تاریخ انتشاردوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
plusresetminus
حزب الله: وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آمریکایی‌ها خیلی زودتر از کشور اروپا فهمیدند در پس اغتشاشات ایران خبری نیست و زودتر پیام دادند و تاکید و اصرار برای بازگشت به برجام دارند.
۰
کد مطلب : ۳۰۲۵۷۰
آمریکا زودتر از اروپا فهمید در پس اغتشاشات خبری نیست/ عملیاتی شدن یک گام‌ از توافق در آینده نزدیک
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلویزونی در واکنش به قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا گفت: از حدود دو ماه پیش تعداد اندکی از مقامات سیاسی کشورهای اروپایی در تداوم مداخلاتشان برای تشدید و ایجاد اغتشاش در داخل کشور موضوعی در خصوص قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست تروریستی مطرح کردند.
 
وی افزود: از همان موقع در دستگاه دیپلماسی در سطوح مختلف فعال شدیم برای اینکه در بخشی از اروپا یک ادراک نادرستی شکل می‌گرفت و در عین حال تبعات این اقدام را خیلی خوب می‌فهمیدند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: نتیجه گفتگوهای همکارانم و من با تعدادی از وزرای خارجه اروپا از جمله آقای بورل، این شد که آنها در جلسات شورای وزیران به این نتیجه رسیدند هر اقدام الزام آور در حوزه اروپا می‌تواند تبعات سختی را روی اروپا و نیروهای آن‌ها در منطقه و جهان داشته باشد.
 
امیرعبداللهیان گفت: لذا در فضای هیجانی و احساسی که برخی افراد از گروهک تروریستی منافقین و برخی جریانات انحرافی پشت آن هستند، ۲ روز پیش در پارلمان اروپا یک قطعنامه غیر الزام آوری را تصویب کردند و هدف‌شان این بود که آثار سیاسی و روانی آن را مشاهده کنند.
 
وی افزود: البته من بلافاصله در اثنای این اقدامات مجدد با آقای بورل و وزیر خارجه سوئد که رئیس دوره‌ای اروپا است، صحبت و هشدار دادم و اطمینان دادند که چنین اتفاقی در جلسه شورای وزیران رخ نخواهد داد و ما می‌دانیم که سپاه یک مجموعه حاکمیتی در جمهوری اسلامی ایران است. اما به طور طبیعی ممکن است هر اتفاقی در تصمیمات اینها بیافتد و ما نمی‌توانیم خیلی به این گفتگوها اعتماد کامل داشته باشیم.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به جلسه امروز مجلس شورای اسلامی گفت: امروز در مجلس جلسه غیرعلنی برگزار شد و سرلشکر سلامی نیز حضور داشتند. برخی از نمایندگان ایده‌هایی را مطرح کردند فضای مجلس فضای تندی نسبت به این اقدام اروپا ولو در خصوص قطعنامه غیر الزام آور بود.
 
وی افزود: یک طرح دو فوریتی روی میز قرار گرفته است که چنانچه به هر دلیلی با این اظهاراتی که آقای بورل و رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا با من داشتند در تعارض با آنچه که در اتحادیه اروپا رخ می‌دهد، باشد، بلافاصله اقدام متقابل در خصوص نیروهای نظامی نیروهای اروپایی در منطقه و جهان صورت گیرد.
 
امیرعبداللهیان گفت: با درکی که از وضعیت اروپا داریم امروز در بخشی از اروپا احساسات به جای عقلانیت غالب است و به دنبال تأثیر روانی هستند. زیرا احساس می‌کنند در اقدامات مداخله جویانه قبلی حوزه شکست خوردند و سعی در فعال کردن سایر حوزه‌های دیگر را دارند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: من امیدوارم که عقلانیت در شورای وزیران اتحادیه اروپا حاکم باشد و نیروهایی که احساسی برخورد می‌کنند از این فضا به دور باشند.
 
وی افزود: آقای بورل به صراحت به من گفت که این افراد رفتار احساسی در پارلمان اروپا داشتند و می‌خواستند نگرانی‌های خود را در این قالب بیان کنند اما جالب است بدانید یکی از نگرانی‌های جدی که در این قطعنامه بیان کردند، نگرانی آنها از اماکن و اشخاص عضو اتحادیه اروپا و برخی مقامات اروپایی است که ما در اقدامی مبتنی بر مقابله به مثل آنها را قبلاً تحریم کردیم.
 
امیرعبداللهیان گفت: از ما درخواست کردند که اینها از تحریم خارج شوند که این یک اقدام متقابل است و هر زمان آنها از تحریم‌ها عقب‌نشینی کنند ما نیز اقدامات متقابل خواهیم کرد.
 
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین درباره برگزاری نخستین نشست بین‌المللی زنان تأثیرگذار در تهران گفت: از حدود چهار ماه گذشته، کشور درگیر یک جنگ شناختی و ترکیبی پیچیده و چندلایه بود. ابتکاراتی روی میز قرار دارد و اقداماتی در دستور کار است. یکی از این ابتکارات که پیشنهاد همسر محترم رئیس جمهور نیز بود، بحث برگزاری کنگره بانوان تأثیرگذار در ایران است.
 
وی افزود: از حدود کمتر از دو ماه پیش دعوت‌هایی در سطوح مختلف به عمل آمد و در نهایت در پایان هفته گذشته شاهد برگزاری اولین کنگره بانوان تأثیرگذار در ایران بودیم.
 
امیرعبداللهیان گفت: در این نشست ۲۱۱ مهمان خارجی از ۶۷ کشور در ترکیبی از مقامات و همسران رؤسای جمهور و شخصیت‌های دانشگاهی شرکت داشتند.
 
وی افزود: بر اساس سندی که در این کنگره به امضا رسید، اعضا اتفاق نظر داشتند که که دبیرخانه مجازی این اجلاس در تهران باشد. همچنین در راستای توانمندسازی زنان یکی از خروجی‌های این نشست، تشکیل صندوق مشترک نوآوری و شکوفایی است.
 
امیرعبداللهیان تصریحکرد: به صورت نمادین هدایا و جوایزی به بعضی از بانوان تأثیرگذار اهدا شد که بخشی از آن‌ها جوایز نمادین خود را به صندوق مشترک نوآوری و شکوفایی اهدا کردند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در فضای جنگ ترکیبی که دشمنان ملت ایران برای کشته‌سازی آن هم با شعار حمایت از زنان اقداماتی را انجام دادند، دعوت از این تعداد از زنان و مقامات اجرایی کشورها که در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت و ارتباطات حضور دارند، یک اتفاق مهمی بود.
 
وی افزود: برخی در فضای مجازی عنوان کردند که وزارت خارجه افرادی را دعوت کرده که مدلینگ بودند. همسر رئیس جمهور یک کشور که بخش زیادی از آنها مسلمان نیستند به احترام ما و قوانین ما سعی کردند پوشش خود را متناسب کنند و در جلسات شرکت کنند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: این نشست پیام خیلی قوی در نگاه به زن در دیپلماسی جمهوری اسلامی داشت و نباید به این حاشیه‌ها پرداخته می‌شد.
 
امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: مسیر تبادل پیام‌ها همچنان ادامه دارد اگر دقت کرده باشید در قطعنامه پارلمان اروپایی بندی را آورده بودند که بایستی از برجام عبور کنیم و اعلام کنیم برجام دیگر اولویت ما نیست، چیزی که در شعارهایشان در ایام اغتشاشات به آن اشاره می‌کردند، اما در همین پارلمان احساسی اروپا نیز این بند را نیاورد به دلیل اینکه پیام‌ها در حال تبادل است.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در مسیر توافق گام‌هایی را تعریف کردیم که فکر می‌کنم در آینده نزدیک یکی از این گام‌ها عملیاتی خواهد شد و در عین حال در پاسخ به پیامی که آمریکایی‌ها به طور مستمر اعلام می‌کنند، چارچوبی را تعریف کردیم و بر اساس آن کار را پیش می‌بریم.
 
وی افزود: صرف نظر از اینکه برجام چه میزان می‌تواند تأثیر داشته باشد، طرف‌های مقابل گزینه دیگری ندارند و به همین دلیل در قطعنامه پارلمان اروپایی این بند حذف می‌شود و به همین دلیل آمریکایی‌ها خیلی زودتر از کشور اروپا فهمیدند در پس اغتشاشات ایران خبری نیست و زودتر پیام دادند و تاکید و اصرار برای بازگشت به برجام دارند هر چند که ریاکاری خود را همچنان ادامه می‌دهند.
 
وی افزود: ولی برای ما در وزارت امور خارجه، پیام دیپلماتیک مهم است و هر جا حس کنیم که در نقطه‌ای قرار دادیم که منافع ملت تأمین می‌شود آماده‌ی توافق هستیم.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین