کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اعتراضات و اعتصابات گسترده در فرانسه؛ تعطیلی مدارس و توقف حمل و نقل

ایسنا , 29 دی 1401 ساعت 14:27

حزب الله:

همزمان با اعتراض و اعتصاب کارگران فرانسوی به اصلاحات بازنشستگی برنامه‌ریزی شده که سن بازنشستگی را با دو سال افزایش به ۶۴ سال می‌رساند، امروز (پنجشنبه) حرکت قطارها در فرانسه متوقف، مدارس تعطیل و کسب و کارها مختل شده است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، روز اعتراضات و اعتصابات سراسری در فرانسه یک آزمایش بزرگ برای ریاست جمهوری امانوئل ماکرون است که می‌گوید اصلاحات مدنظرش برای اطمینان یافتن از عدم شکست سیستم بازنشستگی بسیار مهم است.
نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رای‌دهندگان فرانسوی با طرح ماکرون که موجب می‌شود آنها برای مدت زمان بیشتری مشغول به کار باشند، مخالفند.
یک معلم فرانسوی که به همراه دیگر همکارانش برای اعتصاب آماده می‌شود و بنرهای «نه به ۶۴» در دست دارند، می‌گوید: هیچ چیز خوبی در این تغییرات نیست.
چالش برای اتحادیه‌های فرانسوی که اکنون به نسبت قبل قدرت کمتری دارند، این است که آیا آنها می‌توانند مخالفت با این اصلاحات و عصبانیت از یک بحران هزینه زندگی را به یک اعتراض اجتماعی گسترده که فراتر از پنجشنبه ادامه یابد، تغییر داده و دولت ماکرون را به عقب‌گرد وادار کنند یا خیر.
برای ماکرون، آنچه در معرض خطر قرار دارد، اعتبار اصلاح‌طلبی او هم در داخل و هم با همتایانش در اتحادیه اروپا، و همچنین کنترل مخارج دولتی است. براساس برآوردهای وزارت کار فرانسه، عقب انداختن سن بازنشستگی تا دو سال و تمدید دوره پرداخت، ۱۷.۷ میلیارد یورو (۱۹.۱ میلیارد دلار) بیشتر در سهم بازنشستگی سالانه به همراه خواهد داشت که به این سیستم اجازه می‌دهد تا سال ۲۰۲۷ میزان سود و هزینه را برابر کند.
اتحادیه‌ها امروز را نقطه شروعی توصیف کرده‌اند که اعتصاب‌ها و اعتراض‌های بیشتری در پی خواهد داشت. اصلاحات همچنان به تایید پارلمان فرانسه نیاز دارند؛ جایی که ماکرون اکثریت مطلق خود را از دست داده اما امیدوار است با حمایت محافظه‌کاران طرحش به تصویب برسد.
حمل و نقل عمومی در فرانسه امروز پنجشنبه به شدت مختل شده است. در خطوط ریلی، تنها چند قطار تندرو (ت.‌ژ.و) فعالیت دارند و به ندرت قطارهای محلی یا منطقه‌ای عمل کردند. اصلی‌ترین اتحادیه معلمان هم گفته‌اند که از هر ۱۰ معلم ابتدای، هفت تن اعتصاب خواهند کرد.
همچنین منبع تغذیه برق فرانسه در هشت رآکتور هسته‌ای و برخی نیروگاه‌های برق آبی به دلیل اعتصاب‌ها کاهش یافته است. در همین حال مدیر عامل شرکت توتال انرژیز گفت که اعتصاب‌ها و اعتراضات یک‌ روزه به عملیات‌های پالایشگاه را مختل نخواهد کرد اما اگر اعتصاب‌ها ادامه یابد، وضعیت متفاوت می‌شود. از طرف دیگر ماکرون و چندین وزیر کابینه او امروز برای ملاقات با دولت اسپانیا به بارسلون می‌روند.
مقامات فرانسوی می‌گویند که در پاسخ به اعتراضات گسترده سراسری که توسط کنفدراسیون عمومی کار (CGT)، دومین اتحادیه بزرگ کارگری فرانسه سازماندهی شده است، امروز هزاران افسر پلیس را مستقر خواهند کرد. این سازمان همچنین تهدید کرده است که برق نمایندگان مجلس و میلیاردرها را قطع خواهد کرد.
خبرگزاری رویترز در گزارشی با استناد به اپراتورهای حمل و نقل و این اتحادیه، گزارش داد که حمل و نقل به شدت مختل خواهد شد و حرکت چندین قطار و پرواز چندین هواپیما مختل می‌شود و مترو پاریس بیشترین اغتشاش را خواهد داشت. بسیاری از کارگردان پالایشگاه‌ها هم به اعتراضات و اعتصابات می‌پیوندند.  
همچنین یکی از مقامات کنفدراسیون عمومی کار که مسوول شاخه انرژی و معدن این اتحادیه است، تهدید کرده که برق دفاتر قانونگذارانی که از اصلاحات بازنشستگی حمایت کنند، قطع خواهد کرد.
مقامات دولتی فرانسه، این تهدیدات را «غیر قابل قبول» دانسته و قول داده‌اند تا تعداد قابل توجهی نیرو برای مدیریت این اعتراضات مستقر کنند. به گفته وزیر کشور فرانسه، بیش از ۱۰ هزار افسر پلیس امروز در سراسر این کشور مستقر می‌شوند و انتظار می‌رود بیش از ۱۰۰۰ «فعال احتمالا خشونت‌طلب» در تجمعات حاضر باشند. 
 


کد مطلب: 302334

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/302334/اعتراضات-اعتصابات-گسترده-فرانسه-تعطیلی-مدارس-توقف-حمل-نقل

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com