تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
plusresetminus
حزب الله:رییس جمهوری اوکراین در سخنرانی خود در نشست پارلمان انگلیس از حامیان غربی کی‌یف خواست به این کشور جت‌های جنگنده بدهند.
۰
کد مطلب : ۳۰۴۰۲۵
زلنسکی در لندن خواستار «بالهایی برای آزادی» شد / در پاریس گفت «وقت نداریم»
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین در برابر صدها نفر از نمایندگان و اعضای پارلمان انگلیس که در سالن قدیمی و ۹۰۰ سالۀ وست‌مینستر در پارلمان بریتانیا حضور یافته بودند، ضمن قدردانی از کمک‌های نظامی و مالی لندن و مشارکت این کشور در تحریم‌ها علیه روسیه، ارسال جت‌های جنگنده را به «بال‌های آزادی» تشبیه کرد که می‌تواند در تغییر تعادل قوا در جنگ به نفع اوکراین نقش مهمی ایفا کند.
زلنسکی در حالی که پیراهن زیتونی رنگ همیشگی خود را بر تن داشت، در بخشی از سخنانش گفت: «من از شما و تمام جهان با کلماتی بسیار ساده ولی مهم چنین درخواستی می‌کنم. جت‌های جنگنده برای اوکراین همچون بال‌های آزادی است.»
زلنسکی در لندن خواستار «بالهایی برای آزادی» شد / در پاریس گفت «وقت نداریم»
رئیس جمهور اوکراین در ادامه با اشاره به چارلز سوم پادشاه کنونی بریتانیا، گفت: «پادشاه یک خلبان نیروی هوایی بود و امروز در اوکراین، هر خلبانِ نیروی هوایی، یک پادشاه است».
او در میان تشویق نمایندگان گفت در «مهم‌ترین پیروزی دوران زندگی ما»، شکست دادن روسیه، اوکراین و بریتانیا در کنار هم راه پیروزی را خواهند پیمود.
رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، را به خاطر متحد کردن دیگران در «زمانی که اتحاد غیرممکن به نظر می‌رسید» ستود و از او تشکر کرد.
زلنسکی سپس کلاه ایمنی یک خلبان نیروی هوایی اوکراین را به لینزی هویل، رئیس مجلس عوام بریتانیا اهدا کرد که بر روی آن نوشته شده بود: «ما آزادی داریم، به ما بال بدهید تا از آن محافظت کنیم».
زلنسکی در لندن خواستار «بالهایی برای آزادی» شد / در پاریس گفت «وقت نداریم»
رنیس جمهوری اوکراین در ادامۀ سخنرانی خود در برابر نمایندگان پارلمان بریتانیا، تأکید کرد: «در جنگ های گذشته، شر همواره بازنده بود؛ ما می دانیم که روسیه شکست خواهد خورد و می دانیم که این پیروزی جهان را تغییر خواهد داد».
رئیس جمهوری اوکراین گفت که به نمایندگی از مردم شجاع کشورش صحبت می کند و با تشکر از حمایت های شجاعانۀ مردم بریتانیا، گفت: «لندن از روز اول در کنار کی‌یف ایستاده است».  
وی افزود: «بریتانیا از نخستین کشورهایی بود که به کمک اوکراین شتافت و من امروز در لندن هستم تا شخصاً از حمایت مردم بریتانیا قدردانی کنم».
وی همچنین خواستار وضع تحریم های شدیدتر علیه روسیه شد تا دولت مسکو امکان تأمین مالی هزینه های جنگ  را نداشته باشد.
قدرت‌های غربی از جمله آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه در هفته‌های اخیر با توافق در مورد ارسال تانک‌های سنگین و سبک، خودروهای زرهی و توپخانه و موشک‌اندازهای دوربرد برای اوکراین کمک‌های نظامی خود به این کشور را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش داده‌اند.
با این حال سخنگوی ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا روز چهارشنبه گفت هنوز هیچ تصمیمی در مورد ارسال جت‌های جنگنده برای اوکراین اتخاذ نشده است. او افزود: «نخست وزیر به وزیر دفاع ماموریت داده تا احتمال ارسال جت‌های جنگنده را بررسی کند ولی با صراحت اعلام می‌کنیم که این تصمیم در صورت اجرا بخشی از یک برنامه دراز مدت است و نه پاسخ به نیازهای عاجل اوکراین که بسیار مهم است.»
رییس جمهوری اوکراین در سفر به لندن با چارلز سوم، پادشاه بریتانیا نیز در کاخ باکینگهام دیدار کرد. چارلز سوم به زلنسکی گفت: "همه ما برای مدت طولانی نگران شما هستیم و به کشور شما فکر می کنیم."
زلنسکی در لندن خواستار «بالهایی برای آزادی» شد / در پاریس گفت «وقت نداریم»
زلنسکی در یک پست تلگرامی گفت که به پادشاه چارلز به خاطر به سلطنت رسیدن اخیر تبریک گفتم و برای مردم بریتانیا صلح و رفاه آرزو کردم. وی افزود: برای من باعث افتخار است که اولین رئیس‌جمهور اوکراین در تاریخ روابط اوکراین و انگلیس باشم که توسط پادشاه بریتانیا مورد تجلیل قرار گرفت. زلنسکی گفت: «از اعلیحضرت به خاطر استقبال گرم و حمایت از شهروندان اوکراینی که از جنگ در بریتانیا پناهنده شده اند سپاسگزارم.»
ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا در فرودگاه از زلنسکی استقبال کرد و در دیدار کوتاهی با رییس جمهوری اوکراین در دفتر نخست وزیری  گفت: «من مفتخرم که امروز بریتانیا آموزش سربازان اوکراینی را به پرسنل نیروی دریایی و خلبان‌های نظامی گسترش می‌دهد. هدف این اقدامات تضمین قابلیت‌های رزمی اوکراین برای دفاع از قلمرو و منافع خود در دراز مدت است.»
دفتر نخست‌وزیری بریتانیا گفت بن والاس، وزیر دفاع، مامور شده بررسی کند بریتانیا ممکن است بتواند چه هواپیماهایی را در اختیار اوکراین بگذارد.
سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا گفت برای آموزش‌ پرواز با نسل جدید هواپیماهای جنگنده، اولین گروه «بهار» از اوکراین وارد بریتانیا می‌شوند.
دفتر نخست‌وزیری بریتانیا تاکید کرد که این راه حلی «درازمدت خواهد بود» و به این نکته اشاره کرد که آموزش خلبانان بریتانیایی برای پرواز با جنگنده اروپایی تایفون پنج سال طول می‌کشد.
زلنسکی در لندن خواستار «بالهایی برای آزادی» شد / در پاریس گفت «وقت نداریم»
زلنسکی همچنین روز چهارشنبه با سربازان اوکراینی که توسط نیروهای انگلیسی آموزش می‌بینند ملاقات کرد و در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که اولویت او در میدان جنگ دستیابی اوکراین به سلاح‌های بیشتر است. ما هیچ راهی برای خروج نداریم. ما باید محکم بایستیم. ما به وسایل نقلیه زرهی نیاز داریم، ما به تانک نیاز داریم، ما به جت های جنگنده نیاز داریم، و بدیهی است که ما زمان زیادی را صرف صحبت کردن در این مورد با هم کردیم.»
زلنسکی در لندن خواستار «بالهایی برای آزادی» شد / در پاریس گفت «وقت نداریم»
لندن می‌گوید این کشور تاکنون حدود ۱۰ هزار پرسنل نظامی اوکراین را آموزش داده و در سال جاری میلادی نیز حدود ۲۰ هزار نفر دیگر را آموزش خواهد داد.
اولین گروه از نظامیان اوکراینی برای شرکت در دوره آموزشی هدایت تانک‌های بریتانیایی «چلنجر ۲» هفته گذشته وارد این کشور شدند.
انگلیس یکی از بزرگترین حامیان نظامی اوکراین است که تا کنون بیش از ۲٫۵ میلیارد دلار سلاح و تجهیزات نظامی در اختیار اوکراین قرار داده اما ارائۀ هواپیماهای جنگنده بریتانیایی به اوکراین را نپذیرفته است.
سفر به فرانسه
زلنسکی، پس از کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر انگلیس، از لندن به پاریس رفته و در ضیافت شامی با رئیس جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان شرکت کرده است.
او در کنار امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان به متحدان اروپایی خود گفت می توانند با تسریع در ارسال تسلیحات سنگین و دوربرد و جت های جنگنده به اوکراین بازی را در جنگ با روسیه عوض کنند. وقت کم است.
در طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک، زلنسکی گفت که "از ایده خودجوش برای دیدار و گفتگو سپاسگزارم، فرانسه و آلمان این توانایی بالقوه را دارند که بازی را تغییر دهند. واضح است هر چه زودتر تسلیحات سنگین و دوربرد را دریافت کنیم و خلبان هایمان به جت های مدرن دست پیدا کنند، به همان میزان تهاجم روسیه سریعتر به پایان خواهد رسید.»
رئیس‌جمهور فرانسه با تاکید بر اینکه با هم می‌خواهند صلحی را ایجاد کنند که عدالت را برای اوکراین برقرار می‌کند، گفت: «ما با قاطعیت و با عزم برای همراهی با اوکراین تا پیروزی در کنارتان هستیم. ..) و این اجازه می دهد تا فضایی از امنیت برای همه ایجاد شود."
ماکرون گفت که اوکراین می‌تواند برای پیروزی در جنگ علیه روسیه به فرانسه و شرکای اروپایی‌اش تکیه کند. روسیه نه می تواند و نه باید پیروز شود. آنچه در اوکراین در حال بازی است آینده اروپا را نیز در بر می گیرد.
وی همچنین بر اهمیت عدالت برای برقراری صلح تاکید کرد. وی با یادآوری طرح صلحی که در پاییز گذشته توسط اوکراین پیشنهاد شد، افزود: «ما اینجا خواهیم بود تا رنجی که برای مردم اوکراین ایجاد شده مورد قضاوت قرار گیرد. این طرح از نظر ما مبنایی اساسی برای بحث است که باید ما را به یک کنفرانس بین‌المللی صلح برساند.
شولتس به نوبه خود وعده داد که آلمان "تا زمانی که لازم باشد" به ارائه کمک های نظامی به اوکراین ادامه خواهد داد و تاکید کرد که "روسیه نباید در این جنگ پیروز شود."
زلنسکی روز پنجشنبه در سفر فشرده اروپایی خود راهی بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، می شود تا در اجلاس رهبران اروپا شرکت کند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین