کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه مطرح کرد

اقدام خوب دیپلماسی ایران درپیگیری «حق‌آبه ارس»

ایسنا , 1 بهمن 1401 ساعت 10:21

حزب الله:
یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با بیان این که مساله آب مشکلی اساسی ولی قابل حل است، معتقد است: دستگاه سیاست خارجی باید در روابط بین‌المللی به گونه‌ای عمل کند که تحریم‌ها برداشته شده و پول و سرمایه به کشور آید تا بتوانیم طرح‌های مربوط به مسائل آبی را اجرایی و پیاده کنیم.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،عبدالرضا فرجی‌راد در تحلیل خود از تاکید وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود بر ضرورت ارتقای همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مرتبط با منابع آبی‌ و حق‌آبه ایران از ارس اظهار داشت‌: کاری که وزیر خارجه انجام داده، اقدام خوبی است که از طریق دیپلماسی حق و حقوق ایران دنبال شود و اجازه ندهند بحث سهم ۳۰ درصدی که مطرح شده کم شود.
وی تصریح کرد : اما این که از طریق دیپلماسی دنبال شود و به نتیجه برسد یا خیر؟ مساله ای است که باید به طور مداوم پیگیری‌ها انجام شود تا به نتیجه برسد.
این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه افزود: به هر حال ترکیه اقدام به سد سازی کرده و در این زمینه هزینه‌های میلیاردی هم صورت گرفته طبیعتا منطقی نیست که سدها را خراب کند اما اگر از طریق دیپلماسی مساله پیگیری شود مشکل آبی به وجود نمی‌آید.
وی ادامه داد: به طور کلی کشور دچار ژئوپلیتیک آب و مشکلات این بخش است و در آینده نیز احتمال می رود بیشتر شود شاید با همکاری‌ها بخشی از مشکلات کم شود.
فرجی راد افزود: در آینده در مناطق مختلف کشور با بحران و مشکلات آب مواجه هستیم برای مثال در کوه های البرز که آب آن باید به سمت خزر برود ما کمترین میزان بارش را داشتیم و احتمالا تابستان امسال در شمال دچار کم آبی هستیم این مساله باید پیگیری شود.
این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: در صورتی که روابط دو کشور ایران و ترکیه خوب باشد می تواند همکاری در این زمینه توسعه یابد دیپلماسی کار خود را می کند، طرفین می توانند به هم امتیاز دهند تا مشکلات در این حوزه ها برطرف شود.
وی با اشاره به اقداماتی که می توان در این زمینه انجام داد، گفت : در درجه نخست باید پول به کشور آید و دستگاه سیاست خارجی باید در روابط بین‌المللی به گونه‌ای عمل کند که تحریم ها برداشته شود، سرمایه به کشور بیاید و طرح های لازم در زمینه های آبی اجرایی شود.
این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه همچنین بیان کرد: یکی از اقداماتی که در این زمینه موثر است مکانیزه کردن کشاورزی است. بخش زیادی از آب در زمینه کشاورزی هدر می رود باید جلوی آن گرفته شود، باید به کشاورزان وام دهیم تا از امکانات به روز استفاده کنند و نظارت کنیم.
وی ادامه داد: باید از طریق دستگاه آب شیرین کن بتوانیم بخشی از آب مورد نیاز را تصفیه و استفاده بهینه کنیم و این تکنولوژی در داخل کشور مورد استفاده قرار گیرد.
فرجی راد یاد آور شد: سومین راهکاری که می توان از آن استفاده کرد و دنیا به آن توجه دارد تغییر کاربری آب‌های فاضلاب است یعنی آب فاضلاب مجددا تصفیه شود، ما نیاز داریم در این زمینه سرمایه گذاری کنیم که می تواند آب بسیاری از شهرهای بزرگ را تامین کند.
وی با بیان این که باید در زمینه مصرف صحیح آب به مردم برنامه ریزی و آموزش های لازم ارائه شود، اظهار داشت: بسیاری از این کارخانه های ما در مناطق خشک ایجاد شده اند و یا حتی در مناطق مرکزی قرار دارند این ها باید در مکان هایی مستقر شوند که از آب دریا استفاده کنند.
سفیر پیشین کشورمان در نروژ خاطرنشان کرد: اصل مطلب این است که در روابط خارجی مان به طور عملی اقدام کنیم اگر نه با جیب خالی نمی توان کاری کرد. دولت هم باید برنامه ریزی کند، سرمایه خارجی جذب شود. این ها بخشی از کارهایی است که می توان انجام داد اما تا روابط خارجی مان قفل شده، پول نمی تواند وارد سیستم بانکی شود.
وی در پایان با اشاره به مشکلات اقتصادی خاطرنشان کرد: مساله آب مشکلی اساسی ولی قابل حل است.
به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در سفر روز سه شنبه خود به ترکیه در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود بر ضرورت ارتقای همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مرتبط با منابع آبی‌ و حق‌آبه ایران از ارس تاکید کرد.


کد مطلب: 302382

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/302382/اقدام-خوب-دیپلماسی-ایران-درپیگیری-حق-آبه-ارس

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com