تاریخ انتشارسه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
plusresetminus
حزب الله: مدیر اداره مهندسی نرم افزار بانک مرکزی گفت: ارتباط با سازمان‌ها و اطلاعات گرفتن از آن‌ها سخت است چرا که برخی از سازمان‌ها رغبتی به همکاری ندارند.
۰
کد مطلب : ۳۰۲۶۹۳
سرانجام سامانه سمات بانک مرکزی چه شد؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، برنامه امروز میز اقتصاد به بررسی سامانه سمات باحضور آقای حبیب الله کارشناس اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس و آقای میرزا پور مدیر اداره مهندسی نرم افزار بانک مرکزی پرداخت.
 
سوال :اهمیت سمات چیست ؟
 
حبیب‌الله: کاهش ریسک اعتباری شناسایی اهلیت مشتریان نیازمند اطلاعاتی است که ریسک اطلاعات آن شخص را مشخص کند. به بررسی وضعیت اعتباری و ارائه تسهیلات کمک میکند و باعث پایین آمدن ریسک می شود. مطالبات کلانی هست که برای شبکه بانکی ایجاد شده و این باعث شده توان تسهیلات دهی بانک ها پایین بیاید. 
 
 سوال: آخرین وضعیت سمات به چه صورت است؟
 
میرزا پور:  در بانک مرکزی سامانه سمات برای اعتبار سنجی بانک های کشور کار خود را  شروع کرده است در این مورد دو آیین نامه وجود دارد. تکالیفی برای سازمان های مختلف در آن دیده شده و قالب آن این است که اطلاعات اشخاص توسط این سامانه جمع و به شبکه بانکی ارائه شود. اگر این موضوع صورت بگیرد در فرآیند های تسهیلات دهی مشکلی به وجود نمی آید. ارتباط با سازمان ها و اطلاعات گرفتن از آنها سخت است. چون سازمان های دولتی در ایران رغبتی به همکاری ندارند.
 
سازمان امور مالیاتی،بانک مرکزی،فراجا ، وزارت کار،قوه قضاییه و... رقابت به همکاری داشتند. همه را نمی شود با یک دید نگاه کرد. سازمان امور مالیاتی از ابتدا همراهی کرده است و همکاری خوبی داشته است. ما نود درصد اطلاعات را از سازمان امور مالیاتی دریافت کردیم. سازمان ثبت احوال اطلاعات قابل اتکایی ندارد مخصوصا اطلاعات در شهرستان ها این شکل است وضعیت اموال غیر منقول افراد را به ما تحویل نداده است. سازمان گمرک هیچ همکاری با ما نداشته است و ما چیز زیادی هم از آن نمی‌خواهیم ما نیازمند اطلاعات دقیق تر و دسترسی بیشتری هستیم  بزرگترین مشکل ما با بورس بوده است.
 
پیگیری های ما در بورس فعلا به نتیجه نرسیده است. قوه قضاییه هفتاد تا هشتاد درصد پیشرفت داشته. فراجا هم همکاری خوبی داشتند ما در حال مذاکره برای دریافت اطلاعات هستیم. اموال منقول اشخاص حقیقی و حقوقی،تردد اشخاص ایرانی،اطلاعاتی به ما ندادند اما همکاری های خوبی در دسترسی به اطلاعات داشته‌اند. سازمان تجارت اطلاعات خوبی به ما داده است. ما با وزارت صمت جلساتی برگزار کردیم و این جلسات ادامه دارد. 
 
سوال : به نظر شما همکاری خوب بوده است؟
 
حبیب‌الله: ما اعتبار سنجی را برای این می‌خواهیم که تاثیری برای وثیقه گذاشتن و کار های بانکی مردم داشته باشد.  ما باید تاثیر آن را در گرفتن وثایق و تضامین مشاهده کنیم. خیلی از شبکه های بانکی هیچ تغییری نکرده اند.
 
سوال :نظر شما در این خصوص چیست؟
 
میرزا پور: اکنون بانک ها در سامانه نمره بانکی را می‌توانند استعلام بگیرند. 
 
حبیب‌الله: بخشی از اطلاعات سامانه بانکی در سامانه سمات ثبت نمیشود. همه اطلاعات که سازمان های مختلف قرار است بدهند یکی از نکات مهم این است که بهترین اطلاعات برای شبکه بانکی خود اطلاعات مشتریان در شبکه بانکی است. 
 
سوال: چرا از سامانه جام استفاده نمی شود؟
 
میرزا پور: بله همه ی این ها به این دلیل است که ارتباط با سازمان ها به مشکل برمیخورد. اطلاعات از سامانه جام گرفته میشود و بانک ها از این سامانه استفاده میکنند. 
 
حبیب الله: هر کس بخواهد استفاده میکند و هر بانکی مایل نباشد استفاده نمیکند.
 
میرزا پور: از آیین نامه این بخش اطلاعی ندارم و چون در بخش نظارت نیستم نمیتوانم در این باره اظهار نظر کنم. 
 
حبیب‌الله: من امیدوارم در یک سال آتی بتوانید اطلاعات را از کل سازمان ها بگیریم و این سامانه را به طور جد راه‌اندازی و پیگیری کنیم.
 
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین