کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تظاهر عربستان به آزادی و هنردوستی با «دریای سرخ»

تسنیم , 1 بهمن 1401 ساعت 12:23

حزب الله:
جشنواره دریای سرخ عربستان از فیلم‌های سینمایی عربی و حتی اروپایی حمایت می‌کند تا خود را حامی آزادی و فعالیت‌های بشردوستانه نشان دهد اما به‌نظر می‌رسد با اقدامات ضدبشری خود در یمن و زندان‌های سیاسی‌اش بیشتر در حال کسب آبرو و وجهه‌سازی برای خود باشد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،عربستان سعودی تلاش جالبی را در سال‌های اخیر برای جلب توجه دنیا با اقدامات اجتماعی، ورزشی و فرهنگی انجام داده است که واضح‌ترین آن بازگشایی سینماها و همین‌طور به جریان انداختن خط تولید سینما در این کشور است، در این میان و برای جان دادن به فضای هنری، طبیعتاً از اولین اقدام‌ها باید راه‌اندازی یک جشنواره سینمایی باشد. «هنر» در قرن گذشته میدان مناسب و خوبی برای خودنمایی و تظاهر به مدنیت، انسانیت و حقوق بشر شده است.
عربستان سعودی نیز در این میان برای آنکه خود را حامی هنر و فرهنگ نشان دهد به احیای سینما پرداخت و با بازگشایی و احداث سالن‌های سینما و همچنین راه‌اندازی جشنواره‌های سینمایی تلاش کرده است خود را حامی مدرنیته، آزادی و مدنیت نشان دهد.
از‌این‌رو ضمن بازگشایی سالن‌های سینما جشنواره دریای سرخ را راه انداخت و آن را به یکی از جشنواره‌های مطرح در منطقه تبدیل کرد. دریای سرخ در این سه سال میزبان فیلم‌ها و فیلمسازان دنیا می‌شود تا اولین اکران‌های خود را در این جشنواره داشته باشند.
سینما , عربستان سعودی , جایزه های سینمایی ,
جکی چان در جشنواره دریای سرخ
دریای سرخ با حمایت مستقیم دولت عربستان، در زمان حاضر صندوقی را نیز برای حمایت از پیش‌تولید، تولید و حتی مشارکت برای پس‌تولید فیلم‌های سینمایی راه‌ انداخته است. آنچه مدیران این جشنواره درباره این صندوق می‌گویند این است که از سال 2019 که شروع به کار کرده تاکنون از مراحل تولید و پس از تولید 170 فیلم از جهان عرب و آفریقا حمایت کرده است، بنابراین این جشنواره قصد دارد از فیلم‌هایی با موضوعات مرتبط با جهان عرب و آفریقا حمایت کند.
یکی از فیلم‌هایی که به‌تازگی خبر حمایت آن منتشر شده است، فیلم «بانوی شتر» ساخته حیفا المنصور است که سه سال قبل نیز فیلمی را درباره عربستان و جامعه آن با نام کاندیدای ایده‌آل تولید کرده بود. المنصور فیلمی ساخته بود که در آن به‌جای نقد حاکمیت عربستان سعودی به نقد مردم عربستان پرداخته بود. او اخیراً فیلم زندگی‌نامه‌ای انگلیسی‌زبان «مری شلی» با بازی ال فانینگ را ساخته است. او حالا قصد دارد یک فیلم دیگر در نقد جامعه مردسالار عربستان بسازد که باز هم مورد حمایت جشنواره حاکمیتی دریای سرخ این کشور قرار گرفته است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «خانم شتر» درباره یک نوجوان سعودی است که برای فرار از ازدواج تعیین‌شده خود دست به هر کاری می‌زند و هدف خود را برای تحصیل در مدرسه هنر در خارج از عربستان سعودی محقق می‌کند.
سینما , عربستان سعودی , جایزه های سینمایی ,

از دیگر کارگردانان مشهوری که از دریافت‌کنندگان کمک‌هزینه دریای سرخ هستند، نویسنده فلسطینی آن ماری جاسر برای «همه پیش از تو» که بازگویی آغاز و شکست شورش 1936 علیه حکومت استعماری بریتانیا در فلسطین است. فیلم بعدی کائوتر بن هانیا کارگردان تونسی فیلم «میم»؛ و «همه آنچه از تو باقی مانده است» نوشته چریان دابیس فلسطینی ـ آمریکایی است.
فیلم دیگر «نورا» به‌کارگردانی توفیق الزیدی، کارگردان سعودی، فیلمی درباره هنر در دهه 1990 عربستان سعودی و درست در زمانی است که محافظه‌کاری در اوج خود بود و همه اشکال هنر و نقاشی ممنوع شده بودند. پل میلر، رئیس سابق امور مالی مؤسسه فیلم دوحه و تهیه‌کننده فیلم «ترازو» که فیلم ارسالی عربستان برای اسکار در سال 2020 بود، تهیه‌کننده این فیلم است.
اما جدای از این پروژه‌های به‌ظاهر منتقدانه نسبت به عربستان که باید آنان را دید تا به ابعاد و لایه‌های زیرین آن پی برد، این جشنواره و صندوقش قرار است درباره فیلم‌های خارج از قلمروی عربستان نیز کار تولید کنند. این جشنواره اعلام کرده است که از درام تاریخی «ژان دو باری» با بازی جانی دپ که در فرانسه در حال ساخت است حمایت می‌کند. مایوین کارگردان و فیلمساز فرانسوی ضمن کارگردانی فیلم، در نقش زن اصلی فیلم نیز بازی می‌کند و جانی دپ را در نقش لویی پانزدهم پادشاه قرن هجدهم فرانسه به‌تصویر می‌کشد. سرمایه‌گذاری در این فیلم که بیش از نیمی از فیلمبرداری آن انجام شده از طریق بنیاد فیلم دریای سرخ، به‌معنی اولین محصول مشترک این جشنواره با فرانسه است.
سینما , عربستان سعودی , جایزه های سینمایی ,
نمایی از فیلم «ژان دو باری» که عربستان از آن حمایت مالی کرده است
روشن نشده که سرمایه‌گذاری عربستان در این فیلم چقدر و چگونه بوده، اما تاکید عربستان بر این است که بین‌المللی بودن فیلم و حمایت از زنان فیلمساز و تقویت روابط سینمایی عربستان و فرانسه از دلایل این همکاری بوده است، هم‌زمان خبر دیگری نیز منتشر شد که حکایت از سرمایه‌گذاری عربستان در برنامه‌های سرگرمی کره داشت و «کاکائو انترتینمنت» که در کی‌پاپ، وبتون‌ها و محتوای آن‌لاین فعالیت دارد پنجشنبه اعلام کرد به‌میزان 966 میلیون دلار از عربستان سعودی و سنگاپور حمایت مالی دریافت کرده است.
این سرمایه‌گذاری‌های جدید نشان‌دهنده تلاش این بنیاد برای فراتر رفتن از سطح منطقه و گسرتش فعالیت‌های عربستان سعودی در زمینه‌های فرهنگی و هنری است.
البته این تنها عربستان نیست که تلاش دارد با این قبیل فعالیت‌های به‌ظاهر انسان‌دوستانه خود را حامی هنر و هنرمندان نشان دهد و در ضمن با حمایت از فیلم‌های انتقادی از خودش بگوید که مدافع آزادی است، در سال‌های اخیر امارات متحده عربی نیز با برگزاری جشنواره ابوظبی و راه‌اندازی موزه لوور فرانسه نیز تلاش کرد عربستان و حامیان و دوستان خود را مدافع هنر و فرهنگ جهانی نشان دهد. عرب‌ها برای برگزاری این رویدادها هزینه‌های فراوانی می‌کنند و به‌عنوان مثال در افتتاحیه جشنواره فیلم ابوظبی تام کروز بازیگر هالیوودی را دعوت می‌کنند که در همان ایام برای فیلم مأموریت غیرممکن از برج خلیفه بالا می‌رود.
اما در نهایت و همان‌طور که اشاره شد باوجود آنکه عربستان تلاش می‌کند خود را حامی اعتراض و حقوق بشر و فعالیت‌های بشردوستانه نشان دهد، در سال‌های اخیر اتفاقاً‌ در سرکوب اعتراضات به حق شیعیان ظلم و جنایت را بیش از پیش پشت‌سر گذاشته است و زندانیان شیعه و حتی اهل‌سنت زیادی دارد که نسبت به رفتارهای عربستان معترضند، اعدام تعداد زیادی از شیعیان عربستان از جمله نوجوانان در دنیا بازتاب‌های فراوانی داشت، حملات موشکی و محاصره اقتصادی مردم یمن نیز یکی دیگر از وجوه منفی و زشت عربستان علیه انسانیت و حقوق بشر است، همچنین قتل وحشیانه جمال خاشقچی توسط عوامل عربستان یکی دیگر از مظاهر ظلم و رفتارهای خارج از انسانیت و حقوق اولیه انسان‌ها است.

اما با وجود این، عربستان که روزگاری در سینما هیچ دستاورد و پیشینه‌ای نداشت، حالا یکباره در صنعت سینما از تولید تا اکران و جشنواره و همچنین حمایت مالی در سطح جهانی ورود کرده است، این موضوع نشان می‌دهد که برای آینده سینمای عرب و همچنین منطقه برنامه‌‌ریزی کرده است و هدف بلندمدت دارد و تلاش دارد از طریق نفوذ رسانه‌ای سینما خود را نزد مردم دنیا حامی اعتراض، انتقاد و همچنین هنر و فرهنگ به‌عنوان فعالیت‌های بشردوستانه معرفی کند و خود را کشوری پیشرفته و مدرن نشان دهد و از این مسیر حتی به جذب سینماگران و هنرمندان منطقه و حتی دنیا بپردازد، حال این‌که همزمان برخی جشنواره‌ها خارجی تلاش دارند جشنواره‌ و صنعت سینمای ایران را تحریم کنند، و از سویی یک جشنواره با هزینه‌های میلیون دلاری را با حمایت هالیوود در منطقه برپا می‌کنند، بی‌ربط با یکدیگر نباشد. ناگفته نماند که عربستان در دور اخیر خود فیلمی از ایران را برنده یکی از بخش‌های اصلی خود کرد، همچنین در جذب برخی بازیگران زن در جشنواره‌های سینمایی مانند دبی موفق بود، برای همین بد نیست به این سؤال فکر کنیم؛ آیا امکان دارد عربستان و متحدانش در بلندمدت با هدف تضعیف سینمای ما هنرمندان و فیلمسازان ما را به‌سمت خود نزدیک کند یا خیر؟ در صورتی که جذب و دعوت هنرمندان موسیقی ایرانی خارج‌نشین به عربستان را در این فرضیه بدانیم باید این موضوع را مدیران و مسئولین کشور جدی‌تر در نظر بگیرند.
در هر حال جشنواره دریای سرخ عربستان به‌عنوان جشنواره‌ای نوپا اما هدفمند و دارای برنامه در درازمدت وارد عرصه هنر و صنعت سینما شده است و در سال‌های بعد شاهد گسترش و قدرت‌گیری آن در منطقه خواهیم بود و در صورتی که به فکر قدرت‌بخشی جشنواره‌های سینمایی خود نباشیم شاهد وقایع تلخی در سینمای خود خواهیم بود.


کد مطلب: 302421

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/302421/تظاهر-عربستان-آزادی-هنردوستی-دریای-سرخ

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com