تاریخ انتشارشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
plusresetminus
حزب الله:رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران آخرین وضعیت سنجش و ارتقای ایمنی در ساختمان‌های تهران را تشریح کرد.
۰
کد مطلب : ۳۰۲۴۲۴
بررسی ایمنی ۱۶ هزار ساختمان مهم پایتخت به کجا رسید؟/احضار مالکان ساختمان‌های ناایمن
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، موضوع ایمنی ساختمان‌ها و به خصوص ساختمان‌های بلندمرتبه و پرتردد نظیر بیمارستان‌ها، ورزشگاه‌ها، مراکز خرید، سالن‌های سینما و ... موضوع جدیدی نیست و سال‌هاست که به آن پرداخته می‌شود. با این وجود وقوع حوادثی نظیر  آتش‌سوزی مسجد ارک در سال ۱۳۸۳، ریزش ساختمان پلاسکو در سال ۱۳۹۵، آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر در سال ۱۳۹۹، ریزش ساختمان متروپل در سال جاری و ... هرکدام منجر به توجه بیشتر به این موضوع شده است. توجهی که البته تا همین چند وقت منجر به اقدامی عملی در خصوص ایمنی‌ساختمان‌ها نشده بود، اما حالا به نظر می‌رسد که دادستانی تهران، شهرداری و دیگر دستگاه‌های مسئول عزمشان را جزم کرده‌اند تا ایمن‌سازی ساختمان‌ها در تهران به نتیجه مطلوب برسد.
علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همزمان با سالگرد ریزش ساختمان پلاسکو به آخرین وضعیت ایمنی در ساختمان‌های شهر تهران پرداخته است. او در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آخرین روز دی ماه، یادآور شهادت جانسوز جمعی از آتش نشانان فداکار و ایثارگر سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو است، گفت:‌ یاد این آتش‌نشانان را که در میان مردم به عنوان نماد ایثار، شجاعت و فداکاری شناخته می‌شوند، گرامی می‌داریم.
وی با بیان اینکه همواره بر این دیدگاهیم که برای پیشگیری از وقوع حوادثی نظیر ریزش ساختمان پلاسکو و ... جدیت در اعمال سیاست‌های مدیریت ریسک به جای نشستن به انتظار وقوع حادثه و شکل‌دهی نظام مدیریتی و فرماندهی یکپارچه و هماهنگ با مشارکت همه جانبه سازمان ها و نهادها، یک ضرورت انکارناپذیر است، گفت:‌ سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در همین راستا نیز با رویکردی جهادی، دانش‌بنیان، جامعه محور و پیشدستانه در راستای تحقق چشم انداز تهران، شهر ایمن و آماده گام خواهیم بر می‌دارد.

نصیری درباره وضعیت ایمنی ساختمان‌ها در شهر تهران و اقدامات انجام شده در این خصوص نیز گفت: سال‌هاست که حرف زده شده و کمتر به آنچه که گفته شده عمل هم شده است. البته برخی اقدامات در این راستا انجام شده اما عمل جدی که به سرانجام برسد رخ نداده است. در این میان تنها حوزه آتش‌نشانی مستثنی است و عوامل آتش‌نشانی تهران سال‌ها زحمت کشیده و توانستند لیستی از ۱۲۹ ساختمان ناایمن در شهر تهران را از منظر حریق تهیه کنند. البته از این ۱۲۹ ساختمان ۱۰ ساختمان نیز ایمن‌سازی شده‌اند، اما ما نیاز داریم که وضعیت ایمنی ساختمان‌ها از تمام ابعاد از جمله ابعاد سازه‌ای و ... نیز مورد بررسی قرار بگیرد. 
وی با بیان اینکه در این راستا اقداماتی نیز در دستورکار قرار گرفته است، گفت:‌ یکی از اقدامات جدی ما امضای تفاهم‌نامه‌ای مشترک با دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان نظام مهندسی، آتش نشانی، وزارت مسکن و شهرسازی، معاونت شهرسازی و .... بود. در این راستا نیز بنا شد تا تیم‌هایی نسبت به بازدید از ساختمان‌های شهر تهران اقدام کنند.

ایمن‌سازی کامل مراکز درمانی فراتر از توان مالی و اعتباری آنهاست

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره وضعیت ایمنی بیمارستان‌های شهر تهران نیز گفت:‌ مراکز درمانی که ممکن است مشکلات ایمنی داشته باشند، عمدتا بیمارستان‌های قدیمی هستند که درصد قابل توجهی از آنها نیز دولتی است. واقعیت این است که ایمن‌سازی ایده‌آل این مراکز بسیار فراتر از توان مالی و اعتباری آنهاست و به همین دلیل نیز اقدام خوبی که انجام شده فاز بندی ایمن‌سازی این مراکز است. بر این اساس آتش‌نشانی تهران، دستورالعمل ایمن‌سازی این مراکز را سه فازی کرده که موارد اورژانسی و حاد در فاز اول قرار گرفته است. با رفع این موارد و انجام ایمن‌سازی اولیه پروانه موقتی به بیمارستان داده می‌شود.
نصیری با بیان اینکه ایمنی بیمارستان‌ها جزو ملاک‌های اعتبارسنجی آنها قرار گرفته است، گفت:‌ این اقدام خوبی است که انجام شده و البته گام اول برای این است که موضوع ایمنی از سوی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی جدی گرفته شود. در واقع با این اقدام بیمارستان‌ها برای اینکه بتوانند اعتباربخشی شده و درجه ‎بهتری بگیرند باید تاییدیه آتش‌نشانی را هم دریافت کنند.

بودجه بیمارستان‌ها در گرو تائیدیه آتش‌نشانی

وی درباره اینکه اگر بیمارستانی نتواند این تائیدیه را دریافت کند، چه خواهد شد، گفت:‌ در صورتی که بیمارستانی تائیدیه را دریافت نکند، از اختصاص یکسری منابع محروم می‌شود. ببینید مبلغ پرداختی از سوی وزارت بهداشت بر اساس درجه بیمارستان داده می‌شود و با توجه به اینکه این تائیدیه در درجه بندی موثر است، بسیاری از بیمارستان‌ها آن را رعایت می‌کنند. به عبارت دیگر بودجه بیمارستان‌ها وابسته به این درجه‌بندی است و همین موضوع سبب شده تا تعدادی زیادی از مراکز درمانی در این خصوص تشکیل پرونده بدهند. البته این‌ها فقط در مورد حریق است.

نصیری درباره اقدامات انجام شده برای ایمنی سازه‌ای و ابعاد دیگر ایمنی از جمله موارد تاسیساتی و ... نیز گفت:‌ واقعیت این است که علاوه بر آتش‌سوزی، ممکن است در یک ساختمان اتفاقات دیگری مانند ریزش ساختمان، انفجار دیگ بخار و ... نیز رخ دهد. پس ما باید تمام ابعاد ایمنی یک ساختمان را رصد کنیم، در همین راستا نیز و برابر همان تفاهم‌نامه‌ای که به آن اشاره کردم، ما گشت‌های مشترک ایمنی ساختمان را در سطح مناطق ۲۲گانه شهر تهران فعال کردیم.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد:‌ اقدامی که ما در میدان شروع کردیم این است که ۲۲ ون هر روز در هر منطقه تهران با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف مرتبط با موضوع مانند وزارت کار، آتش‌نشانی، نظام مهندسی، راه و شهرسازی، شهرداری و... حضور دارند و با چک لیست ۱۷ صفحه‌ای که توسط مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی وزارت راه تهیه شده و با اطلاعاتی که از سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران اخذ کرده‌اند اقدام به بازدید از ساختمان‌ها خواهند کرد. 

در تهران ۱۶ هزار ساختمان مهم و بلندمرتبه داریم

وی با بیان اینکه در تهران ۱۶ هزار ساختمان مهم و بلندمرتبه داریم که باید مورد بازدید قرار بگیرد، گفت: این ساختمان‌ها شامل بیمارستان‌ها، مراکز خرید، ساختمان‌های دولتی و ... است که تمام این‌ها ازسوی این تیم‌ها بازدید می‌شوند. این به این معنا نیست که تمام این ساختمان‌ها ناایمن هستند، این تعداد ساختمان‌های مهم است و باید بررسی شود.
نصیری درباره نحوه بازدید نیز گفت:‌ این تیم‌ها بر اساس چک لیست تهیه شده وضعیت ایمنی را ارزیابی می‌کنند. در جریان این ارزیابی‌ها ممکن است که این ساختمان‌ها نیازمند ارزیابی بیشتری باشند که اقدامات ثانویه در این خصوص انجام خواهد شد. تا کنون در این ارزیابی‌ها یکی از ورزشگاه‌ها و یکی از بیمارستان‌های معروف تهران نیازمند ارزیابی‌های فنی بیشتر شده است.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر اسم این ساختمان‌ها را نمی‌آوریم، گفت: تلاش ما این است که از ساختمان‌ها بازدید و مشکلات ایمنی آن رفع شود. اگر یک یا دو ساختمان بود می‌شد اسم آن را منتشر کنیم اما فعلا بنا نداریم تا اسامی را اعلام کنیم و هدف اول ما ایمن‌سازی آنهاست ، در همین راستا نیز با مالکان آنها جلساتی برگزار شده است.
وی در پاسخ به این پرسشی درباره چرایی کم اهمیت شدن اخطارهای آتش‌نشانی، گفت:‌ واقعیت این است که در این خصوص سازوکار قانونی وجود ندارد و لازم است که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در این خصوص ورود کرده و عدم رعایت ایمنی را جرم انگاری کنند. شورای شهر هم نمی‌تواند در این سطح قانون گذاری کند و این قانونگذاری یا در اختیار مجلس است یا اینکه از طریق شورایعالی استان‌ها می‌توان آن را پیگیری کرد. 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد:‌ با این وجود اقدامات خوبی در حال انجام است و مسیر ایمن‌سازی ساختمان‌های شهر تهران آغاز شده است، درحال حاضر دادستانی کل کشور و دادستان تهران پای کار آمده‌اند و هر هفته جلساتی با حضور دادستانی و آتش‌نشانی تشکیل می‌شود و مالکان ساختمان‌های ناایمن را احضار کردیم و موضوع به آنها تفهیم و فرصت داده می‌شود تا مشکلات خود را حل کنند. خوشبختانه اقدامات جدی شکل گرفته است، شاید این اقدامات ایده‌ال نباشد اما نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین