کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از حضور خارجی ها تا گلاب آدینه و حمید جبلی در دهمین دوره تئاتر فجر

ایسنا , 29 دی 1401 ساعت 11:42

حزب الله:دهمین جشنواره تئاتر فجر هرچند عنوان بین‌المللی بر خود نداشت اما اولین دوره این جشنواره‌ است که میزبان گروه‌های خارجی بوده و برای اولین بار بخشی برای اجرای نمایش‌های بین‌الملل در نظر گرفته شد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، دهمین جشنواره تئاتر فجر هرچند مانند دوره پیش میزبان چندین چهره مشهور نبوده اما در این جشنواره برای اولین بار نمایشنامه‌ای مطرح از بهرام بیضایی و به کارگردانی گلاب آدینه روی صحنه رفت. همچنانکه بعد از گذشت ۹ سال که جشنواره به صورت سراسری برگزار شد، جشنواره دهم بخشی ویژه آثار بین‌الملل داشت.
همکاری محمد چرم‌شیر و آتیلا پسیانی هم در این جشنواره نمود داشت و حمید جبلی که در کنار بازیگری و نویسندگی، دستی هم بر هنرهای تجسمی داشته و دارد، در این دوره از جشنواره به عنوان عکاس حضور داشت.
جشنواره دهم تئاتر همچنان با دبیری علی منتظری، مدیر وقت مرکز هنرهای نمایشی و از تاریخ ۲۲ تا ۳۰ بهمن سال ۱۳۷۰ برگزار شده است.
این جشنواره نیز مانند دوره‌های پیشین فرصتی را برای آزمون و خطا برای خود قائل شد و در بخش‌های مسابقه، خارجی، پرده‌خوانی و فیلم تئاتر برگزار شد.
برای طراحی پوستر این دوره از جشنواره، بار دیگر از عباس سارنج که در دوره‌های نخست جشنواره حضور داشته، دعوت به همکاری شد و این طراح در کنار مرتضی ممیز و انوشیروان میرزایی و طراح دیگری که نامی از او برده نشده، پوسترهای جشنواره را طراحی کردند.

از حضور خارجی ها تا گلاب آدینه و حمید جبلی در دهمین دوره تئاتر فجر
نمایش واقعه خوانی جهازجادو کار آتیلا پسیانی، عکس از حمید جبلی
از دیگر نکات قابل توجه در برگزاری این دوره از جشنواره، برگزاری میزگرد آشنایی با تئاتر فرانسه است که در کنار مبحثی با عنوان چشم‌انداز تئاتر امروز کشورهای اسلامی برگزار شده است.
گفتگو با کارگردانان حاضر در جشنواره و برگزاری میهمانی تئاتر از دیگر برنامه‌های این دوره از جشنواره است. نکته جالب توجه اینکه در این جشنواره جایی برای نقد خوانندگان در نظر گرفته شده است.
از جمله آثاری که در جشنواره دهم فجر روی صحنه رفته‌اند، می‌توان به نمایش‌هایی مانند «آسایشگاه آبی» نوشته و کار عبدالخالق( فرشید) مصدق، «بچه تابستان» به نویسندگی و کارگردانی حسن حامد، «تیر برسین» به نویسندگی و کارگردانی اشرف طباطبایی، «دلدار» نوشته و کار حسین نوری، «رستم و سهراب» به نویسندگی و کارگردانی محمد جواد بخشی‌زاده، «سایه ماه» نوشته و کار مشترک انوشیروان ارجمند و رضا صابری، «مالکنون» به نویسندگی و کارگردانی مشترک مریم معترف و عزت‌الله مهرآوران یاد کرد.
از حضور خارجی ها تا گلاب آدینه و حمید جبلی در دهمین دوره تئاتر فجر
نمایش مرگ یزدگرد نوشته بهرام بیضایی و کار گلاب آدینه
گلاب آدینه که بیشتر به عنوان بازیگر فعالیت داشته است، در این دوره از جشنواره نمایشنامه «مرگ یزدگرد» یکی از مهم‌ترین آثار بهرام بیضایی را به عنوان کارگردان روی صحنه آورد.  همچنین نمایش «واقعه‌خوانی جهاز جادو» نوشته محمد چرم‌شیر و کار آتیلا پسیانی دیگر نمایشی است که در این جشنواره روی صحنه رفت و حمید جبلی به عنوان عکاس این نمایش، تصاویر آن را ثبت کرده است.
نمایش‌هایی همچون «یوسف گمگشته باز آید به کنعان» نوشته و کار فرخ قاسم اف (بر اساس اشعار مولانا و حافظ)، «کلید» به نویسندگی و کارگردانی واقف ابراهیم اوغلی، «سفر حنظله» به نویسندگی سعدالله ونوس و کارگردانی ایمن زیدان از جمله آثار بخش بین‌الملل در این دوره از جشنواره بودند که همان گونه که از نام‌هایشان پیداست، بیشتر متعلق به کشورهای همسایه بودند.


کد مطلب: 302307

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/302307/حضور-خارجی-گلاب-آدینه-حمید-جبلی-دهمین-دوره-تئاتر-فجر

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com