تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
plusresetminus
حزب الله:در گزارش نهمین روز از جشنواره فیلم فجر نگاهی داریم به تنوع اقالیم جغرافیایی و فرهنگی در سینمای ایران که امسال در جشنواره فیلم فجر نمود برجسته‌ای پیدا کرده و بیشترین سهم تولید برای جنوب کشور است.
۰
کد مطلب : ۳۰۴۰۵۶
نهمین روز از جشنواره فیلم فجر؛ جنوب ایران گرمابخش فجر ۴۱
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، نهمین روز از جشنواره فیلم فجر امروز در سه سانس برگزار می‌شود.
بحث روز، تنوع اقلیم در جشنواره فیلم فجر
شاید امسال یکی از معدود دوره‌هایی باشد که جشنواره فیلم فجر، شاهد فیلم‌های زیادی است که در خارج از تهران و در استان‌های گوناگون کشور ساخته شده است. طبق بررسی‌های ما بیشترین سهم در تولید برای جنوب کشور  است. بر این اساس فیلم‌‌ سینمایی «هوک» به کارگردانی حسین ریگی و کارگردانی علی آشتیانی‌پور در اقلیم سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان و منطقه آزاد چابهار ساخته شده است. «گل‌های باوارده» ساخته مهرداد خوشبخت به تهیه کنندگی سعید سعدی و «سینما متروپل» هر دو داستان‌هایی برگرفته از واقعیت را با عناصر درام درآمیخته و اقلیم استان خوزستان و شهر آبادان را نمایندگی می‌کنند. «یادگار جنوب» نیز به استان‌های جنوبی کشور رفته است و بخش هایی از آن روی آب‌های نیلگون خلیج فارس فیلمبرداری شده است. «سرهنگ ثریا» نیز در لب مرز ایران و عراق و در جنوبی غربی کشور فیلمبرداری شده است. «بعد از رفتن» نیز به استان هرمزگان نیز سفر کرده است. «شماره 10» نیز به کارگردانی حمید زرگر نژاد و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری فیلم دیگری متعلق به مناطق مرزی جنوب کشور است که متاثر از یک شخصیت حقیقی بسط یافته است. همچنین «کاپیتان» فیلمی با حال و هوای نوجوانانه به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی سیدصابر امامی است که عمدتا در تهران فیلمبرداری شده و به جزیره کیش نیز سر زده است.
بنابراین به نظر می‌رسد که دوربین‌ها و قلم‌های سینمای ایران در سال 1401 بیشترین محل ساخت فیلم را در جنوب کشور انتخاب کرده‌اند. جنوب ایران بعد از جنگ آسیب‌های فراوانی دیده است. امیدواریم که آبادانی و رونق بیشتری را در جنوب کشور تماشا کنیم و سیمای آن را در قاب هنر هفتم به نظاره بنشینیم.
«جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی در مازندران و شهر تنکابن تولید شده و زیبایی‌ها و فرهنگ منطقه را با گویش جذاب آن در حاشیه قصه به تصویر می‌کشد. «عطرآلود» نیز بخش‌هایی از تولید خود را در شمال کشور به ثمر نشانده است. «هفت بهار نارنج» در شمال کشور فیلمبرداری شده و زیبایی‌های طبیعت ناب شمال کشور را نمایش داده است.                   
«چرا گریه نمی کنی» نیز سکانس‌هایی از تولید خود را در اردستان اصفهان سپری کرده است. «های پاور» نیز در اصفهان فیلمبرداری شده و برخی از سکانس‌های آن در تهران ساخته شده است.
 «اتاقک گلی» هم در کردستان فیلمبرداری شده و روایت عاشقانه ای در میان حوادث تلخ حمله منافقین به ایران نشان می دهد.
اما استان های شمال غربی مانند آذربایجان نیز از فیلم های جشنواره فیلم فجرسهم دارند. فیلم «در آغوش درخت» نیز در ارومیه فیلمبرداری شده است و فضای زیبای طبیعت را در منطقه آذربایجان غربی نشان می دهد. «غریب» هم فیلمی است که بار دیگر کردستان را محل تولید فیلم خود قرار داده است. همچنین «وابل» که طبق شنیده ها آن فیلم نیز در کردستان ساخته شده است.
بنابراین امسال شاید اولین سال در جشنواره فیلم فجر باشد که سهم تهران و یا پایتخت از تولید در آن بسیار اندک است و به جای آن سهم شهرها و استان های دیگر بسیار بیشتر شده است.
به نظر می رسد که تا حد قابل قبولی موضوع توسعه عدالت فرهنگی در کشور که شعار دولت خصوصا در زمینه فرهنگی بوده است محقق شده است. شاید اگر تلاش سازمان سینمایی برای ایجاد بستر و زمینه های لازم در این خصوص نبود این موضوع تا این میزان ممکن نمی شد.
چه فیلم‌هایی می‌بینیم؟
«در آغوش درخت» به نویسندگی و کارگردانی بابک خواجه پاشا و تهیه‌کنندگی سجاد نصرالهی نسب
جشنواره فیلم فجر , چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر , سینمای ایران , سینمای جهان , سینما ,
این فیلم نخستین همکاری سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود که روایتی دراماتیک، ملتهب و مینی‌مال از آخرین تلاش‌های یک خانوادهٔ در آستانهٔ فروپاشی را به تصویر می‌کشد.
بابک خواجه پاشا در اولین تجربه ساخت فیلم سینمایی‌اش و در ادامه سینمای فراتهران، برای خلق داستانی شاعرانه و ترکی، قصه خود را در آذربایجان غربی جلوی دوربین برده است.
همزمان با اعلام این خبر، از تازه‌ترین تصاویر این فیلم رونمایی به عمل آمد. جواد قامتی، مارال بنی‌آدم، روح‌الله زمانی، اهورا لطفی و رایان لطفی بازیگران «در آغوش درخت» را تشکیل می‌دهند.
همچنین برای اولین‌بار خلاصه داستان این فیلم سینمایی منتشر شد که در شرح آن آمده‌ است: "بحران پیچیده زندگی کیمیا و فرید که دوازده سال از ازدواج‌شان می‌گذرد، جهان زیبای فرزندانشان را بهم می‌ریزد. کودکانی که هیچ چیز جز سادگی و مهربانی را در زندگی نمی‌شناسند."
«غریب» به کاگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا
جشنواره فیلم فجر , چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر , سینمای ایران , سینمای جهان , سینما ,
 فیلم سینمایی غریب در رابطه با شهید محمد بروجردی و وقایع استان کردستان است.
در این فیلم که با حمایت سازمان هنری و رسانه‌ای اوج ساخته شده است، بابک حمیدیان ایفاگر نقش شهید بروجردی است.
از این فیلم به عنوان یکی از موردانتظارهای جشنواره فیلم فجر یاد می‌شود.
«وابل» به کارگردانی تورج اصلانی و تهیه‌کنندگی سپهر سیفی
جشنواره فیلم فجر , چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر , سینمای ایران , سینمای جهان , سینما ,
اصلانی که قبلاً فیلم‌های  «حمال طلا» و «جینگو» را ساخته است و عموماً مسائل اجتماعی و چالش‌ها را دنبال می‌کند، امسال فیلم وابل را در جشنواره فیلم فجر دارد.
اصلانی بیشتر به عنوان مدیر فیلمبرداری در سینما نقش آفرینی کرده است و فیلم‌هایی چون قسم، زهرمار و کامیون را فیلمبرداری کرده است.
از بازیگران این فیلم می‌توان به آزاده زارعی، نوید پورفرج، فرید سجاد حسینی و رامین راستاد اشاره کرد. پورفرج نیز امسال در فیلم اتاقک گلی که در فضای کردستان ساخته شده بازی کرده است.
در خلاصه داستان فیلم آمده است، اهالی یک روستا بعد از سیل، بی‌خانمان شده و در یک ایستگاه متروک قطار به طور موقت زندگی می‌کنند اما اتفاقی، مسیر حوادث را تغییر می‌دهد.
این درحالی است که در بخش تکرار نیز علاقمندان به هنر هفتم در پردیس سینمایی ملت می‌توانند به تماشای تکرای فیلم‌های  فیلم سینمایی هایپاور ساعت 13:30،
 فیلم سینمایی اتاقک گلی ساعت 17:30 و  فیلم سینمایی در آغوش درخت ساعت 19:30 بنشینند البته این پایان کار نیست و مستند سینمایی دنیای وحشی زاگرس ساعت 18 نیز پذیرای علاقمند طبیعت ایران است .
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین