تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
plusresetminus
حزب الله: شمال ایران مقصد بسیاری از گردشگران نوروزی است و استان‌‌‌های مازندران و گیلان همواره آمارهای بالایی از اقامت و تردد توریست‌‌‌ها را در تعطیلات سال نو ثبت کرده‌‌‌اند.
۰
کد مطلب : ۳۰۶۷۳۳
نبض نوروزی ویلاهای اجاره‏‏‌ای
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، همچنان که فعالان گردشگری نیز بر این موضوع تاکید دارند‌‌‌، بین گردشگران جنوب و شمال ایران تفاوت‌‌‌هایی وجود دارد که به سبک سفر آنها برمی‌‌‌گردد.
p18 copy
در حالی که تورهای گردشگری باعث حضور خیل توریست‌‌‌ها در سواحل جنوبی می‌‌‌شوند، در شمال ایران سفرها عموما به شکل شخصی صورت می‌گیرد، ‌‌‌ به این معنا که برخی ساکن ویلاهایشان می‌‌‌‌‌‌شوند و گروه دیگری با وسیله حمل‌ونقل عمومی یا شخصی تصمیم می‌‌‌‌‌‌گیرند روزهایی را در کنار سواحل شمال ایران بگذرانند. این گروه از گردشگران بیشتر به دنبال استراحت در فضاهای اختصاصی هستند و می‌‌‌خواهند فارغ از اقامتگاه یا هتل، به شکل خانوادگی یا دوستانه روزهای تعطیل نوروز را در محیطی بگذرانند که در آن غریبه‌‌‌ای حضور نداشته باشد. هزینه ویلا در دو شهر شمالی ایران موضوعی است که این گزارش روزنامه «دنیای‌اقتصاد» قصد دارد آن را برآورد کند. این موضوع کمک می‌کند کسانی که تاکنون تصمیمی در این زمینه نگرفته‌‌‌اند، با آگاهی از بازار نسبت به این موضوع اقدام کنند.
 
استان مازندران جزو استان‌‌‌های بسیار پرطرفدار در تعطیلات است‌‌‌، فرق نمی‌‌‌کند مناسبت این تعطیلات چه باشد‌‌‌، به هر حال مازندران می‌تواند گوی سبقت را از بسیاری از استان‌‌‌ها برباید و در رده یک تا پنج قرار گیرد. رامسر، ‌‌‌ چالوس و نمک‌‌‌آبرود هم جزو مقاصد پرطرفدار این استان محسوب می‌‌‌شوند. بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد مسافران نوروزی چنانچه در یک جمع چهار‌نفره قصد سفر داشته باشند برای یک ویلای جنگلی که متراژ بنای آن 70 متر و محوطه آن 300 متر است به ازای هر شب در نوروز باید سه میلیون و 800‌هزار تومان پرداخت کنند، ‌‌‌ این در حالی است که در هفته کنونی این رقم تنها یک میلیون تومان است. چنانچه گردشگران قصد داشته باشند‌‌‌ سراغ ویلای استخردار بروند، یکی از گزینه‌‌‌هایی که برایشان وجود دارد ویلایی با 110 متر زیربنا و 360 متر محوطه است. هزینه این ویلا در هفته پیش از نوروز هر شب سه میلیون و 300‌هزار تومان است، ‌‌‌ در حالی که این رقم در تعطیلات سال نو به هر شب 7 میلیون و 300‌هزار تومان می‌‌‌رسد.
با توجه به بالا بودن هزینه دو مجموعه ذکر‌شده، ‌‌‌ ممکن است گروهی تصمیم بگیرند سراغ منزل مبله ارزان‌‌‌تر بروند، در این صورت گرچه آنها می‌توانند با هر شب 500‌هزار تومان یک منزل مبله با 100 متر زیربنا و 200 متر محوطه را در هفته پیش از نوروز رزرو کنند. با این حال این هزینه در نوروز پنج برابر شده و به هر شب دو میلیون و 500‌هزار تومان می‌‌‌رسد.
در چالوس به عنوان دیگر مقصد پرطرفدار مازندران نیز مانند رامسر هزینه‌‌‌ها بین یک هفته پیش از نوروز و پس از آن متغیر است. در حالی که یک آپارتمان مبله با 75 متر زیربنا و محوطه 145 متری این روزها با 850‌هزار تومان رزرو می‌شود اما این رقم در تعطیلات سال نو به هر شب دو میلیون تومان می‌‌‌رسد. چنانچه گزینه استخر به این ویلا اضافه شود‌‌‌، آنگاه برای یک ویلا با 140 متر زیربنا و 250 متر محوطه در هفته پیش از عید به ازای هر شب باید 5 میلیون و 550‌هزار تومان پرداخت، ‌‌‌ در حالی که این رقم در نوروز به هر شب 8 میلیون تومان می‌‌‌رسد. آپارتمان مبله‌‌‌ای با 150 متر زیربنا و 420متر  محوطه که صاحبخانه نیز در طبقه‌‌‌ای از آن حضور داشته باشد به ازای هر شب در هفته پیش از عید 500‌هزار تومان است که در تعطیلات نوروز این عدد سه برابر افزایش یافته و به هر شب یک میلیون و 500‌هزار تومان می‌‌‌رسد.
چنانچه نمک‌‌‌آبرود را گزینه سوم پرطرفدار مازندران در نظر بگیریم آنگاه برای رزرو یک منزل مبله 100 متری با 300 متر محوطه در روزهای کنونی باید به ازای هر شب 490‌هزار تومان پرداخت. در روزهای ابتدای سال 1402 این رقم به دو میلیون و 800‌هزار تومان می‌‌‌رسد. اگر گزینه استخردار مدنظر قرار گیرد آنگاه هزینه هر شب یک ویلا با 200 متر زیربنا و 440 متر محوطه در هفته پیش از سال نو به چهار و نیم میلیون تومان می‌رسد که در نوروز به 8 میلیون و 800‌هزار تومان افزایش می‌‌‌یابد. درباره ویلاهای جنگلی این هزینه بین دو گزینه اول قرار می‌گیرد. به این معنا که برای یک ویلای جنگلی با 110 متر زیربنا و 350 متر محوطه هزینه‌‌‌ها در هفته پیش از عید، ‌‌‌ یک میلیون و 300‌هزار تومان است و در دو هفته اول سال نو به سه و نیم میلیون تومان می‌‌‌رسد.

اقامت در حوالی تالاب و ییلاق‌‌‌های کوهستانی

استان گیلان نیز جزو استان‌‌‌های پرطرفدار گردشگران نوروزی است. از این رو «دنیای‌اقتصاد» هزینه‌‌‌های رزرو یک شب اقامت در ویلاهای این استان را در دو بازه زمانی پیش و پس از نوروز بررسی کرده است. در لاهیجان این رقم برای یک ویلا با 70 متر زیربنا و 400 متر محوطه برای هر شب یک میلیون و 650‌هزار تومان در ایام پیش از تعطیلات است در حالی که در دو هفته سال نو به رقم 3 میلیون و 900‌هزار تومان می‌‌‌رسد. چنانچه گزینه استخردار در نظر گرفته شود آنگاه برای گزینه‌‌‌ای با 60 متر زیربنا و 400 متر محوطه به ازای هر شب باید در هفته پیش از تعطیلات 2میلیون تومان و در روزهای ابتدایی سال نو 7 میلیون و 800‌هزار تومان پرداخت. این اعداد برای یک خانه مبله با 85 متر زیربنا و 120 متر محوطه بین 600 هزارتومان پیش از نوروز و 2 میلیون و 200‌هزار تومان در دو هفته اول سال متغیر است.
در بندر انزلی به عنوان یکی از مقاصد پرطرفدار نیز اعداد تقریبا مشابه است. به طوری که برای یک ویلا با 40 متر زیربنا و 340متر محوطه هزینه‌‌‌ها به 750‌هزار تومان پیش از آغاز سال نو و یک‌میلیون و 750‌هزار تومان در تعطیلات عید می‌‌‌رسد. درباره گزینه استخردار با 160 متر زیربنا و 300 متر محوطه این اعداد 3 میلیون تومان برای روزهای کنونی و 7 میلیون و 500‌هزار تومان برای تعطیلات سال جدید است. یک ویلای غیردربستی با 110 متر زیربنا و 500 متر محوطه هفته پیش از عید به ازای هر شب یک میلیون تومان و در ایام عید یک میلیون و 675‌هزار تومان هزینه برمی‌‌‌دارد.
ماسال هم گرچه مقصدی ییلاقی محسوب می‌شود با این حال برخی می‌‌‌خواهند نوروز را به این منطقه سفر کنند. در ماسال هزینه‌‌‌ها نسبت به دو شهر دیگر گیلان پایین‌‌‌تر است و گزینه استخردار نیز وجود ندارد. در مقابل در این منطقه اغلب گزینه‌‌‌ها از جنس ویلاهای جنگلی است. در این منطقه برای یک ویلا با 190 متر زیربنا و 400 متر محوطه باید یک میلیون و 500‌هزار تومان برای هفته پیش از عید و 4 میلیون و 500‌هزار تومان برای تعطیلات نوروز به ازای هر شب پرداخت. برای یک واحد کوچک‌تر یعنی یک واحد 85 متری این هزینه‌‌‌ها بین 500 تومان برای روزهای کنونی و یک میلیون و 500‌هزار تومان برای تعطیلات نوروز متغیر است.
نگاهی به این اعداد و ارقام نشان می‌دهد حداقل هزینه‌‌‌ها برای یک ویلا در شمال ایران به یک و نیم میلیون تومان می‌‌‌رسد، ‌‌‌ چنانچه سه تا چهار شب اقامت را هم در نظر بگیریم آنگاه یک خانواده برای اقامت صرف در یک ویلا باید بین 4 میلیون و 500‌هزار تا 6 میلیون تومان هزینه کند. طبیعی است که باید به این هزینه، ‌‌‌ موارد مرتبط با حمل‌ونقل و خوراک و سوغات را هم افزود.
منبع : دنیای اقتصاد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین