تاریخ انتشارسه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
plusresetminus
حزب الله:کسب سود خالص ۱۱۴ میلیارد تومانی توسط ایران خودرو در دوره نه ماهه خبر مهمی برای فعالان حوزه صنعت و بازار سرمایه کشور بود چراکه صنعت خودرو طی سال‌های اخیر علاوه بر تحریم خارجی ناچار بوده که فشارهای داخلی مانند سرکوب قیمت خودرو توسط نهادهای مختلف را نیز تحمل کند ...
۰
کد مطلب : ۳۰۲۷۶۶
عرضه خودو در بورس؛ نسخه کارشناسان اقتصادی برای حمایت از سهامداران بورسی
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،کسب سود خالص ۱۱۴ میلیارد تومانی توسط ایران خودرو در دوره نه ماهه خبر مهمی برای فعالان حوزه صنعت و بازار سرمایه کشور بود چراکه صنعت خودرو طی سال‌های اخیر علاوه بر تحریم خارجی ناچار بوده که فشارهای داخلی مانند سرکوب قیمت خودرو توسط نهادهای مختلف را نیز تحمل کند موضوعی که بلایی بر سر صنعت خودرو آورد که خودروسازان ناچار شدند خودروهای خود را با قیمت های کمتر از بهای تمام شده به فروش رسانند و این موضوع موجب شد هر روز بر زیان انباشته آن ها افزوده شود.
قصه تلخ ماجرا اینجاست که در شرایطی که خودروسازان زیان‌ده بودند، مصرف کنندگان نیز نتوانستند بهره ای ببرند و فقط جیب دلالان پر شد زیرا سوداگران با ثبت نام در قرعه کشی های خودروسازان خودرو را با قیمت های پایین خریداری می کردند سپس با قیمت سازی آن را در بازار با بهای بسیار بالا به فروش می رسانند در نتیجه نه تولیدکننده و نه مصرف کننده از این وضعیت بهره ای نمی برد.
این در حالی است که شرکت ایران‌خودرو در گزارش اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۹ ماهه منتهی به آذرماه سال جاری نشان داد که در فصل تازه‌ای از فروش محصولات و درآمدزایی قرار گرفته است در واقع «خودرو» از ابتدای سال مالی تا پایان آذرماه سال جاری توانست از فروش محصولات تولیدی خود به درآمد تجمیعی ۱۲۸ هزار و ۴۲۷ میلیارد تومانی برسد.
شایان ذکر است سرکوب قیمت خودرو نه تنها موجب زیان صنعت خودروسازی شده است بلکه آسیب به بورس را به دنبال داشته چراکه سهامداران شرکت های خودروسازی به دلیل قیمت گذاری دستوری دچار زیان های بسیار شدند.
با این حساب باید فکری برای این موضوع كرد تا بتوان علاوه بر جلب رضایت مصرف‌کنندگان، بستر سود خودروسازان و صاحبان سهام این شرکت‌ها را فراهم کرد که نسخه کارشناسان برای این موضوع عرضه خودرو در بورس بود.
همین موضوع موجب شد که درآمد ۹ ماه گروه صنعتی ایران خودرو نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش ۷۳ درصدی همراه بوده باشد. این شرکت در ۳ ماهه اول سال ۴۲ هزار و ۸۳۸، در ۳ ماهه دوم سال ۳۶ هزار و ۳۸۲ و در پاییز بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرد.


شرکت ایران خودرو در دورۀ نه ماهه، ۱۱۴ میلیارد تومان سود خالص کسب کرده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش ۱۰۱ درصدی همراه شده است. این شرکت پس از آن که در چندماه اخیر ضرر ده بود توانست در پاییز از ضرر و زیان خارج شده و به ازای هر سهم ۴ ریال سود بسازد.
با عرضه خودرو در بورس در فرآیند توزیع خودرو شفافیت رخ می دهد
مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است عرضه خودرو در بورس قطعاً به افزایش قیمت منجر نمی‌شود و شاهد آن هستیم که روند قیمتی خودرو‌هایی که در بورس عرضه شده‌اند، منطقی‌تر است.
وی می‌گوید امیدواریم با افزایش عرضه‌ها و تعیین برنامه هفتگی، این افزایش قیمت‌ها کنترل شود و منافع حاصل از این عرضه‌ها به‌نحوی به خودروساز و مردم برسد که خودروساز در سال‌های آینده افزایش تولید و توسعه محصولات جدید را در دستور کار داشته باشد.
هرچند ممکن است عرضه خودرو در بورس با شیوه کنونی به اصلاحاتی نیاز داشته باشد اما حذف این سازوکار تبعات نامناسب بسیاری دارد که گریبان صنعت خودروسازی و بورس را خواهد گرفت باید به جای حذف کامل این سازوکار به دنبال رفع مشکلات آن بود تا با خروج خودروسازان از زیان‌ده بودن تیراژ تولید آن افزایش یابد در نتیجه عرضه به بازار بیشتر و قیمت ها کاهشی شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین