تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
plusresetminus
رئیس‌جمهوری بلاروس گفت که دولت اوکراین خواستار امضای یک "معاهده عدم تخاصم" شده اما این درحالیست که دولت این کشور همچنان به "آموزش شبه‌نظامیانی" که امنیت ملی را تهدید می‌کنند، ادامه می‌دهد.
۰
کد مطلب : ۳۰۲۸۱۲
لوکاشنکو: کی‌یف پیشنهاد «معاهده عدم تخاصم» داده است/ وزارت خارجه اوکراین واکنش نشان داد
 الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس اظهار کرد: نمی‌دانم چرا اوکراینی‌ها چنین رفتاری می‌کنند. از یک طرف می‌خواهند که تحت هیچ شرایطی با آن‌ها (اوکراینی‌ها) وارد جنگ نشویم و سربازانمان به آن سمت حرکت نکنند و همچنین پیشنهاد "معاهده عدم تخاصم" می‌دهند؛ اما از طرف دیگر، به آموزش شبه‌نظامیان ادامه می‌دهند و این افراد را به سلاح مجهز می‌کنند.
وی تاکید کرد: غرب هنوز دست از "نقشه‌هایش" برای بلاروس برنداشته و اوکراین به همراه لهستان و لیتوانی همچنان به "آموزش شبه‌نظامیان و افراطی‌هایی" که تهدیدی برای امنیت ملی ما محسوب می‌شوند، ادامه می‌دهد.
لوکاشنکو خاطرنشان کرد که هرگز اجازه نخواهد داد موج اعتراضاتی که سال ۲۰۲۰ وارد کشورش شد، تکرار شود و اطمینان حاصل خواهد کرد که کشورش همچون اوکراین به "منطقه جنگی" بدل نخواهد شد.
رئیس‌جمهوری بلاروس همچنین افزود که لهستان و لیتوانی "کاملا دیوانه" شده‌اند و برای مینسک هیچ گزینه‌ای بجز "پاسخ مناسب" باقی نمانده است.
الکساندر لوکاشنکو در پایان تصریح کرد: ما مجبوریم قویا واکنش نشان دهیم. بلاروس به حد کافی مسائلی در مرزهای هوایی و زمینی‌اش دارد. ما نه تنها به اپوزیسیون داخلی بلکه به افراطی‌ها هم هشدار دادیم که اجازه تعرض ندارند.
طبق گزارش رویترز، کرملین هنوز در این خصوص اظهار نظر نکرده که آیا لوکاشنکو درباره این پیشنهاد اوکراین با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت‌وگو خواهد کرد یا خیر.
پایگاه خبری "صدای جدید اوکراین" نیز گزارش داد، اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین با اشاره به اظهارات لوکاشنکو درخصوص "معاهده عدم تخاصم" با اوکراین گفت: روسیه تلاش می‌کند تا از هر طریق ممکن بلاروس را مستقیما به سمت این جنگ بکشاند. اوکراین به مینسک نسبت به هرگونه نقشه‌های دیگری درباره "حمله و تخاصم" هشدار داد. ما تایید می‌کنیم که هیچ قصدی نسبت به حمله به بلاروس نداریم. اوکراین صرفا اقداماتی را برای دفاع از خود درست همانطور که منشور سازمان ملل متحد بیان می‌کند، انجام خواهد داد.
مینسک در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ به مسکو اجازه داد تا از سرزمین‌های بلاروس برای ارسال سرباز به اوکراین استفاده کند اما تاکنون سربازان خود بلاروس وارد این جنگ نشده‌اند و فقط آموزش‌های نظامی مشترک با نیروهای روسی مستقر در بلاروس را افزایش داده است.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین