کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دستمزد کارگران هفته آینده تصویب می‌شود؟

ایسنا , 25 اسفند 1401 ساعت 9:33

حزب الله:وزیر تعاون و رفاه اجتماعی از تعیین دستمزد کارگران تا اوایل هفته آینده خبر داد و گفت: تاکید ما این است که تفاوت و تبعیضی میان کارگران و کارکنان دولت ایجاد نشود.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دوشنبه این هفته جلسه شورای عالی کار با حضور وزیر کار و نمایندگان گروه‌های کارگری و کارفرمایی برگزار شد. در این جلسه کمیته دستمزد هم بالاخره گزارش هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران را ارائه و رقم آن را ۱۲ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

 
به گفته مقامات کارگری این عدد حاصل محاسبه گروه دولت و کارفرمایان بوده و رقمی که گروه کارگری در خصوص هزینه‌های سبد معیشت کارگران به دست آورده‌اند بیش از این مبلغ و ۱۷ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۱۶۰ تومان بوده و اختلاف ۵ میلیون تومانی با گزارش کمیته دستمزد دارد.
 
مقامات کارگری معتقدند در جلسه دو روز گذشته شورای عالی کار در خصوص هزینه سبد معیشت و درصد افزایش دستمزد نتیجه ای حاصل نشده و در خصوص رقم سبد معیشت خانوارهای کارگری اختلاف نظر بسیاری وجود دارد.
 
امروز نیز کمیته دستمزد شورای عالی کار به منظور بررسی و محاسبه بیشتر هزینه‌های سبد معیشت برگزار می‌شود و چنانچه ارقام و اعداد مطرح شده مورد توافق طرفین قرار گیرد گروه کارگری با دست بازتری در نشست آتی شورای عالی کار شرکت خواهند کرد و چانه‌زنی‌های مزدی شکل رسمی‌تری به خود خواهد گرفت.
 
رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران معتقد است اگر امسال ۱۰۰ درصد هم به حقوق کارگران اضافه کنیم و درباره سبد معیشت به نتیجه نرسیم تاثیری در قدرت معیشت خانوارهای کارگری نخواهد داشت زیرا کف دستمزدی که اکنون وجود دارد، عادلانه نیست و این کف باید اصلاح و منطبق با خط فقر شود.
 
حمید حاج اسماعیلی - کارشناس حوزه کار - نیز بر این باور است این تاکتیک که در مذاکرات مزدی روی رقمی مشخص متمرکز شویم و فشار بیاوریم کارساز و شایسته نیست و با روح سه جانبه‌گرایی در شورای عالی کار همخوانی ندارد.باید تلاش کنیم که حداقل‌های معیشتی را برای کارگران تامین و قدرت خرید آنها را حفظ کنیم.
 
طبق آنچه به طور رسمی اعلام شده روز جمعه ۲۶ اسفند ماه نیز شورای عالی کار تشکیل جلسه خواهد داد تا دیدگاه‌های گروه کارگری و کارفرمایان و دولت به یکدیگر نزدیک شود و ارقام هزینه سبد معیشت مورد پذیرش قرار گیرد، بنابر این احتمال تصویب دستمزد ۱۴۰۱ در جلسه روز جمعه دور از انتظار خواهد بود ضمن آنکه سید صولت مرتضوی ـ وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز امروز در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد که تعیین دستمزد کارگران تا اوایل هفته آینده صورت خواهد گرفت و تا پایان هفته اقدامات لازم از سوی کارگروه های تخصصی دنبال خواهد شد.
 
به گفته وی درباره تعیین حداقل حقوق دستمزد کارگری هم کمیته تعیین مصادیق جلسات مختلفی برگزار کرده و هم شورای عالی کار در هفته جاری تشکیل جلسه داده است.
 
وزیر کار گفت: مشترکات طرفین بالا است و چند مبحث مجددا به کارگروه‌های تخصصی واگذار شده و تا پایان هفته اقدامات لازم انجام خواهد گرفت. تاکید ما این است که تبعیض قائل نشویم و تفاوتی میان کارکنان دولت و کارگران به وجود نیاید.
 


کد مطلب: 306832

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/306832/دستمزد-کارگران-هفته-آینده-تصویب-می-شود

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com