تاریخ انتشاريکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
plusresetminus
حزب الله:چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی روز گذشته در تالار وحدت کار خود را آغاز کرد.
۰
کد مطلب : ۳۰۲۵۰۵
مروری بر روز اول تئاتر فجر؛ آغاز نمایش‌ خیابانی و پایان رادیو تئاتر
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،افتتاحیه چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی در تالار وحدت برگزار شد. این مراسم با حضور کاظم نظری مدیر کل هنر‌های نمایشی کوروش زارعی دبیر این جشنواره، حمید منوچهری، فروزانفر معاون امور هنری افتتاح شد.
همچنین در این مراسم جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر در بخش تئاتر، نمایشنامه و پژوهشی به کار خود پایان داد و اجرا‌های صحنه‌ای و خیابانی کار خود را آغاز کردند.
با آغاز چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درحالی که برخی کارت‌های اصحاب رسانه و دیگر مسئولین جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر به دلیل ثبت‌نام دیر هنگام این افراد حاضر نشده است؛ چیدمان و تنظیم خوب جدول این دوره از جشنواره به خوبی به چشم می‌خورد.
چیدمان جدول اجراهای خیابانی و صحنه‌ای چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با توجه به مکان‌های اجرایی آثار نمایشی به گونه‌ای است که اجرای کارها با یکدیگر تداخل ندارند و هرشخص باتوجه به علایق خود می‌تواند برنامه ریزی خوبی برای تماشای چندین اجرا داشته باشد.
این چیدمان نشاندهده میزان توجه به مخاطبان، علاقه‌مندان و هنرمندان تئاتری است.
اجراهای خیابانی در نخستین روز چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر درحالی به نمایش در آمد که هنوز خبری از آغاز افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر نبود. 
از این رو اجراهای خیابانی چهل و یکمین دوره از جشنواره تئاتر فجر در دو محل پهنه رودکی(مقابل تالار وحدت) و ایوان انتظار مترو ولی عصر(عج) برگزار می‌شود.

مروری بر اجراهای خیابانی نخستین روز فجر

پهنه رودکی تالار وحدت
پهنه رودکی تالار وحدت در نخستین روز از جشنواره شاهد اجرای شش نمایش بود. از این رو نمایش قل آب به نویسندگی و کارگردانی بهناز زحمتکش از استان یزد در ساعت ۱۴:۳۰ اجرا شد.
نمایش بازمانده به نویسندگی اصغر گروسی و کارگردانی مریم دهقانی از شیراز اجرای خود را در ساعت ۱۵ آغاز کرد.
 لیلی و مجنون به نویسندگی و کارگردانی بهنام کاوه اثری آبادانی در ساعت ۱۵:۳۰ به اجرای نمایش پرداخت.
نمایش یک فنجان قهوه برای عشق به نویسندگی و کارگردانی جهانگیر چالاکی از بناب در ساعت ۱۶ مقابل تالار وحدت به اجرا در آمد.
چرخیدن کاری از آرش رضایی از ازنا در ساعت ۱۶:۳۰ مقابل علاقه‌مندان تئاتری اجرا شد.
اثر کوسه برنشین به نویسندگی رضا فقیهی و کارگردانی مرجان خورسند در ساعت ۱۷ به عنوان آخرین نمایش خیابانی نخستین روز از جشنواره به اجرا در آمد.
ایوان انتظار مترو ولی عصر(عج) در نخستین روز از جشنواره بدون اجرا بود و اجراهای خود را از روز دوم جشنواره چهل و یکم آغاز خواهد کرد.

نمایش‌های صحنه‌ای نخستین روز از چهل و یک سالگی تئاتر فجر

مجموعه تئاتر شهر
مجموعه تئاتر شهر در روز اول چهل و یکمین جشنواره تئاتر شهر میزبان سه نمایش در سه سالن مختلف بود.
سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر از ساعت ۱۷ تا ۲۰ میزبان نمایش یک بین‌المللی از کشور عراق به نام «طلقه الرحمه» به نویسندگی و کارگردانی محمد موید بود.
تالار چهارسو از ساعت ۱۸:۳۰ الی ۲۰:۳۰ به اجرای نمایش «آخرین‌نامه» به نویسندگی مهرداد کوروش نیا و کارگردانی مهسا بایرامزاده پرداخت.
تالار سایه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ میزبان نمایش «افلیا» به نویسندگی و کارگردانی مسعود طیبی کاری از شهر تهران شد.
تالار قشقایی در نخستین روز از جشنواره چهلم اثری را به نمایش نگذاشت و در روز دوم به اجرای نمایش می‌پردازد.
تماشاخانه سنگلج
تماشاخانه سنگلج در اولین روز از جشناره چهلم اثری را نمایش نمی‌دهد و از روز دوم با نمایش «صنم» کار خود را آغاز می‌کند.
تالار مولوی
تالار مولوی از ساعت ۱۶ تا ۱۹ میزبان مخاطبان علا‌قه‌مند به نمایش «پیله‌های خیس» به کارگردانی فائزه نوآبادی و نویسندگی مجید انوری کار شهرستان گرگان است.
تماشاخانه ایرانشهر
این تماشاخانه در دو تالار میزبان علاقه‌مندان تئاتر چهل و یکم است. تالار دکتر ناظرزاده در نخستین روز از این جشنواره کار خود را از ساعت ۱۷ الی ۲۰ با نمایش اثر «الهه سنگ» به نویسندگی فرشید تمری و کارگردانی عبدالحکیم مشورتی از استان خواف آغاز کرد. همچنین تالار استاد سمندریان واقع در تماشاخانه ایرانشهر اثری را در اجرا نکرد و کار خود را از روز دوم جشنواره آغاز خواهد کرد.
تالار حافظ
تالار حافظ از ساعت ۱۸ تا ۲۰:۳۰ میزبان علاقه‌مندان جشنواره چهل و یکم شد و به نمایش اثر «ژیک» به نویسندگی و کارگردانی ناصر عاقبتیان کار یایتختی پرداخت.
همچنین در حاشیه این مراسم داوران چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند.
 
بخش مسابقه بزرگ تئاتر صحنه‌ای این دوره از جشنواره تئاتر فجر را ادنا زینلیان، نصرالله قادری، فرهاد قائمیان، ایوب آقاخانی وحکمت داوود (عراق) داوری خواهند کرد.
داوری بخش مسابقه بین‌الملل را تاجبخش فناییان، مهدی حامد سقایان از ایران و جیونگ ووسون از کره جنوبی، ایوانا ووجیچ کومیناج ازصربستان، احمدحسن موسی ازعراق به عهده خواهند داشت.
همچنین مسلم قاسمی، بهمن صادق حسنی، ابوالفضل همراه، حمید ابراهیمی و پژمان شاهوردی نیز داوری بخش مسابقه نمایش هایخیابانی جشنواره تئاتر فجر را انجام می‌دهند.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین