تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
plusresetminus
حزب الله:معاون درمان وزیر بهداشت گفت: واکسن‌های ایرانی از نظر قیمت و کیفیت قابل رقابت با واکسن‌های جهانی هستند.
۰
کد مطلب : ۳۰۲۷۸۶
گذر احتمالی از موج هشتم کرونا
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،سعید کریمی معاون درمان  وزیر بهداشت با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: یکی از دستاورد‌های ما کنترل بیماری کرونا بود به طوری که در هر موج ابتلای ۶۰ هزار نفری را شاهد بودیم، اما در یک سال گذشته با انجام واکسیناسیون شیوع کرونا حتی در موج هشتم هم نیز به نظر می‌رسد که میزان مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش پیدا کرده است. در کشور‌های اطراف وضعیت بیماری کرونا بد ارزیابی شده است.
به گفته وی، واکسیناسیون با حجم زیاد در زمان کم و نوع واکسن تزریق شده باعث بروز این شرایط بهتر شده است.
او افزود: در حال حاضرکشور چین به دنبال قرنطینه سخت نیست؛ زیرا به تدریج میزان کشندگی ویروس ها کم شده و بیشتر به صورت فصلی بیماری خود را نشان خواهد داد.
معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد: ۶۵ میلیون نفر در اول، ۵۹ میلیون نفر دز دوم و حدود ۳۳ میلیون نفر نیز دز سوم  واکسن کرونا را تزریق کرده اند. توصیه متخصصان به تزریق دز یادآور کرونا است.
او ادامه داد: جهش ویروس سبب کاهش ایمنی واکسن‌ها نمی‌شود.به طور کلی کیفیت واکسن‌های داخلی از برند‌های خارجی کم‌تر نبوده و نیست.واکسن‌های ایرانی از نظر قیمت و کیفیت قابل رقابت با واکسن‌های جهانی است اما برای صادرات نیاز به بازاریابی دارد.
کریمی بیان کرد: کسانی که بیماری زمینه ای دارند در مراکز پرازدخام حتما باید ماسک بزنند؛ بیماری آنفولانزا از موج مهر عبور کرده و میزان ابتلای مردم در کشور کاهش یافته است.
او افزود: در حال حاضر در کشور ۱۰۵۰ بیمارستان داریم، در سال گذشته ۳۰ بیمارستان متصل به نوبت دهی الکترونیکی بوده اند و الان نزدیک به ۹۰۰ بیمارستان به این سیستم متصل شده اند. داروهای تحویلی در سامانه تی تک ثبت شده که به کدام بیمار داروی خاص تحویل داده شده است.
معاون درمان وزیر بهداشت اظهار کرد: بیمارستان ها برای گرفتن پول دارو باید اصالت سنجی شوند زیرا این کار از نشت دارو و قاچاق اقلام دارویی جلوگیری می کند.
او بیان کرد: در حال حاضر مشکلات سامانه تی تک به طور کامل برطرف نشده است. با افزایش تولید و در برخی مواقع با واردات توانسته‌ایم کمبودهای دارویی را کاهش دهیم به طوری که الان کمبود دارو در حدود ۱۰۰ قلم گزارش شده است.
کریمی افزود: ۱۲ سیستم هوشمند در بیمارستان های کشور داریم، به طوری که زیر ساخت ها در حال فراهم شدن است. پزشک خانواده و نظام ارجاع باید به درستی اجرا شود. پزشک خانواده از ماه گذشته در شهر های زیر ۲۰ هزار نفر شروع شده است به طوری که افراد به نزدیک ترین متخصص می توانند مراجعه کنند. از سال آینده قرار است که نظام ارجاع در سایر مناطق کشور اجرایی شود.
او بیان کرد: با اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع مشکلات برطرف و بیمار به نزدیک ترین محل ارجاع داده می شود. پزشک خانواده در بودجه پیشنهادی سال آینده دیده شده است، با سازمان برنامه و بودجه جلسات متعددی برگزار کرده ایم؛ بنابراین برنامه ریزی شده تا از اردیبهشت این طرح اجرایی شود.
کریمی با بیان این که تخت های ای سی یو اطفال دو برابر شده است گفت: امسال بیش از ۹۷۰۰ تخت به ای سی یو کودکان اضافه خواهد شد. در حال حاضر راهنمای بالینی بسیاری از آنتی بیوتیک ها، در نسخه های الکترونیکی نوشته شده است.در یک سال کذشته ۳۵۰ راهنمای بالینی تدوین شده است.
معاون درمان وزیر بهداشت اظهار کرد: از ابتدای امسال نزدیک به شش میلیون نفر به صورت رایگان بیمه شده اند. مصرف داروهای بی رویه نسبت به سال گذشته بیشتر شده است، همچنین میزان مصرف سرم در حدود ۳۰ درصد بوده است.باید تجویز دارو را منطقی کرد.
او بیان کرد: پزشکان در نسخه نویسی الکترونیکی بر اساس تخصصی که دارند می توانند دارو را تجویز کنند. کمبود سرم در کشور به دلیل افزایش ۳۰درصدی مصرف نیست. در یک مقطعی میزان تولید کم شده بود اما با توجه به کمبود هایی که دیده می شد ، برخی ها اقدام به دپو کرده بودند.
او افزود: بسیاری از تجهیزات در بیمارستان ها تولید داخل است و از کیفیت خوبی برخوردار هستند؛ بر اساس بخشنامه ابلاغی، مراکز دولتی نمی توانند کالاهای تولید داخل را از خارج وارد کنند.
وی اظهار داشت: تعرفه پیوند در سال های کذشته پایین و برای مراکز ضرر ده بود بنابراین؛ این تعرفه ها اصلاح شده است و عدد پیشنهادی در این شورا تصویب خواهد شد.
کریمی گفت: پیشنهاد شده تا دهنده پیوند بیمه شود و سیاست وزارت بهداشت رفتن به سمت پیوند و تشویق به این کار است و اگر پیوند انجام نشود منجر به مرگ بیمار یا انجام دیالیز خواهد شد. در شش ماه گذشته ۶۰ هزار بازدید و ۱۱۰۰ پرونده معرفی شده است، مردم خارج از صندوق بیمارستان ها نباید هزینه ای را به خدمت دهنده یا هر فرد دیگری پرداخت کنند.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین