کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

/مالیات بر عایدی سرمایه/

از دلالان مسکن مالیات بگیریم، به تولیدکنندگان بدهیم

ایسنا , 4 بهمن 1401 ساعت 15:21

حزب الله:
یک کارشناس اقتصادی گفت: درآمدهای مالیاتی مثل ارزش افزوده، عایدی سرمایه و خانه‌های خالی در صورت اجرا باید به تکمیل طرح‌های عمرانی، تولید و اشتغال کشور برسد و بخشی هم به نیازمندان اختصاص پیدا کند؛ اما اگر صرف امور جاری کشور شود مفید نخواهد بود.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،علی‌اکبر نیکواقبال این کارشناس اقتصادی، مالیات بر عایدی سرمایه را برای اقتصاد کشور ضروری دانست و گفت: اگر قرار است از محل فروش املاک، مالیات اخذ شود باید به امور عمرانی اختصاص پیدا کند. اما می‌بینیم که برخی از بخش‌های خصولتی پیشتر از پرداخت مالیات معاف شده‌اند. قانون‌گذار و سیاست‌گذار باید راهکاری بیندیشند تا این بخش‌ها نیز در چرخه مالیات قرار گیرند.
نیکواقبال استفاده از مالیات بر عایدی سرمایه در بخش‌های تولیدی را لازم دانست و گفت: ابتدا باید اجازه دهیم سرمایه‌گذار بخش خصوصی پولدار شود تا بتوانیم از او مالیات بگیریم. اما دو سوم اقتصاد ایران در ید دولت است و شرکت‌های خصولتی شریان اقتصاد را در دست دارند که برخی از آنها در حوزه ساخت و ساز سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در این حوزه معمولا با فرارهای مالیاتی و خروج سرمایه‌ها از کشور مواجهیم.
وی تاکید کرد: معتقدم ۹۰ درصد از درآمدهای حاصل از پایه‌های مالیاتی مثل ارزش افزوده، عایدی سرمایه، خانه‌های خالی، خانه‌های لوکس و غیره باید به سمت تولید، عمران، ایجاد شغل و حمایت از علم و تکنولوژی هدایت شود. بخشی از آن هم به نیازمندان برسد. اما اگر این منابع را به طور گسترده در سطح جامعه در جهت امورات روزمره توزیع کنیم، پیشرفتی حاصل نمی‌شود.
بنابراین گزارش، طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (مالیات بر عایدی سرمایه) سال‌هاست که مطرح می‌شود تا این‌که پنجم خردادماه سال ۱۴۰۰ کلیات آن به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و برای بررسی مجدد به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد. اوایل دی‌ماه ۱۴۰۱ به صحن علنی مجلس آمد و چند بند از آن به تصویب رسید. برخی از مواد نیز برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی ارجاع شده است. مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) مالیاتی است که بر عایدی به میزان مابه‌التفاوت قیمت فروش و خرید یک دارایی در هنگام فروش آن به دست می‌آید.


کد مطلب: 302769

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/302769/دلالان-مسکن-مالیات-بگیریم-تولیدکنندگان-بدهیم

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com