تاریخ انتشارشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
plusresetminus
حزب الله: در حالی از چگونگی رویارویی تیم‌های ایرانی با رونالدو، بازیکن النصر عربستان صحبت می‌شود که استقلال و پرسپولیس به عنوان دو تیم بزرگ ایرانی در تکاپو برای کسب مجوز حرفه‌ای هستند و هنوز معلوم نیست که در فصل آینده لیگ قهرمانان حضور خواهند داشت یا نه.
۰
کد مطلب : ۳۰۲۴۳۰
استقلال و پرسپولیس می‌توانند حریف رونالدو شوند؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا یک بازیکن بزرگ را می‌بینید؛ کریستیانو رونالدو در النصر عربستان یکی از سورپرایزهای بزرگ این مسابقات است که امکان همگروهی با تیم‌های ایرانی را هم به علت حضور در غرب قاره خواهد داشت و شاید مانند ژاوی و ریوالدو که به تیم‌های باشگاهی خود مقابل ایرانی‌ها قرار گرفتند، نوبت رویارویی با رونالدو برای تیم‌های وطنی هم فراهم شود.
اما حضور ایرانی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا با توجه به شرایط نه چندان حرفه‌ای تیم‌ها برای کسب مجوز حرفه‌ای خالی از دردسر نیست؛ به خصوص که یک سال قبل با حذف استقلال و پرسپولیس شوک بزرگی به فوتبال ملی وارد شد.
* پایان تعلیق و تنبیه فوتبال ایران
بعد از گذشت یک سال از روزهای پر سروصدای فوتبال ایران به خاطر خط زدن استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا و تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال به دلیل تخلف و سندسازی سازمان یافته برای تیم‌های ایرانی، اوضاع به شرایط عادی برگشته اما هنوز هم نگرانی‌هایی وجود دارد.
در طول یک سال گذشته که AFC برای تنبیه فوتبال ایران، فعالیت‌های کمیته مجوز حرفه‌ای را به حالت تعلیق در آورده بود، اخبار ناامیدکننده‌ای از احتمال ادامه محرومیت تیم‌های ایرانی در فصول آینده لیگ قهرمانان آسیا منتشر می‌شد ولی حالا با تغییرات در فدراسیون و قول کتبی و شفاهی به کنفدراسیون فوتبال آسیا برای جلوگیری از وقوع سندسازی‌های گذشته، کمیته‌های مختلف این نهاد بین‌المللی این تنبیه را کنار گذاشته و فرصت دیگری را به فوتبال ایران داده‌اند که باید دید ایران با چه نگرشی به این فرصت دوباره نگاه می‌کند.
* عبور از دوران سندسازی
مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال و عضو هیات اجرایی AFC به تازگی عنوان کرده که "تکرار سندسازی در این دوره برای اعطای مجوز حرفه‌ای منجر به جریمه سنگین و تعلیق کامل فوتبال ایران به مدت سه سال خواهد شد" و قرار نیست برای هیچ تیمی سندسازی شود: «فدراسیون به هیچ عنوان در زمینه سندسازی و اهمال برای تیمی که صلاحیت حضور در لیگ قهرمانان را ندارد اقدامی نخواهد کرد. اگر در دوره گذشته باشگاه ها با خطر محرومیت مواجه بودند از این پس در صورت مشاهده هر نوع تخلفی در این زمینه، به غیر از باشگاه ها، فدراسیون فوتبال نیز به مدت سه سال تعلیق خواهد شد. هر باشگاهی بر اساس استانداردهای پنج‌گانه، صلاحیت حضور در جام باشگاه‌ها را نداشته باشد طبق قانون نباید مجوزی برای آن صادر شود.»
استقلال و پرسپولیس، دو تیمی هستند که به طور مشخص به علت مالکیت دولتی و بدهی‌های مالی پرتعداد، اقدام به سندسازی در سالیان گذشته کرده بودند و در نهایت از لیگ قهرمانان آسیا خط خوردند ولی برای سال جدید و شروع فرآیند صدور مجوز حرفه‌ای اقداماتی در حال انجام است.
* مهم‌ترین ایرادهایی که به استقلال و پرسپولیس وارد است
سال قبل ایرادهایی همچون بدهی‌های دو باشگاه قرمز و آبی، مالکیت و رئیس مجمع مشترک و تعداد دیگری از ایرادهایی که گرفته شد، در نهایت باعث محرومیت آنها از آسیا شد و اگر این ایرادها امسال همچنان پابرجا باشند، چه‌بسا پرونده این بار به ارکان قضایی AFC فرستاده شود و آرا و محرومیت‌های سنگین‌تری در انتظار دو باشگاه باشد. فدراسیون فوتبال هم می‌داند که شرایط دو باشگاه اصلا خوب نیست و این بار دیگر خبری از مماشات یا چشم‌پوشی روی برخی ایرادها نخواهد بود و مدارک باید با دقت زیاد، برای بررسی این نهاد ارسال شود. به خصوص اینکه سایر کشورهای مدعی در غرب آسیا هم به‌دقت شرایط را زیر نظر دارند و اتفاقات فوتبال ایران را رصد می‌کنند تا با استفاده از کوچک‌ترین لغزشی از سوی باشگاه‌ها یا فدراسیون، زمینه را برای حذف دوباره تیم‌های ایرانی از مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی قاره فراهم کرده و شانس خود را برای موفقیت در این مسابقات بالا ببرند.
تاکنون ۱۰ درصد از سهام هر دو تیم به بخش خصوصی و مردم واگذار شده اما همچنان ۹۰ درصد از سهام این دو تیم دولتی است. مساله به این معنی است که یا باید این دو تیم به طور کامل واگذار شوند یا دولت، اسنادی را ارائه کند که سرخابی‌ها بر اساس آنها ماهیت دولتی نداشته باشند.
ارائه این اسناد می‌تواند دو حالت داشته باشد؛ نخستین و بهترین راه، پیدا کردن راهکاری قانونی است که فدراسیون و تیم‌ها را هم مجاب به سندسازی نکند و در نهایت هر دو تیم مجوز خود را دریافت کنند و دومین راه هم سندسازی و قبول خطر تعلیق فوتبال ایران است که البته فدراسیون گفته جلوی این مساله می‌ایستد.
در مدت زمان اخیر هر دو تیم کمیته‌هایی را به عنوان کمیته صدور مجوز حرفه‌ای ایجاد کرده و پروتکل‌های مختلف مجوز حرفه‌ای را از نظر می‌گذرانند تا بدون مشکل بتوانند مجوز حرفه‌ای را به دست آورند. یکی از اقدامات دو تیم در چند ماه گذشته، اخذ مجوز پزشکی برای تیم‌های پایه است. از دیگر اقدامات می‌توان به باز نگه‌داشتن پنجره نقل و انتقالات با پرداخت بدهی‌های خارجی و داخلی اشاره کرد اما همچنان نگرانی‌هایی درباره صدور مجوز امنیتی برای ورزشگاه آزادی وجود دارد.
* آغاز رسیدگی به حساب سرخابی‌ها
مصطفی زارعی، رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال،‌بیستم دی ماه گفته بود: باشگاه‌ها از ۲۱ دی می‌توانند اطلاعات خود را در سایت صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال آپلود کنند تا در صورت وجود احراز شرایط لازم، مجوز حرفه‌ای‌شان صادر شود. کمیته صدور مجوز حرفه‌ای، دهم خرداد ۱۴۰۲ نتیجه بررسی‌های خود را اعلام خواهد کرد.
با توجه به اینکه لیگ قهرمانان آسیا از سال آینده با زمان‌بندی جدید - که از مرداد (مرحله پلی‌آف) و شهریور (مرحله گروهی) آغاز خواهد شد - نتایج نهایی بررسی شرایط تیم‌ها هم به خرداد موکول شده و نمایندگان ایران یعنی ۱+۳ تیم، در این تاریخ معرفی خواهند شد.
* کدام تیم‌ها به آسیا می‌روند؟
در حال حاضر مشخص نیست که سال آینده کدام تیم‌ها به لیگ قهرمانان خواهند رفت چرا که به علت تغییرات AFC در تاریخ لیگ قهرمانان، استقلال و نساجی، قهرمانان فصل گذشته لیگ برتر و جام حذفی نتوانسته‌اند در این رقابت‌ها شرکت کنند و در نهایت با تجمیع نتایج دو فصل، نمایندگان ایران معرفی می‌شوند.
هنوز هیات رئیسه اعلام نکرده که در شرایط فوق، چطور چهار تیم اول خود را معرفی می‌کند اما آنچه مشخص است این که در صورت ناکامی هر یک از تیم‌ها در گرفتن مجوز حرفه‌ای، فدراسیون به جای سندسازی و قبول خطر تعلیق، به سراغ تیم‌های بعدی خواهد رفت که مجوز حرفه‌ای را دریافت کرده و واجد شرایط حضور در لیگ قهرمانان هستند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین