کشور سوریه تغییر دهد، باید در آن جهت تلاش کنیم و این همان چیزی است که روسیه با همکاری با سوریه روی آن کار می‌کند.
رئیس‌جمهوری سوریه افزود: سوریه به روسیه که نقش میانجی را برای تسهیل تماس‌ها با ترکیه ایفا کرد، اعتماد دارد و این میانجیگری در چارچوبی است که سیاست روسیه بر آن استوار است و این چارچوب شامل احترام به قوانین بین‌المللی، احترام به حاکمیت کشورها. رد تروریسم، تمامیت ارضی سوریه، حاکمیت دولت سوریه بر خاک کشور و همچنین خروج نیروهای خارجی غیرقانونی از خاک سوریه است.


کد مطلب: 306844

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/306844/اسد-مناطق-الحاق-شده-اوکراین-متعلق-روسیه-هستند-جنگ-جهانی-سوم-شکل-جدید-جریان

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com