تاریخ انتشاردوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
plusresetminus
حزب الله:رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت ضمن تشریح جزئیات اجرای طرح دوراپزشکی در دو استان، گفت: با این شیوه قرار است بیماری ابتدا توسط پزشک مرکز مورد بررسی قرار گیرد و در صورتی که لازم بود پزشک متخصص مشورت دهد، آنگاه از طریق‌ دستگاه‌هایی که در بستر الکترونیک در اختیار متخصصین قرار دارد، پزشک سطح یک با پزشک سطوح بالاتر به شکل برخط ارتباط گرفته و مشاوره لازم را دریافت کند.
۰
کد مطلب : ۳۰۲۵۷۸
آغاز اجرای آزمایشی «دوراپزشکی» در ۲ استان/جزییات
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دکتر مصطفی رضایی درخصوص اجرای طرح دوراپزشکی در دو استان اصفهان و خراسان رضوی، گفت: این کار از برنامه‌های آتی وزارت بهداشت است که فعلا به شکل پایلوت آن را اجرایی کرده‌ایم. این طرح در مناطق صعب‌العبور و نقاطی که فاصله زیادی با مراکز درمانی بزرگ‌تر دارند اجرا می‌شود؛ البته در مواقع زمانی خاص مانند شب‌ها که ممکن است پزشک عمومی (در مراکزی که بیتوته پزشک دارند) و یا در زمان دهگردشی نیاز به مشورت پزشک متخصص و فوق‌تخصص داشته باشد و ضرورتی هم نداشته باشد که بیمار به بیمارستان ارجاع شود نیز از طرح دوراپزشکی استفاده می‌کنیم.
 
وی افزود: با این شیوه قرار است بیماری که به مرکز مراجعه کرده است ابتدا توسط پزشک مرکز مورد بررسی قرار گیرد و در صورتی که لازم بود تا پزشک متخصص مشورت دهد، آنگاه از طریق‌ دستگاه‌هایی که در بستر الکترونیک در اختیار متخصصین قرار دارد، پزشک سطح یک با پزشک سطوح بالاتر به شکل برخط ارتباط گرفته و مشاوره لازم را دریافت کند.
 
او با اشاره به این که این طرح پایلوت حدودا دو ماه است که در دو استان اصفهان و خراسان رضوی اجرا شده است، بیان کرد: پیش از آغاز اجرای برنامه دوراپزشکی، شاخص‌هایی را بررسی کرده‌ایم و قرار است پس از اجرای پایلوت طرح، مجددا این شاخص‌ها ارزیابی شود تا ببینیم پیشرفت کار پس از پایان طرح پایلوت به چه صورت بوده است و تا چه حد توانسته سبب رضایت‌مندی و بهبود ارائه خدمات سلامت شود. در صورتی که به شاخص‌های مورد نظر برسیم، ان‌شاءالله طرح در سایر استان‌ها هم اجرایی خواهد شد.
 
رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، گفت: تجهیزات پزشکی که اکنون در قالب دوراپزشکی در اختیار همکاران ما قرار گرفته است دارای امکانات تشخیص طبی است که می‌تواند خدمات نوار قلب، اندازه‌گیری اکسیژن خون، قندخون، فشارخون و... را انجام دهد. همچنین امکان افتالموسکوپ، اتوسکوپ و تصویربرداری از ضایعات پوستی بیمار و یا سایر عوارض حادث شده هم وجود دارد.
 
وی تاکید کرد: به طور کلی سعی کردیم برنامه به نحوی طراحی شود که تمام اطلاعاتی که یک پزشک برای تشخیص و درمان نیاز دارد را فراهم کنیم. این نوع ارائه خدمت در مورد هر نوع بیماری واگیردار و غیرواگیر قابل انجام است.
 
وی افزود: البته اینکه بیمار بتواند از طریق برخی نرم افزارها اطلاعات سلامت خود را به پزشک خانواده خود ارائه دهد هم جزو برنامه‌های آتی ما است تا از این طریق بیمار مستقیما با پزشک خود ارتباط بگیرد.
 
او با تاکید بر اینکه خدمات دوراپزشکی در بستر پایلوت رایگان است، درباره علت انتخاب دو استان اصفهان و خراسان رضوی برای اجرای طرح، اظهار کرد: از آنجایی که در نظر داشتیم تا زنجیره ارجاع کاملی داشته باشیم و این امکان در این دو استان فراهم بود، این دو نقطه را انتخاب کردیم تا چالش‌های نظام ارجاع در این سطوح مشخص شود.
 
رضایی ادامه داد: البته در استان‌های دیگر مثل کرمانشاه، تبریز و استان خراسان رضوی پیش از این نیز تجربه‌ای انجام شده است. از سوی دیگر قصد داشتیم تا کار بر اساس دو سامانه متفاوت در سطح یک اجرا شود و از آنجایی که پرونده الکترونیک در استان اصفهان در سامانه سیب و در استان خراسان رضوی در سامانه سینا است، خواستیم مسیر اجرا در هر دو سامانه را مشاهده کنیم.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین