کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بیش از ۵۰ زخمی در اعتراضات پرو

ایسنا , 1 بهمن 1401 ساعت 13:45

در جریان اعتراضات ضد دولتی اخیر در پرو و درگیری معترضان با پلیس در سراسر این کشور دست کم ۵۰ تن از معترضان زخمی شدند.


در لیما افسران پلیس از گاز اشک آور علیه معترضانی که در گوشه گوشه خیابان‌های این شهر آتش به پا کرده بودند و به سمت آنها بطری‌های شیشه‌ای و سنگ پرتاب می‌کردند، استفاده کردند.
وینسنت رومرو، وزیر کشور پرو در بیانیه‌ای اعلام کرد، در منطقه پونو واقع در جنوب پرو، ۱۵۰۰ معترض به پاسگاه پلیس در شهر "ایلاو" حمله کردند. همچنین پایگاه پلیس در زپیتا در این شهر به آتش کشیده شد.
مقام‌های بهداشت و درمان در شهر ایلاو نیز اعلام کردند هشت بیمار با جراحت شامل دست و پای شکسته و جراحت چشمی و شکمی بستری شده‌اند.
همچنین گزارش شد ۵۸ تن در اعتراضات سراسری در پرو که روز جمعه رخ داد، زخمی شده‌اند.
این درگیری‌ها در پی ناآرامی‌های روز پنجشنبه و زمانی رخ داد که یکی از ساختمان‌های تاریخی لیما در آتش سوخت و نابود شد و این اتفاق زمانی صورت گرفت که دینا بلوآرته، رئیس جمهوری پرو وعده داد که با تخریب‌گران شدیدتر رفتار شود.
انهدام این ساختمان که عمارتی با عمر حدودا نیم قرن در لیما بود از سوی مقام‌های پرو از بین رفتن دارایی ارزشمند توصیف شد و مقام‌ها قول بررسی دلیل این اقدام را دادند.
وزیر کشور پرو نیز مدعی شد که آتش سوزی منجر به انهدام این بنا، کاملا سازماندهی و برنامه ریزی شده بود.
هزاران معترض در هفته‌ها و روزهای گذشته در لیما و دیگر شهرهای پرو به خیابان‌ها آمده و خواستار تغییرات اساسی در کشور شده و از بابت افزایش تلفات ناشی از درگیری با ماموران پلیس خشمگین هستند؛ تا روز جمعه ۴۵ تن در این درگیری‌ها کشته شدند.
اعتراضات از زمان برکناری پدرو کاستیو، رئیس جمهوری پرو در دسامبر گذشته میلادی و پس از تلاش وی برای انحلال پارلمان به منظور جلوگیری از رای استیضاح آغاز شده است.
درخواست اصلی در این اعتراضات استعفای بلوآرته و برگزاری انتخابات زودهنگام است اما او گفته که کناره گیری نمی‌کند و به جایش درخواست برگزاری گفت‌وگو دارد و قول داده آنهایی که در این ناآرامی‌ها در کشور دست دارند، محاکمه کند.
در این میان، گروه‌های حقوق بشری نیز پلس و ارتش را به استفاده از سلاح مرگبار متهم کرده‌اند اما پلیس می‌گوید، این معترضان هستند که از سلاح و مواد منفجره دست ساز استفاده می‌کنند.


کد مطلب: 302433

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/302433/بیش-۵۰-زخمی-اعتراضات-پرو

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com