تاریخ انتشارسه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
plusresetminus
حزب الله: کارشناس تعلیم و تربیت گفت: حضور دانش آموزان در فضای مجازی یعنی سپردن ذهن و شناخت بچه‌ها به کسانی که این فضای مجازی را مدیریت می‌کنند.
۰
کد مطلب : ۳۰۲۷۳۲
تعطیلی مدارس هیچ سودی ندارد/ فضای مجازی میدان مین برای کودکان است
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،محمد جواد علی اکبریان کارشناس ارشد تعلیم و تربیت  با بیان اینکه سلامت دانش آموزان بسیار مهم است اما راه تأمین سلامت دانش آموزان؛ تعطیلی مدارس نیست؛ گفت: ما از این موضوع صحبت می‌کنیم که دانش آموزان در هوای آزاد قرار نگیرند، ورزش نکنند؛ گاهی صحبت می‌شود که به صورت کلی آموزش حضوری تعطیل شود؛ تعطیلی مدارس هم نشان داده است که در آلودگی هوا هیچ تأثیری نگذاشته است و بسیاری از دانش آموزان هم در خانه نمی‌مانند؛ یعنی عملاً تعطیلی مدارس سودی نداشته است.
علی اکبریان که خود مدیر یکی از مدارس است در پاسخ به این سوال که تعطیلی مدارس چه مشکلی برای دانش آموزان دارد؛ گفت: فارغ از این مطلب که تعطیلی مدارس چه مشکلاتی را به همراه دارد تعطیلی مدارس به هیچ عنوان راه حل نیست. در همه جای دنیا و کشورهای پیشرفته که نظام آموزش پیشرفته دارند در هنگام تعطیلی عمومی، مدرسه در کنار پاسگاه پلیس و بیمارستان به فعالیت حضوری خود ادامه می‌دهد این نشان می‌دهد که مدرسه جزئی از زیرساخت‌های بومی و تأثیرگذار در فرآیند جامعه است.
وی در خصوص مشکلات پیش آمده بر اثر تعطیلی مدارس گفت: برخی از این دلایل مشخص و اظهر من الشمس است اما برخی از مشکلاتی که برای دانش آموزان پیش می‌آید فوراً مشاهده نمی‌شود و آثار منفی آن سال‌ها بعد دیده می‌شود.
این کارشناس تعلیم و تربیت با اشاره به انتشار برخی فیلم‌ها از دانش آموزان در فضای مجازی گفت: نتیجه آموزش مجازی و تعطیلی کامل آموزش حضوری این بود که دانش آموزان غرق در فضای مجازی شوند.
بعضی افراد عنوان آموزش مجازی را به کار می‌برند اما به نظر ما چیزی به نام آموزش مجازی اصلاً وجود ندارد آموزش مجازی تأثیری ندارد و برای فرزند ثمره‌ای نخواهد داشت
علی اکبریان با تاکید بر اینکه چاره کار در زمان سرما، زمان آلودگی هوا، شیوع کرونا یا بارش برف و باران تعطیلی مدارس نیست؛ گفت: تأیید کننده حرف من هم این است که در همه جای دنیا و در کشورهای پیشرفته مدارس به راحتی تعطیل نمی‌شوند. این مساله نشان می‌دهد که مدارس در همه کشورها از ارکان بزرگ و تأثیرگذار در پیشرفت کشور است.
وی در تشریح مشکلاتی که با مجازی شدن آموزش پیش خواهد آمد؛ گفت: به نظر من این مشکلات را در ۵ محور کلی می‌توان برشمرد؛ اولین مسئله‌ای که به وجود می‌آید لطمه تحصیلی و آموزشی است؛ بعضی افراد عنوان آموزش مجازی را به کار می‌برند اما به نظر ما چیزی به نام آموزش مجازی اصلاً وجود ندارد آموزش مجازی تأثیری ندارد و برای فرزند ثمره‌ای نخواهد داشت. نمونه اثبات شده آن دو سال اخیر ناشی از ویروس کرونا بود که آموزش‌ها مجازی شد و نتایج این آموزش مجازی را در نمرات و وضعیت علمی دانش آموزان دیدیم.
این کارشناس ارشد تعلیم و تربیت با بیان اینکه اتمسفر کلاس و حضور دانش آموزان در کنار همدیگر و ایجاد ارتباط رو در رو با مربی بسیار تأثیر گذار است؛ گفت: این اتفاق و این اثر واقعاً در فضای مجازی قابل رخ دادن نیست؛ نمی‌توانیم لیوان را از فردی بگیریم و از وی انتظار داشته باشیم با چنگال آب بخورد.
وی چالش دیگر آموزش مجازی را چالش‌های رفتاری کودکان در مدارس عنوان کرد و افزود: سبک زندگی‌ها مشغله‌هایی را برای والدین ایجاد کرده است که آنان نمی‌توانند کودکان خود را هر روز نگهداری کنند؛ هر روز پدر و مادر باید به سرکار خود برود؛ آنان معلم هم نیستند که آموزش و تربیت فرزند را پیگیری کنند؛ اینکه آموزش فرزندان به عهده پدر مادرانشان باشد به این معنی است که چون مهارت لازم را ندارند، تعلیم و تربیت فرزندان با چالش مواجه خواهد شد و این چالش ارتباطات پدر و مادر را با کودک تحت تأثیر قرار خواهد
داد. آنان و این کودکان به لحاظ تربیتی دچار مشکل می‌شوند. رابطه کودک با والدینش به هم می‌ریزد؛ مادر به جای اینکه اقدامات مرتبط با مادری خود را انجام دهد ناچار می‌شود به فرزندش درس دهد و فرزندش را در نهایت نمی‌تواند تحمل کند و با فرزندش درگیر می‌شود؛ این موضوع باعث شکرآب شدن ارتباطات فرزند با والدینش می‌شود.
فضای مجازی مانند یک میدان مین است که در همه کشورهای دنیا برای محافظت از کودکان، داشتن موبایل توسط کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال ممنوع است. حضور دانش آموزان در فضای مجازی یعنی سپردن ذهن و شناخت بچه‌ها به کسانی که این فضای مجازی را مدیریت می‌کنند
این کارشناس ارشد روانشناسی چالش دیگر آموزش مجازی و توقف آموزش حضوری را ضربه به زیرساخت‌های تربیت اجتماعی دانش آموزان دانست و گفت: دانش آموزان در کنار هم و زیر نظر مربی است که روابط اجتماعی و جامعه پذیری را فرا می‌گیرند. دانش آموز و معلم باید این فرصت را داشته باشند که جامعه پذیری را تمرین کنند؛ در غیر این‌صورت کودک به مثابه یک بوته رشد می‌کند که بعد از از یک سن خاص دیگر قابل هدایت و تربیت نیستند و جامعه پذیری آنان دیگر کار راحتی نخواهد بود.
علی اکبریان مهمترین و اصلی ترین ضرر آموزش مجازی را حضور بی حساب کودکان در فضای مجازی عنوان کرد و افزود: فضای مجازی مانند یک میدان مین است که در همه کشورهای دنیا برای محافظت از کودکان، داشتن موبایل توسط کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال ممنوع است. حضور دانش آموزان در فضای مجازی یعنی سپردن ذهن و شناخت بچه‌ها به کسانی که این فضای مجازی را مدیریت می‌کنند و این‌که دانش آموز به خاطر درس وارد فضای مجازی شود بدین معنی نیست که فقط در همان محدوده فعالیت خواهد کرد؛ هزار دسترسی دیگر برای وی فراهم می‌شود و دیگر مدیریت این قضیه برای خانواده‌ها امکان پذیر نیست.
این مدیر مدرسه افزود: حتی اگر دانش آموز به خاطر آلودگی هوا و حضور در مدرسه بیمار شود؛ به خاطر هوای سرد مریض شود و سرما بخورد بعد از مدتی بهبود می‌یابد اما اگر در فضای مجازی ویروس‌های متعفن فضای مجازی وارد ذهن او شوند مانند بذری که در زمینی به کاشته شده؛ چند وقت بعد اثر خود را نشان خواهد داد؛ به شدت معتقدم بخش زیادی از فتنه اخیر که شاهد آن بودیم به خاطر هول دادن دانش آموزان به فضای مجازی بود.
علی اکبریان با بیان اینکه تعطیلی مداوم مدارس ابهت مدرسه و نظام آموزشی را هم می کاهد؛ افزود: تداوم این روند تعطیلی‌های مدارس فرزند را بی اراده و آموزش در مدارس را بی اثر می‌کند؛ به تدریج فرزند نیازهای احساسی و عاطفی خود را در جاهای دیگر جستجو می‌کند و مدرسه به تدریج از چرخه تربیت فرزند خارج می‌شود؛ اصلاح و برطرف شدن عواقب این اتتفاق بسیار مشکل است.
وی با اشاره به راهکاری موجود ضمن حضوری شدن مدارس گفت: مدارس به دلایل گوناگون تاکنون تعطیل شده بودند که عمده آنها درست نبوده است؛ حتی برای آلودگی هوا هم که پزشکان به درستی نگران کودکان هستند؛ مدیران پیش از این هم تدابیر لازم را در این زمینه داشته و دارند. هوا آلوده باشد مدیران اصلاً اجازه حضور دانش آموزان به حیاط را نمی‌دهند یا در هنگام بارش برف و باران کودکان بدون حضور در حیاط مدرسه می‌توانند در کلاس‌های درس به آموزش خود بپردازند. پیش از این هم مدیران مدارس در روزهایی که هواآلوده بود به دانش آموزان این توصیه را داشتند که به حیاط مدرسه نروند؛ طبیعی است که در زمانی که با بارش برف و باران مواجه هستیم اجازه حضور دانش آموزان در حیاط مدرسه داده نمی‌شود؛ دانش آموزان فعالیت بدنی نخواهند داشت؛ همه اینها بهتر از این است که به صورت کلی درب مدرسه را ببندیم ما چند سال است که درگیر آلودگی هوا هستیم. واقعاً باید یک طرح جامع و دراز مدت داشته باشیم که این اتفاقات دیگر رخ ندهد و شاهد تعطیلی مدرسه نباشیم.
علی اکبریان خاطر نشان کرد: این قضیه موضوعی است که نگرانی بسیاری را برای آینده دانش آموزان در ما ایجاد می‌کند و ما از این مساله بسیار احساس خطر می‌کنیم.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین