تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
plusresetminus
نتایج نظرسنجی جدیدی نشان می‌دهد، کمال قلیچداراوغلو، نامزد ریاست جمهوری ترکیه از حزب اپوزیسیون، در آستانه موعد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم مه در این کشور برتری بیش از ۱۰ درصدی بر رجب طیب اردوغان دارد.
۰
کد مطلب : ۳۰۶۶۶۹
اردوغان در آستانه انتخابات، از اپوزیسیون ترکیه عقب افتاده است
 بسیاری از ناظران، انتخابات پیش رو در تاریخ ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) در ترکیه را به عنوان بااهمیت‌ترین انتخابات تاریخ این کشور قلمداد کرده‌اند.
طبق این نظرسنجی، بلوک مخالف دولت آنکارا مشهور به ائتلاف ملی در رقابت پارلمانی مفروض برتری دست‌کم شش درصدی بر حزب عدالت و توسعه رجب طیب اردوغان و متحدان آن پیدا کرده است. حزب دموکراتیک خلق، از احزاب حامی کردهای ترکیه نیز در چنین رقابتی رای بالای ۱۰ درصد خود را حفظ می‌کند.
اردوغان بعد از تجربه افت محبوبیتش در پی بالا گرفتن بحران هزینه‌های زندگی در ترکیه با بزرگترین چالش علیه حکومت ۲۰ ساله خود مواجه شده است. همچنین قربانیان زمین لرزه مرگبار ماه گذشته میلادی در مناطقی که سابقا پایگاه حمایت از حزب عدالت و توسعه بودند، در حال تجدیدنظر در وفاداری خود هستند.
انتخابات پیش رو در ترکیه نه فقط رهبر آینده این کشور را تعیین می‌کند، بلکه همچنین متعاقبا ممکن است مجددا نوع نظام حاکم بر این کشور را با توجه به وعده مخالفان اردوغان برای لغو نظام ریاست جمهوی که خود اردوغان اجرایی کرد، تغییر دهد. همچنین این انتخابات از طرف دیگر مسیر اقتصاد ترکیه و نقش احتمالی این کشور در راستای کاستن از درگیری در اوکراین و خاورمیانه را تعیین خواهد کرد.
یک نظرسنجی منتشر شده از سوی مرکز پژوهش آکسوی در روز شنبه که تاریخ اجرایش هشتم مارس بوده، نشان داد کمال قلیچداراوغلو که نامش به عنوان کاندیدای ائتلاف مخالفان اردوغان در تاریخ ششم مارس اعلام شد، ۵۵.۶ درصد رای کسب کرده، در حالی که اردوغان ۴۴.۴ درصد رای به دست آورده است.
از سوی دیگر این نظرسنجی نشان داد بلوک مخالف اصلی حزب عدالت و توسعه ترکیه، ۴۴.۱ درصد رای و حزب دموکراتیک خلق این کشور نیز ۱۰.۳ درصد رای به دست می‌آورد. از سوی دیگر حزب عدالت و توسعه و متحد ملی‌گرایش در حزب جنبش ملی‌گرا روی هم رفته ۳۸.۲ درصد رای به دست آورده‌اند.
در یک نظرسنجی به تاریخ ۶-۷ مارس از سوی مرکز افکارسنجی "الف ریسرچ" قلیچداراوغلو ۵۵.۱ درصد و اردوغان ۴۴.۹ درصد رای به دست آوردند. حزب مردم جمهوریخواه متعلق به قلیچداراوغلو  نیز با کسب ۳۱.۸ درصد رای محبوب‌ترین حزب شد، در حالی که حزب عدالت و توسعه نیز ۳۱ درصد رای به دست آورد.
بلوک مخالف اصلی ترکیه در این نظرسنجی ۴۳.۵ درصد رای کسب کرد، در حالی که حزب دموکراتیک خلق ۱۱.۳ درصد رای به دست آورد. احزاب عدالت و توسعه و جنبش ملی‌گرا هم در کنار یکدیگر ۳۷.۵ درصد حمایت کسب کردند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین