کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تغییر در نحوه گفتار؛ زنگ خطر بروز پارکینسون

ایسنا , 8 بهمن 1401 ساعت 13:02

حزب الله:
محققان دانشگاه صنعتی «کاوناس» لیتوانی اظهار کردند، اولین نشانه بیماری پارکینسون ممکن است تغییر در نحوه گفتار فرد باشد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، پارکینسون یک اختلال عصبی است که با از دست دادن نورون‌ها در یک الگوی خاص مشخص می‌شود که در سراسر مغز گسترش می‌یابند و معمولا طی دهه‌ها پس از این فرایند علائم آشکار می‌شود. این بیماری بیشتر به دلیل ایجاد لرزش دست، سفتی عضلانی، راه رفتن آهسته‌تر و سایر اختلالات حرکتی شناخته شده است. این بیماری طیف وسیعی از نواحی مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در نتیجه علائم مختلفی از جمله زوال عقل در مراحل پایانی ایجاد می‌شود.
بیماری پارکینسون(PD) دومین بیماری شایع تخریب کننده عصبی است. مکانیسم‌های بیماری‌زایی این بیماری متغیر است و هنوز به طور کامل شناخته نشده است. این بیماری خود را با طیف گسترده‌ای از علائم حرکتی و غیرحرکتی از جمله علائمی که مستقیماً بر توانایی و عملکرد فرد تأثیر می‌گذارد، نشان می‌دهد.
در این مطالعه «رایتیس ماسکلیناس» محقق لیتوانیایی از دانشگاه صنعتی کاوناس(KTU) و همکارانش از دانشگاه علوم بهداشت لیتوانی(LSMU) تلاش کردند تا با استفاده از داده‌های صوتی علائم اولیه بیماری پارکینسون را تشخیص دهد.
ماسکلیناس اظهار کرد که وقتی فعالیت حرکتی فرد کاهش می‌یابد، توانایی تارهای صوتی، دیافراگم و ریه‌ها نیز کاهش می‌یابد. تغییرات در گفتار اغلب حتی زودتر از اختلالات عملکرد حرکتی رخ می‌دهد، به همین دلیل است که تغییر در گفتار ممکن است اولین علامت این بیماری باشد.
افراد مبتلا به بیماری پارکینسون در مراحل اولیه ممکن است آرام‌تر، یکنواخت‌تر، کمتر رساتر، آهسته و تکه‌تکه صحبت کنند. تشخیص این امر از طریق گوش می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. گرفتگی صدا، لکنت زبان، تلفظ ناصحیح کلمات و فقدان مکث بین کلمات ممکن است با پیشرفت بیماری بیشتر محسوس شود.
دانشمندان تمام این علائم را برای ایجاد سیستمی برای تشخیص زودتر بیماری در نظر گرفتند. آنها از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی سیگنال‌های گفتاری استفاده کردند، جایی که محاسبات انجام می‌شود و تشخیص‌ها در چند ثانیه(به جای چند ساعت) انجام می‌شود.
نتایج این مطالعه به طور خاص برای ویژگی‌های زبان لیتوانیایی مناسب است. «کیپراس پیریبوسیس» از دیگر محققان مطالعه گفت: این مطالعه فقط بر روی بیمارانی انجام شد که قبلاً مبتلا به پارکینسون تشخیص داده شده بودند: رویکرد ما می‌تواند افراد مبتلا به پارکینسون را از افراد سالم تشخیص دهد. نمونه گفتار این الگوریتم همچنین دقیق‌تر از آنچه قبلاً پیشنهاد شده بود، است.
در این مطالعه ابتدا نحوه گفتار بیماران مبتلا به پارکینسون و افراد سالم با استفاده از یک میکروفن در یک اتاق عایق صدا ضبط شد و یک الگوریتم هوش مصنوعی با ارزیابی این صداهای ضبط‌ شده، به انجام فرایند پردازش سیگنال پرداخت.
این الگوریتم در نهایت می‌تواند به یک برنامه تلفن همراه تبدیل شود زیرا به سخت‌افزار پیچیده نیاز ندارد. ماسکلیوناس گفت: نتایج ما که منتشر شده است، پتانسیل علمی بسیار بالایی دارد. مطمئناً، هنوز یک راه طولانی و چالش برانگیز وجود دارد تا بتوان آن را به ابزاری برای استفاده بالینی روزانه به کار برد.


کد مطلب: 303043

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/303043/تغییر-نحوه-گفتار-زنگ-خطر-بروز-پارکینسون

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com