کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عمران‌خان: تنها راه حل عملی کشمیر خودمختاری است/ اسرائیل باید حقوق فلسطینی‌ها را بدهد

ایسنا , 22 اسفند 1401 ساعت 11:23

حزب الله:
نخست وزیر سابق پاکستان طی مصاحبه‌ای به وضعیت کنونی این کشور و توطئه‌ای که علیه او چیده شده بود و درخواست سفرای اروپایی از او برای محکومیت عملیات نظامی روسیه در اوکراین و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مساله فلسطین صحبت کرد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان در مصاحبه با شبکه خبری المیادین لبنان گفت: پاکستان در مرحله تحول بزرگی قرار دارد. من می‌دانم که لبنان اکنون اوضاع دشوارتری از پاکستان دارد؛ اما کشور ما با توجه به تاریخ خود در طول ۷۵ سال استقلال اکنون در سخت‌ترین زمان خود به سر می‌برد. گروهی از مجرمان بر پاکستان سلطه یافته‌اند. عملکرد اقتصاد پاکستان از ۱۷ سال پیش از از حیث میانگین رشد و صادرات و تولید کشاورزی و صنعتی بهترین عملکرد بود. صادرات تکنولوژی و اطلاعات درحال بهبود بود برای همین دولت ما را با یک توطئه سرنگون کردند. این توطئه توسط ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده سابق ارتش بعد از اتحاد با دو خانواده فاسد که برای مدت ۳۰ سال بر پاکستان حکمرانی می‌کردند، انجام شد. این فرمانده می‌خواست این دو خانواده را به حکومت بازگرداند. طرف‌هایی که این توطئه را چیدند از انتخابات آتی می‌ترسند به این دلیل که می‌دانند حزب من در این انتخابات پیروز خواهد شد. این طرف‌ها نگران نتایج انتخابات هستند. این یکی از دلایل تلاششان برای زندانی کردن یا حتی قتل من است.
او با مافیا خواندن این طرف‌ها گفت، ۷۷ شکایت در همین باره علیه او ارائه شده است و شکایت‌های جدید نیز علیه او ادامه دارند که آخرین آن به اتهام ایجاد فتنه و تروریسم بوده است و هدف شکایت‌ها دور کردن وی از صحنه سیاسی است.
عمران خان گفت که پیش بینی می‌کرده که یکی از طرف‌ها برای ترور او تلاش کند. وی حدود دو ماه پیش در دو تجمع عمومی طرف‌هایی را که برای ترورش تلاش می‌کردند، فاش کرد که دو خانواده هستند که ژنرال فیصل، یکی از اعضای آژانس اطلاعات پاکستان نیز در این موضوع دست دارد.
وی تاکید کرد: نخست وزیر و وزیر کشور در عملیات قتل فراقانونی دست دارند و فیصل نیز به آنها پیوسته است و این سه، مسؤول تلاش برای ترور من هستند.
عمران خان اظهار کرد: بعد از آغاز جنگ اوکراین سفرای اتحادیه اروپا از من خواستند عملیات نظامی روسیه را علنا محکوم کنم. این یک مساله بی‌سابقه و نقض معیارهای دیپلماتیک بود. من یک سؤال از آنها کردم. چرا از هند نمی‌خواهند عملیات روسیه را محکوم کند چون هند شریک و هم‌پیمان آمریکا است. چگونه جرأت می‌کنند در سیاست داخلی من دخالت کنند. روابط بین‌المللی با منفعت ۲۲۰ میلیون نفر در پاکستان در ارتباط است. ما همانطور که با هند مذاکره کردیم با روسیه نیز برای دستیابی به نفت با قیمت پایین مذاکره کردیم.
وی به سیاست یک بام و دو هوای کشورهای اروپایی و آمریکا به ویژه زمانی که مساله درباره منفعتشان است، اشاره کرد و گفت: آنها حوادث فلسطین و کشمیر را محکوم می‌کنند. اسرائیل و هند هم‌پیمان آن‌ها هستند؛ اما از ما می‌خواهند چنین مواضعی اتخاذ کنیم. این سیاست یک بام و دو هوا است. این تناقض اخلاقی است. مسائل فلسطین و کشمیر حسرت و دردی در قلب امت اسلامی هستند. درباره کشمیر تنها راه حل عملی استقلال و خودمختاری است. اسرائیل نیز مثل هند اشغالگری و سرکوب می‌کند. اسرائیل باید دیر یا زود به فلسطینی‌ها حقوقشان را بدهد وگرنه این مشکل حل نخواهد شد.
عمران خان درباره مخالفت خود با ایجاد پایگاه نظامی آمریکا در پاکستان گفت: من کاملا با این مساله مخالفت کردم چرا که پاکستان به جنگ آمریکا علیه تروریسم پیوست که به دنبال آن ۸۰ هزار پاکستانی کشته شدند. اقتصاد پاکستان بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت دید و با بیش از ۴۰۰ حمله پهپادی آمریکا مقابله کردیم. ملت پاکستان بهای سنگینی را در نتیجه دنبال کردن آمریکا پرداختند.
وی گفت: جهان اسلام وضعیت تأسف باری دارد چرا که بیشتر کشورها شاهد جنگ و مناقشه هستند. این مناقشات بین دوستان پاکستان یعنی کشورهایی مثل ایران، عربستان و ترکیه است که روابط قوی با ما دارند.
وی تأکید کرد: در صورتی که به قدرت برگردم بزرگترین چالش نجات پاکستان از بدترین بحران اقتصادی از حدود ۷۵ سال پیش است که به دلیل فرمانده سابق ارتش رخ داد که افسار را برای مجرمان جهت سلطه بر کشور باز گذاشت. ما خواهان تغییر روش حکومتداری پاکستان و تعامل با اقتصاد و آزادی پاکستان از وجود گروه کوچکی از نخبه حاکم هستیم که تمام منابع کشور را در دست گرفته‌اند.
عمران خان گفت: کشور قبل از هر چیزی به حاکمیت قانون نیاز دارد. اگر پاکستان حمایت را از طریق سلاح هسته‌ای در اختیار نداشت امنیتش در معرض خطر بود چرا که توسط کشوری تهدید می‌شود که مساحت آن هفت برابر مساحت کشور ما است. آنچه امروزه موجب نگرانی است این است که پاکستان از نظر اقتصادی ورشکسته است. احتمالا آنها بر پاکستان برای تسلیم شدن و رها کردن سلاح هسته‌ای فشار بیاورند.
وی در پایان افزود: بزرگترین اشتباهی که من در دوره نخست وزیری کردم این بود که فکر می‌کردم فرمانده سابق ارتش برای منفعت پاکستان تلاش می‌کند. من اعتماد کامل به او کردم؛ اما بعداً فهمیدم که فرمانده سابق ارتش تنها با افراد فاسد در ارتباط است.


کد مطلب: 306558

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/306558/عمران-خان-تنها-راه-حل-عملی-کشمیر-خودمختاری-اسرائیل-باید-حقوق-فلسطینی-ها-بدهد

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com