کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اعتراض متولی سفر به گرانی بلیت هواپیما

5 بهمن 1401 ساعت 13:47

حزب الله:

افزایش ۳۰ درصد قیمت بلیت هواپیما همزمان با اجرای طرح «تحریک تقاضا برای سفر»، اعتراض متولی گردشگری و سفر در کشور را برانگیخت. مدیرکل گردشگری داخلی گفت: این تصمیم بدون دریافت نظر وزارت گردشگری و بدون توجه به شرایط سفر در کشور، گرفته شده است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،مصطفی فاطمی در اعتراض به این‌که افزایش ۳۰ درصد قیمت بلیت هواپیما دقیقا همزمان با اجرای طرح «تحریک تقاضا برای سفر» از سوی معاونت گردشگری اتفاق افتاده است، با طرح این پرسش که چرا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عضو شورای عالی هواپیمایی کشور نیست؟ در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در شورای عالی هواپیمایی کشوری، وزارت اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور خارجه عضو هستند، اما وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که متولی اصلی سفر و گردشگری در کل کشور است، عضو این شورا نیست! عضویت نداشتن ما باعث شده بدون دریافت نظرات این وزارتخانه و بدون توجه به نیاز سفر در کشور، چنین سیاست‌هایی اعمال شود.
مدیرکل گردشگری داخلی تاکید کرد: سیاست‌گذاری گردشگری بدون درنظر گرفتن شاخص و شرایط حمل‌ونقل به خصوص هواپیما، امکان‌پذیر نیست و قابلیت اجرا هم ندارد.
او با تاکید بر این‌که عضویت نداشتن وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در شورای عالی هواپیمایی کشور نقص است، افزود: گردشگری در وضع موجود و پس از رکودهای طولانی به تحریک تقاضا نیاز دارد، درحالی که افزایش ناگهانی ۳۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما، همزمان با اجرای طرح تحریک تقاضا، نه تنها اجرای این طرح و مدیریت سفر را مختل می‌کند که تقاضای سفر را هم کاهش می‌دهد.
فاطمی یادآور شد: تطابق صندلی و تخت جزو پنج راهبرد اصلی توسعه گردشگری در دنیا است، ولی ما نمی توانیم چنین راهبردی را در کشورمان اعمال کنیم، چون در اجرا با مشکل مواجه می‌شویم.
مدیرکل گردشگری اظهار کرد: ساده ترین شکل ماجرا این است که وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در شورای عالی هواپیمایی کشور عضو شود و نماینده مطلع این بخش نیز حضور داشته باشد، تا نظرات آن در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های مربوط به قیمت‌گذاری بلیت هواپیما مورد توجه قرار گیرد. با این رویه نمی‌توان که یک روز بلیت را دو نرخی می‌کنند و روز دیگر ناگهان ۳۰ درصد قیمت‌ها را افزایش می‌دهند چگونه می‌توان تقاضا برای سفر ایجاد کرد.  
فاطمی در عین حال یادآور شد:‌ وزارت راه و مشخصا سازمان هواپیمایی کشوری مطابق با احکام سند راهبردی توسعه گردشگری مصوب هیأت وزیران، موظف است «سیاست‌های حمایتی را در حوزه قیمت‌گذاری حمل‌و نقل هوایی در جهت توسعه مقاصد گردشگری تنظیم کند.» درحالی‌که با چنین تصمیم‌گیری‌هایی خلاف این سند و احکام صادر شده، رفتار شده است.
شرکت‌های هواپیمایی در هفته گذشته با افزایش قیمت بلیت هواپیما، بار دیگر بازار سفرهای هوایی را ملتهب کردند. از همین رو، دادستان تهران به شرکت‌های هواپیمایی دستور داد در اسرع وقت قیمت‌های تعیین شده بلیت هواپیما به حالت قبل از دی ماه سال جاری اعاده شود. پس از آن، دبیر انجم


کد مطلب: 302853

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/302853/اعتراض-متولی-سفر-گرانی-بلیت-هواپیما

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com