کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی کودکان:

واکسن سینوفارم و پاستوکووک برای افراد ۱۲ تا ۱۸ سال توصیه می‌شود

ایسنا , 4 بهمن 1401 ساعت 11:53

حزب الله:فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی کودکان گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا برای کودکان بالای ۱۲ سال واکسن کرونا تزریق می‌شود که در ایران هم در حال حاضر دو واکسن کرونای سینوفارم و پاستوکووک برای افراد ۱۲ تا ۱۸ سال توصیه شده است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،مجتبی کمالی‌اقدم در مورد بیماری کووید - ۱۹ در کودکان، با بیان اینکه این بیماری همانند بزرگسالان کودکان را نیز مبتلا می‌کند، افزود: با ظهور واریانت دلتا خصوصاً از موج پنجم به بعد، موارد ابتلا کودکان جهش یافته و شیوع بیماری در کودکان، چندین برابر شد.
وی شایع‌ترین تظاهرات بالینی در کودکان را شامل تب و سرفه عنوان کرد و گفت: در این بیماری تنگی نفس، گلودرد، سردرد، میالژی و ضعف هم ممکن است دیده شود؛ همچنین علایم گوارشی ممکن است همراه با یا بدون علایم تنفسی مشاهده شود؛ همچنین کاهش بویایی یا چشایی در کرونای کودکان کم سن ناشایع است.
این پزشک متخصص به عوارض کووید – ۱۹ اشاره کرد و یادآور شد: علایم بیماری عموماً در کودکان در اکثریت موارد خفیف است ولی موارد شدید و کشنده هم می‌تواند رخ دهد و کودکان چاق یا دارای بیماری زمینه‌ایی در ریسک موارد شدید بیماری قرار دارند.
کمالی‌اقدم ابراز کرد: در حال حاضر در موارد خفیف کووید - ۱۹ در کودکان درمان علامتی و حمایتی توصیه می‌شود، ولی در بیماران بستری نیازمند اکسیژن، در برخی شرایط از دگزامتازون و گاهاً به ندرت از رمدسیویر یا داروهای دیگر نیز ممکن است، استفاده شود.
وی با تاکید بر اینکه سندروم التهابی مولتی سیستم کودکان (MIS-C) ممکن است در بیماری حاد و یا به صورت شایع‌تر هفته‌ها بعد از ابتلا به بیماری ایجاد شود، تصریح کرد: علایم آن شامل بدحالی و تب همراه با درگیری شدید حداقل دو ارگان همراه با وجود شواهد التهابی در یافته‌های آزمایشگاهی است.
فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان افزود: همچنین باید بیماری با علایم مشابه کنار گذاشته شده و شواهدی از ابتلا یا برخورد با فرد مشکوک به کووید - ۱۹ در چهار هفته اخیر وجود داشته باشد.
کمالی‌اقدم در مورد تقسیم‌بندی MIS-C نیز اظهار کرد: در حالت خفیف که نیاز به اکسیژن و داروهای وازواکتیو ندارد و صدمه به ارگان‌ها مختصر است و در حالت متوسط که نیاز به اکسیژن با ماسک و داروهای وازواکتیو داشته ولی درگیری ارگان‌ها شدید نیست ولی در حالت شدید که نیازمند ونتیلاسیون مکانیکی و داروهای وازواکتیو بوده و همراه با درگیری قابل توجه ارگان‌ها هست.
این پزشک متخصص گفت: در اغلب موارد درد شدید شکمی وجود دارد و سونوگرافی شکم برای رد سایر علل انجام می‌شود و در برخی موارد ممکن است علایم مشابه با بیماری کاوازاکی را نیز داشته باشند، راش جلدی، اریتم (قرمزی پوست)، و اِدِم (تورم) پلک‌ها می‌تواند در این بیماری مشاهده شود.
کمالی‌اقدم درخصوص واکسیناسیون کرونا در کودکان گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا برای کودکان بالای ۱۲ سال واکسن کرونا تزریق می‌شود و تعداد کشورهایی که برای سنین پایین‌تر از ۱۲ سال هم واکسن کرونا تزریق می‌کنند در حال افزایش هست و همچنین در ایران هم در حال حاضر تزریق دو واکسن کرونای سینوفارم و پاستوکووک برای افراد ۱۲ تا ۱۸ سال توصیه شده است.


کد مطلب: 302724

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/302724/واکسن-سینوفارم-پاستوکووک-افراد-۱۲-۱۸-سال-توصیه-می-شود

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com