کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اعتراض فدراسیون بسکتبال به FIBA برای «خلیج فارس»؛ چرا اینقدر دیر؟

ایسنا , 4 بهمن 1401 ساعت 12:02

حزب الله:فدراسیون بسکتبال ایران تا قبل از رسانه‌ای شدن اقدام مغرضانه FIBA مبنی بر جعل نام خلیج فارس، هیچ واکنشی از خود نشان نداده بود که جای تعجب دارد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،فدراسیون جهانی بسکتبال (FIBA) از فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۳ تصمیم گرفت تا مسابقاتی با عنوان سوپر لیگ بسکتبال باشگاه‌های غرب آسیا را با شیوه جدید برگزار کند که حتی خبر برگزاری این مسابقات نیز از همان ابتدا با حاشیه‌هایی همراه بود.
فیبا در این مسابقات از دو لیگ منطقه‌ای با عناوین «لیگ غرب آسیا» و «لیگ خلیج» استفاده کرده تا ۱۶ تیم حاضر در این رقابت‌ها به صورت منطقه‌ای و در دو لیگ مختلف با دو گروه ۴ تیمی به مصاف یکدیگر بروند؛ مسابقاتی که به کار گرفتن نام «خلیج» به جای «خلیج فارس» در عنوان یکی از این لیگ‌های منطقه‌ای، نشان از نادیده گرفتن منافع ملی ایران توسط فدراسیون جهانی بسکتبال بود.
طبق تقسیمات منطقه‌ای قاره آسیا توسط فدراسیون جهانی بسکتبال، ایران خارج از منطقه «خلیج» که همان «خلیج فارس» است قرار دارد. در عوض اما اکثر کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل عربستان، بحرین، قطر، امارات، کویت و عمان از سوی فیبا در منطقه «خلیج» قرار دارند، موضوعی که به نظر می‌رسد نیازمند ورود جدی فدراسیون بسکتبال ایران به آن بوده، اتفاقی که در همان شروع مسابقات رخ نداد.
در تقسیمات منطقه‌ای فیبا اما ایران در منطقه غرب آسیا قرار دارد. موضوعی که باعث شده تا نمایندگان ایران (ذوب‌آهن اصفهان و شهرداری گرگان) به همراه تیم‌های کشورهای عراق، اردن، لبنان، فلسطین، سوریه و یمن، در لیگ منطقه‌ای «غرب آسیا» حاضر شوند (البته در این دوره سوپر لیگ غرب آسیا، کشورهای یمن و فلسطین نماینده‌ای ندارند).

اعتراض فدراسیون بسکتبال به FIBA برای «خلیج فارس»؛ چرا انقدر دیر؟
تقسیمات منطقه‌ای FIBA
با در نظر گرفتن تقسیمات منطقه‌ای فیبا، می‌توان اینگونه برداشت کرد که فدراسیون جهانی در لفافه قصد داشته تا نام «خلیج فارس» را تحریف کند چرا که با خارج کردن نام ایران از بازیهای این منطقه، همه کشورهای عربی مدعی را برای عادی سازی نام جعلی، در منطقه «خلیج» قرار داده است.
در چنین شرایطی، پیش بینی می‌شد تا فدراسیون بسکتبال ایران به محض اعلام تقسیم منطقه‌ای این مسابقات و به کار بردن کلمه «لیگ خلیج» به جای «لیگ خلیج فارس» در سایت رسمی FIBA، واکنش جدی از خود نشان دهد که در کمال تعجب چنین اتفاقی رخ نداد. موضوعی که اکنون با گذشت ۴ هفته از این مسابقات، گویا به تازگی مورد توجه فدراسیون ایران قرار گرفته است.
پس از رسانه‌ای شدن این ماجرا نیز فدراسیون ایران بیانیه‌ای را در راستای حمایت و حفظ اراضی ملی ایران منتشر کرد، اما جای تعجب دارد که چرا فدراسیون ایران تا قبل از رسانه‌ای شدن این ماجرا واکنشی از خود نشان نداده و انقدر دیر اقدام کرده است؟


کد مطلب: 302730

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/302730/اعتراض-فدراسیون-بسکتبال-fiba-خلیج-فارس-چرا-اینقدر-دیر

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com