تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
plusresetminus
حزب الله:سخنگوی وزارت خارجه در آغاز نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی فرا رسیدن ایام دهه فجر را تبریک گفت.
۰
کد مطلب : ۳۰۳۷۴۰
کنعانی: در ارتباط با اظهارات رئیس‌جمهور کره علیه ایران پاسخ قانع کننده‌ دریافت نکرده‌ایم
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، ناصر کنعانی با اشاره به فرا رسیدن چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ایران با خواست و اراده مردم ایران و بدون هیچ گونه  مداخله خارجی به موفقیت رسید .
وی افزود:  گفتمان جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جغرافیای پیرامونی به عنوان یک گفتمان غالب مطرح است .
کنعانی در پاسخ به سوالی در ارتباط با پیگیری‌های ایران در مورد پول‌های بلوکه شده تهران در کره جنوبی و امکان شکایت ایران از کره بخاطر عدم بازپرداخت این مطالبات تصریح کرد: همانطور که بارها گفته‌ایم مطالبات مالی ایران در بانک‌های کره متعلق به مردم ایران است و ما به صورت جدی پیگیر مطالبات خود هستیم و با جدیت تمام وصول این دارایی‌ها و مطالبات را از کره پیگیری می‌کنیم.
وی ادامه داد: ما اراده جدی داریم که در اسرع وقت این مطالبات را دریافت کنیم. دولت کره تا الان اراده لازم را برای حل این مسئله از خود نشان نداده است.
وی افزود: ما تلاش داریم که هر چه بیشتر از این منابع برای برخی از مصارف مورد نیاز ایران استفاده کنیم و از آنها برداشت کنیم.
وی همچنین در مورد شکایت ایران از کره تصریح کرد: در این زمینه دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیم گیر است و در این رابطه از طریق کانال‌های مربوطه اقدام می‌کند. دولت متناسب با شرایط و بر اساس منافع اقدام لازم و گام‌های مقتضی را در زمان‌های مناسب در این ارتباط بر می‌دارد.
وی افزود: امیدواریم تلاش‌های جدی صورت گرفته در این ارتباط به نتیجه لازم و درست منجر شود و دولت کره به تعهدات و مسئولیت قانونی خود به صورت جدی در این زمینه عمل کند.
وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد پیگیری ایران در ارتباط با اظهارات چندی پیش رئیس جمهور کره علیه ایران تصریح کرد: همانطور که اشاره شد در چند وقت اخیر شاهد اظهارات غیر حرفه‌ای و غیر دیپلماتیک رئیس جمهور کره جنوبی علیه ایران در امارات بودیم. در همان مقطع خواستار توضیحات قانع کننده مقامات سئول در این ارتباط شدیم. تا کنون توضیحات کره در این ارتباط قانع کننده نبوده است و چنانچه در این زمینه پاسخ روشن و قانع کننده‌ای دریافت نکنیم این موضع موضع رسمی کره تلقی خواهد شد که می‌تواند بر مناسبات دو جانبه دو کشور تاثیرات منفی بیشتری بگذارد.
وی در همین ارتباط افزود: ما در وزارت خارجه و همچنین سفیر ایران در سئول در انتظار تنظیم ملاقات‌های مد نظر برای دریافت پاسخ روشن و قانع کننده طرف کره‌ای در این رابطه هستیم.
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در مورد زلزله رخ داده در سوریه و ترکیه که تا کنون منجر به کشته شدن و مجروح شدن تعداد زیادی شده است و اینکه آیا ایران قصد دارد به این دو کشور در این ارتباط کمک کند تصریح کرد: متاسفانه صبح امروز شاهد حادثه تلخ وقوع زلزله بودیم که بر اساس اخبار منتشر شده تا کنون تلفات سنگین انسانی به همراه داشته است. ما این حادثه را به دولت و ملت دو کشور دوست و برادر ایران، ترکیه و سوریه تسلیت می‌گوییم و مراتب همدردی عمیق ایران با این دو کشور را اعلام می‌کنیم.
کنعانی در این ارتباط افزود: با ارتباطات خوبی که با مقامات دو کشور سوریه و ترکیه داریم در صورت نیاز به حضور نهادهای امداد رسانی و بهداشتی ایران در این دو کشور و مناطق زلزله زده به مسئولیت اخلاقی خود در این ارتباط در چارچوب حق همسایگی و روابط دوستانه اقدام خواهیم کرد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال تصمیم اوکراین برای قطع رابطه با ایران بر اساس ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات کی‌یف و برخی از کشورهای غربی مبنی بر کمک ایران به روسیه در بحران اوکراین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند به حفظ روابط دو جانبه مبتنی بر احترام و منافع متقابل با تمام کشورها از جمله اوکراین است.
وی افزود: ما شرایط سخت اوکراین را درک می‌کنیم و همانطور که بارها تاکید کرده‌ایم معتقدیم که مناقشه نظامی در این کشور باید با رویکرد سیاسی و سازنده هر چه سریعتر خاتمه پیدا کند و طرفین از طریق گفت‌وگو اختلافات خود را حل و فصل کنند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین با تکذیب ادعاهای مطرح شده در ارتباط با ارسال تجهیزات از جمله پهپاد از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین تصریح کرد: مسیر روابط کشورها با یکدیگر یک مسیر دو جانبه است که مبتنی بر منافع و احترام دو جانبه تعریف می‌شود.
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با کمک‌های آمریکا و غرب به اوکراین در ارتباط با بحران رخ داده بین این کشور و روسیه و از طرف دیگر ادعاهای مطرح شده در مورد کمک نظامی ایران به روسیه در این جنگ، گفت: این نشان دهنده نفاق و سیاست دوگانه در مورد تحولات بین‌المللی از جمله بحران اوکراین است.
وی ادامه داد: اعداد و ارقامی که از میزان کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین در این جنگ منتشر شده و علاوه بر آن فروش اقلام نظامی آمریکا به اروپا جهت کمک اروپا به اوکراین در این جنگ اعداد و ارقام سنگینی است و اگر این ارقام و اعداد مصروف صلح سازی در اوکراین می‌شد ما شاهد این همه خسارت در اوکراین نبودیم و نیازی نبود که اوکراین به جای نگاه کردن به ریشه این بحران اتهامات نادرست و اشتباهی را متوجه ایران کند.
سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرد: همانطور که بارها گفته‌ایم سیاست ما عدم حمایت از جنگ و عدم حمایت از هیچ کدام از طرفین این جنگ است و امیدواریم مقامات اوکراین با نگاه به ریشه بحران و اتخاذ رویکرد صحیح سیاسی، منافع خود و ملت خود را قربانی سیاست‌های توسعه طلبانه آمریکا و ناتو نکنند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای فنی و کارشناسی بین ایران و اوکراین در خصوص ادعاهای مطرح شده علیه تهران، گفت: ما برای برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای فنی و کارشناسی مشکل خاصی نداریم و می‌توانیم دور جدید این گفت‌وگوها را انجام دهیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا زمان دقیق برگزاری دور جدید این مذاکرات مشخص شده است یا خیر؟ تصریح کرد: تا آنجا که من اطلاع دارم هنوز زمان‌بندی دقیقی برای برگزاری دور دوم گفت‌وگوها انجام نشده است.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر چندی پیش وزیر خارجه قطر به تهران و برخی از اخبار منتشر شده در مورد اهداف این سفر اظهار کرد: قطر جزو کشورهای دوست ماست و همواره با نگاه توام با حسن نیت، تلاش‌های دیپلماتیک خوبی را برای کمک به نزدیک کردن دیدگاه‌ها بین ایران و طرف‌های دیگر از جمله طرف‌های مذاکرات رفع تحریم داشته است و این گفت‌وگوها و تماس‌ها بین مقامات تهران و قطر همواره برقرار بوده است.
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد زمان سفر احتمالی گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران تصریح کرد: در چارچوب همکاری دو جانبه و منظم ایران و آژانس همواره ارتباطات بین ایران و آژانس برقرار بوده و علاوه بر مذکرات سفیر ما در وین که به صورت مستمر و مستقیم با آژانس برقرار است گفت‌وگوهای کارشناسی نیز در این زمینه انجام شده است.
وی افزود: طبیعتا با تکمیل روند آماده سازی‌ها امکان انجام چنین سفری در آینده متصور است و باید زمینه سازی‌های فنی آن انجام شود.
وی در همین چارچوب تاکید کرد: ایران جزو کشورهایی است که همکاری نزدیک و مستمری با آژانس داشته و دارد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اقدام آذربایجان برای تعلیق فعالیت‌های سفارتخانه‌اش در تهران آیا ایران تصمیم دارد که اقدام مشابهی انجام دهد، گفت: ایران به توسعه مناسبات با کشورها و اساس روابط دو جانبه و احترام متقابل و حس منافع پایبند است و این سیاست در خصوص همسایگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی ادامه داد: رویکرد ایران در ارتباط با آذربایجان و حواث رخ داده، عبور از این حادثه مبتنی بر همکاری مشترک جهت رفع سوء تفاهم‌هاست. اصل مورد توجه ما توسعه مناسبات و همکاری‌هاست و ایران در این مسیر اقدام می‌کند.
کنعانی تاکید کرد: همانطور که بارها گفته‌ایم روابط دو جانبه یک مسیر دو طرفه و مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است و ایران در این چارچوب حرکت می‌کند.
در ادامه این نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال یک خبرنگار چینی در مورد زمان سفر رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران به چین، گفت: سفر رئیس جمهور ایران به چین جزو برنامه‌هایی است که بر اساس توافق مشترک دو کشور در حال برنامه ریزی است و ان‌شاءالله در زمان مناسب انجام می‌شود و در این ارتباط در زمان خودش از سوی نهاد ریاست جمهوری اطلاعات دقیقی به رسانه‌ها ارائه می‌شود.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار در ارتباط با حادثه اخیر اصفهان تصریح کرد: در ارتباط با حادثه حمله تروریستی به یکی از تاسیسات نظامی ایران در شهر اصفهان در همان مقطع در ارتباط با این اقدام مذبوحانه و زبونانه اطلاع رسانی شد. این اقدام مذبوحانه و زبونانه‌ای بود که توسط دشمنان ایران انجام شد و خوشبختانه با تدابیر دفاعی محکم و مستحکم جمهوری اسلامی ایران منتهی به نتیجه مطلوب برای حمله کنندگان نشد و عملا حمله انجام شده حمله ناکامی بوده است.
وی با بیان اینکه ایران بارها در معرض اینگونه اقدامات دشمنانه بوده است تصریح کرد: اینگونه اقدامات مذبوحانه نشان دهنده ناتوانی و عجز دشمنان ایران در پیشگیری از رشد و پیشرفت کشور در حوزه‌های دفاعی و صنعتی است و چنین اقدامات مذبوحانه‌ای تاثیری بر عزم و اراده ملت ایران برای پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلف نخواهد داشت.
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در مورد گفت‌وگوهای اخیر بین تهران و روسیه در ارتباط با سوریه، گفت: ایران همواره مشورت‌های دو جانبه و چند جانبه‌ای به ویژه در چارچوب مکانیزم روند آستانه با شرکای خود در روند برقراری صلح و امنیت در سوریه داشته است و همانطور که اشاره شد اخیرا نشست مشترکی با مقامات روسیه در مورد سوریه در مسکو داشته‌ایم و این بخشی از روند دیپلماسی است که در ارتباط با تحولات سوریه انجام شده است.
کنعانی همچنین در مورد اخبار منتشر شده در مورد سفر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به روسیه نیز گفت: این سفر در آستانه انجام شدن است. این سفر در چارچوب نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان به منظور انجام رایزنی‌های مشترک چند جانبه در خصوص نحوه کمک به برقراری صلح و ثبات در افغانستان انجام می‌شود.
وی افزود: دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در حاشیه این نشست با همتایان خود و مقام‌های روسیه در مورد موضوعات مورد علاقه نیز رایزنی و گفت‌وگو می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال ایسنا در ارتباط با تحولات رخ داده در روابط ایران و آذربایجان بعد از حمله صورت گرفته به سفارت این کشور در تهران و در پاسخ به این سوال که آیا سفارت آذربایجان در تهران مشغول به فعالیت است یا فعالیت‌هایش متوقف شده است، گفت: ما در ارتباط با حادثه تلخ حمله به سفارت آذربایجان در تهران توضیحات مبسوط و لازم را ارائه کردیم، حادثه صورت گرفته حادثه تلخی بود و در این ارتباط مراتب تسلیت خود را به دولت و ملت آذربایجان به خصوص دیپلماتی که جان خود را در این حادثه از دست داد اعلام و ابلاغ کردیم و این حادثه بلافاصله بعد از وقوع محکوم شد.
کنعانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر وظیفه خود بلافاصله به این حادثه ورود پیدا کرد و اقدامات لازم را برای پیگیری این حادثه انجام داد. ضارب دستگیر شد و مورد بازجویی و تحقیقات انتظامی و قضایی قرار گرفت. تحقیقات صورت گرفته و اظهارات ضارب تماما نشان دهنده این است که این حمله با انگیزه‌های شخصی و خانوادگی بوده است.
وی با اشاره به اظهارات ضارب گفت: ضارب مدعی است که همسرش که تبعه آذربایجان بوده چند ماهی به دلایل خانوادگی خانه را ترک کرده و به ادعای فرد ضارب به سفارت آذربایجان در تهران مراجعه کرده است و بعد از آن دیگر تماسی نگرفته است. ضارب مدعی و معتقد است که همسر وی در سفارت آذربایجان بوده و احیانا در این زمینه سفارت میل به همکاری نداشته است و ضارب بر اساس اظهارات خود مدعی است که با انگیزه آزاد کردن و یا رها کردن همسرش و یا کسب اطلاع از همسرش این اقدام را انجام داده است.
وی با بیان اینکه مراجع ذیربط نیروی انتظامی و قضایی ایران همچنان با دقت در حال بررسی ابعاد این حادثه تلخ هستند، گفت: بلافاصله بعد از وقوع این حادثه تلخ، تمام تلاش‌های لازم از سوی ایران برای التیام این حادثه تلخ صورت گرفت و تلاش شد که فضای مناسبات سیاسی دو کشور از این حادثه متاثر نشود و دو طرف بتوانند در فضای دوستانه ابعاد این مسئله را دقیق‌تر بررسی کنند و اقدامات لازم را انجام دهند.
کنعانی ادامه داد: متاسفانه مقامات آذربایجان تصمیم به تعلیق فعالیت‌های خود در سفارتخانه‌شان در تهران گرفتند ولی جمهوری اسلامی ایران قائل به خویشتن داری و بررسی توام با طمانینه، صبر و آرامش سیاسی و پرهیز از شتابزدگی و پیش داوری برای قضاوت در مورد این حادثه است.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به مسئولیت‌های قانونی خود در ارتباط با پیگیری این موضوع و این حادثه عمل کرده و خواهد کرد تا این روند تکمیل شود، گفت: امیدواریم روابط دو جانبه دو کشور ایران و آذربایجان که دو کشور همسایه و دوست هستند و منافع مشترک ناگسستنی دارند بیش از این متاثر از این حادثه تلخ نشود و روابط در ریل دوستی و سیاست همسایگی ادامه پیدا کند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به سفر اخیر وزیر خارجه قطر به تهران و برخی از اظهارات مبنی بر اینکه این دیپلمات قطری حامل پیامی از سوی آمریکا بوده است آیا در بحث تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا تحول جدید رخ داده است یا نه؟ گفت: همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم پویایی دیپلماتیک در ارتباط با موضوع مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها همچنان به قوت خود باقی است و پیام‌ها در سطوح مختلف رد و بدل می‌شود و کشورهای دوست که علاقه‌مند به ایفای نقش هستند و با طرفین توافق ارتباط دارند در این زمینه تلاش می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز همواره از این تلاش‌ها و اقدامات استقبال کرده است.
کنعانی در پاسخ به سوال دیگری درباره پیگیری حق‌آبه هیرمند و ماموریت رییس جمهور به وزیر خارجه و وزیر نیرو  در این زمینه گفت: وزارت امور خارجه تلاش ها و پیگیری های مجدانه  ای در این زمینه داشته است  و هیات هایی برای این امر به افغانستان عزیمت کردند که از جمله می توان به سفر هیات های کارشناسی این وزارتخانه، کارشناسان امور مرزی و تیم های ترکیبی در این خصوص اشاره کرد.
وی به سفر وزیر نیرو به افغانستان نیز در این ارتباط  اشاره و تصریح کرد : در جریان این پیگیری ها ، بخشی از حق‌آبه جمهوری اسلامی ایران دریافت شد اما این تمام حق‌آبه ما نبود و دریافت همه این حق‌آبه جزو مطالبات جمهوری اسلامی ایران است.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد :  تاکید رئیس جمهور، تاکید موکدی بود تا دستگاهها و وزارتخانه های ذی ربط مسئولیت خودشان را در این رابطه با جدیت ادامه بدهند و موضوع با جدیت در دستور کار قرار دارد و از طریق گفت‌وگوهای مشترک فنی و کارشناسی، این امر دنبال خواهد شد.
کنعانی تصریح کرد : آقای کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و سرپرست سفارت ایران در کابل نیز در ملاقات اخیری که با سرپرست وزارت خارجه افغانستان داشت، این موضوع را به طور جدی مورد مذاکره و گفت‌وگو قرار داد.
کنعانی تاکید کرد: پیگیری حق‌آبه هیرمند با هدف تامین حقوق ملت ایران از روش های حقوقی و مذاکرات دیپلماتیک و فنی در دستور کار است و این موضوع را برای تحقق منافع ملت و هم برای اجرای دستور رئیس جمهور به صورت جدی  دنبال  می شود .
این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سوالی درباره سفر اخیر وزیر امور خارجه عربستان به عراق و آخرین وضعیت گفت‌وگوهای تهران و ریاض اظهار کرد: در موضوع عربستان تاکید ما بر مسیر دیپلماسی است؛ ما برای اصلاح مسیر روابط و برقرار شدن آن در ریل صحیح خود همچنان ملتزم و پایبند هستیم و این رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران است و این مسیر را ادامه می‌دهد.
وی تاکید کرد : ایران از تلاش های توأم با حسن نیت هر کدام از کشورهای دوست از جمله عراق، در این ارتباط استقبال می کند.
همچنین در پاسخ به سوال دیگری  درباره تغییر  سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف گفت :  این کار مسیر شناخته شده خود و روندهای مشخصی دارد که در همین چارچوب در دولت سیزدهم انجام شده و می شود .
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسش دیگری در  درباره عادی سازی روابط آنکارا و دمشق و نگاه ایران به این موضوع اظهار کرد:  جمهوری اسلامی ایران از هرگونه رویکرد سیاسی در کمک به نزدیکی دو کشور ترکیه و سوریه استقبال می کند و پیشتر نیز تلاش‌های سیاسی لازم را در این رابطه انجام داده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، ادامه داد : گفتگوهای خوبی در دمشق و آنکارا در چارچوب سفر اخیر وزیر خارجه جمهوری اسلامی صورت گرفت که در مسیر تکمیل تلاش ها برای تقویت گفتگوهای منطقه‌ای برای کمک به تثبیت صلح و ثبات در منطقه و سوریه بود.
کنعانی با بیان اینکه با تقویت روند آستانه اتفاق‌نظر خوبی میان چهار کشور روسیه، ترکیه، سوریه و ایران شکل گرفته است،  افزود : امیدواریم با توافقات انجام شده شاهد برگزاری نشست های چهارجانبه در آینده نزدیک در راستای کمک به صلح و ثبات در سوریه باشیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین  در پاسخ به سوال دیگری درباره برگزاری جشن های دهه فجر در نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور گفت :  امسال نیز  همچون سال های گذشته  در این ارتباط شاهد برگزاری نشست ها و برنامه ها و آیین هایی در کشورهای مختلف جهان خواهیم بود.
کنعانی تاکید کرد :  خوشبختانه پیروزی انقلاب اسلامی رخداد مهمی در جهان است که علاقه مندان زیادی دارد که همه ساله در آیین های گرامیداشت آن شرکت می کنند و بنابراین در سال جاری هم چنین برنامه هایی را در کشورهای مختلف شاهد خواهیم بود.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین