تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
plusresetminus
حزب الله:محققان نوعی رنگ جدید ابداع کرده اند که بسیار سبک است.
۰
کد مطلب : ۳۰۶۷۶۱
ابداع رنگی که رنگدانه ندارد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،محققان در مرکز فناوری نانو ساینس دانشگاه مرکزی فلوریدا نوعی رنگ جدید ابداع کرده‌اند که در آن هیچ رنگدانه‌ای وجود ندارد. همچنین این رنگ بسیار سبک است. این محصول جدید رنگ پلاسمونیک نام دارد که از آلومینیوم و اکسیدآلومینیوم با ساختاری در مقیاس نانو برای تولید طیف‌های رنگی استفاده می‌کند.
رنگ‌هایی که در بخش خارجی ساختمان‌ها به کار می‌روند از مدت‌ها قبل مورد تحقیق کارشناسان بوده‌اند تا بتوانند در مناطق سردسیر گرما را و در مناطق گرمسیر سرما را خارج از محیط حفظ کنند.
در همین راستا محققان دانشگاه مذکور به رهبری دباشیس چاندا با الهام از پروانه‌ها این رنگ را بدون هیچ رنگدانه‌ای ابداع کردند. رنگ‌های معمولی دارای رنگدانه‌هایی هستند که برای تعیین رنگ به خاصیت‌های جذب نور مولکول‌ها اتکا دارند. نوری که جذب نمی‌شود، منعکس می‌شود و فرد ناظر روی شیء مورد نظر آن را می‌بیند.
رنگی که محققان در پژوهش جدید ابداع کرده‌اند بر جذب نور و همچنین بازتاب و پراکندگی آرایش هندسی نانوساختار‌های خود برای ایجاد یک پالت تمام رنگ متکی است. چاندا نیز در این میان از طبیعت الهام گرفته است. در طبیعت گل ها، پرندگان، پروانه‌ها و همچنین موجودات زیر آبی طیف رنگی مختلفی را از خود بروز می‌دهند که همگی براساس آرایش هندسی مواد بی رنگ ساخته شده اند.
محققان آرایش هندسی را با استفاده از آلومینیوم و اکسید آلومینیوم با ساختار نانو را تقلید و سپس نیاز به مولکول‌های رنگدانه برای رنگ‌های مختلف را خنثی کردند. دانه‌های مقیاس نانو را می‌توان با همزن‌های تجاری مخلوط کرد و طیف‌های مختلف رنگی را ساخت.
چاندا گفت: از آنجا که رنگ‌ها فقط حاوی فلز و اکسید‌های آن هستند، بنابراین به محیط زیست نیز آسیبی نمی‌رسانند. رنگ معمولی کمرنگ می‌شود، زیرا رنگدانه‌ها قابلیت دریافت جذب فوتون را از دست می‌دهند، اما در اینجا پدیده مذکور ما را محدود نمی‌کند، هنگامیکه سازه‌ای را با این ماده رنگ می‌کنیم، تا قرن‌ها پابرجا می‌ماند.
علاوه بر آن رنگ کل طیف مادون سرخ را منعکس و گرمای کمتری جذب می‌کند. همچنین این رنگ بسیار سبک است. در حالیکه برای رنگ کردن یک جت بویینگ ۷۴۷ به هزار پوند رنگ تجاری نیاز است، فقط ۳ پوند رنگ پلاسمونیک برای انجام این کار کافی است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین