کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هنر در گالری ها به جریان افتاد

ایسنا , 29 دی 1401 ساعت 11:07

با پایان تعطیلی اغلب گالری ها، نمایشگاه‌های حضوری یکی یکی باز می شوند و در کنار این فعالیت ها، برپایی نمایشگاه‌های غیرحضوری از طریق سایت یا صفحه‌ اینستاگرام هم در جریان است. اگر قصد بازدید از نمایشگاه‌های هنری را دارید، به نظر می‌رسد که این هفته هم می توانید جریانِ هنرهای تجسمی را مجازی لمس کنید و هم برای تماشای حضوری آثار، به برخی گالری ها بروید.


 فعالیت گالری‌ها به‌ دلیل آنچه لزوم جاری شدن جریان هنر در جامعه عنوان می شود، مدتی است که از سر گرفته شده و البته در این مسیر مشکلاتی چون از دست دادن بسترهای اطلاع‌رسانی به دنبال محدود شدن فعالیت برخی شبکه های اجتماعی وجود دارد؛ با این همه «گالری اینفو» به عنوان پلتفرمی که برای اطلاع‌رسانی اخبار هنرهای تجسمی استفاده می شود، به تازگی فعالیت خود را پس از وقفه‌ای چند هفته ای از سر گرفته است.

در ادامه‌ی این گزارش نگاهی خواهیم داشت به نمایشگاه‌های غیرحضوری و حضوری که در گالری‌ها یا فرهنگسراهای سطح شهرِ تهران درحال برگزاری است.

گالری اعتماد

«گلستان» عنوانِ نمایشگاهی است که به صورتِ آنلاین در سایت گالری اعتماد درحال برگزاری است و به نمایش آثاری محمد رحیمی اختصاص دارد. گالری اعتماد همچنین آخرین آثار فرشید مثقالی را در کنار این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده و علیرضا الهی را به‌عنوان هنرمند هفته معرفی کرده است.

در بیانیه‌ی نمایشگاه انفرادی «گلستان» آمده است: «زندگی با خانواده ام در گلستان فرصت بسیار خوبی را برای زندگی طبیعی در محیط زیست فراهم کرده است که حاصل آن خلق هزاران طرح و نقاشی از سفرهای من در گلستان و ایران است.»

گالری آرتیبیشن

«هفتاد هشتاد» عنوانِ نمایشگاه گروهی است که به صورتِ آنلاین در سایت گالری آرتیبیشن در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. در بیانیه‌ این نمایشگاه گروهی نوشته شده: «همه‌گیری بیماری تا وقایع اجتماعی اخیر فارغ از آن‌که نوع نگاه به کار هنری و کارکرد فرهنگ را تغییر داد در عین‌حال تبعاتی داشت که مهم‌ترین‌اش تنگناهای اقتصادی ناشی از تعطیلی کسب‌وکارها و محدودیت‌ اینترنت شد و در این میان هنر بیش از پیش در معرض وضعیت حاکم با انسداد همراه شد در نتیجه‌ بخش عمده‌ای از هنرمندان جوان که هنوز در ابتدای راه هستند و جای پای‌شان را در بازار هنر محکم نکرده‌اند با مشکلات فراوان معیشتی مواجه شدند. نمایشگاه «هفتاد_هشتاد» فرصتی است برای هنرمندانی در این بازه‌ی سنی که جوانانی مستعد هستند و هنوز موفق به حضور در عرصه‌ی حرفه‌ای بازار هنر نشده‌اند و یا در نخستین گام‌های موفقیت‌شان با وجود شرایط یاد شده، مسیر را پر مانع یا مسدود می‌بینند. در این نمایشگاه آثار هنرمندان زیر سی سال به‌قصد معرفی و حمایت از هنر نوگرا و هنرمندان جوان و بازیابی بازار هنرشان به نمایش درمی‌آید. آرتیبیشن درصدد است تا با برگزاری این نمایشگاه علاوه بر معرفی هنرمندان جوان فرصتی برای حضور آن‌ها در بازار هنر را نیز فراهم کند تا شاید فرصت اندکی برای معرفی‌شان در عرصه‌ی حرفه‌ای ممکن شود. به همین خاطر محدودیتی به واسطه‌ی موضوعی خاص پیش راه هنرمندان این نمایش گروهی گذاشته نشده تا مانعی میان دنیای هنری آن‌ها و مخاطب ایجاد نشود. از سویی دیگر فعالیت گالری را هم‌پا با آنچه که بضاعت و امکان آرتیبیشن به شمار می‌آید، شکل می‌گیرد.»

این نمایشگاه به آثار هنرمندانِ نقاشی مانند حوری بنام، پویان طاهریان فرد، روژانو محمدزاده و ... اختصاص دارد.

در کنارِ نمایشگاه غیرحضوری، گالری آرتیبیشن برگزاری نمایشگاه حضوری را نیز از سر گرفته است. «کرگدن» عنوان نمایشگاه انفرادی است که در این مکان فرهنگی و هنری در حال برگزاری است. این نمایشگاه که تا تاریخ ۲۷ دی ماه ادامه دارد، همه روزه از ساعت ۱۷ الی ۲۱ پذیرای بازدیدکنندگان است.
گالری ثالث

گالری ثالث از جمله مکان‌هایی محسوب می‌شود که با شکستنِ قفل نمایشگاه آنلاین اقدام به برپایی نمایشگاهی حضوری کرده است. «وان+وان+وان+وان میلیون» عنوانِ نمایشگاهی است که در این مکان فرهنگی و هنری به نشانی تهران، کریم خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره١٤٨ درحال برگزاری است.  این نمایشگاه که تا ۳۰ بهمن ماه ادامه دارد، همه روزه از ساعت ۱۶ الی ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان است.
 
هنر در گالری ها به جریان افتاد
گالری باوان

گالری باوان از دیگر مکان‌های فرهنگی و هنری محسوب می‌شود که برای برگزاری نمایشگاه حضوری پیش‌قدم شده است. «روزنه نور» عنوان نمایشگاه گروهی است که در این گالری درحال برگزاری است و به نمایش آثار هنرمندان مختلفی اختصاص دارد.

در بیانیه این نمایشگاه گروهی نوشته شده:«مشاهده و دریافت» عنوان مجموعه نمایشگاه سالانه‌ی گالری باوان است که فارغ از موضوع، نمایه‌ای از تفکر و خط سیر گالری و فرصتی جهت ایجاد گفتمان میان هنرمندان است. در این مجموعه نمایشگاه‌ها مخاطب با طیف متنوعی از رویکردهای هنرمندان در قبال زیبایی‌شناسی و تکنیک روبرو می‌شود. در دومین دوره‌ی این مجموعه که «مشاهده و دریافت: روزنه‌ی نور» نام دارد، آثاری از پونه اوشیدری، شبنم جانشاهی، آهو حامدی، ثریا شرقی، مهسا طهرانی و لاله معماراردستانی به نمایش درآمده است. هریک از هنرمندان این نمایشگاه با نگاه منحصر به فرد خود سعی داشته‌اند در این برهه‌ی زمانی واکنشی به رویدادهای تاریخی و اجتماعی دوران حاضر داشته باشند.»
 
هنر در گالری ها به جریان افتاد
گالری طراحان آزاد

«در گیومه» عنوان نمایشگاه گروهی است که به نمایش آثار هنرمندان مختلفی اختصاص دارد و در سایتِ گالری طراحان آزاد در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

در بیانیه این نمایشگاه گروهی آمده است: «در کشاکش میل به زندگی که گویا ذاتی بشر است و حُب جان که حالا لازمه‌اش جدایی و انزواست، گاه فرصتی بدست می‌آید برای نظاره به خود و به دیگری.
حالا که هر یک به تنهایی بر قایق خود نشسته و تن به حرکت دایره‌وار حیات داده‌ایم، زمان آن است که نگاهی دوباره بیندازیم به داشته‌هایمان. بخشی از دارایی ما (طراحان آزاد) دوستی با هنرمندانی است که چند سال یک بار آثارشان را در قالب نمایشگاهی انفرادی ارائه کرده‌اند. در این فرصت بر آن شدیم که هر هفته بر یکی از آنان نوری تازه بتابانیم. از هرکدام خواستیم که آخرین سه اثرش را در اختیار گیومه قرار دهد (گیومه نامی است که برای این پروژه انتخاب شده). خواه‌ناخواه این مجموعه لااقل دارای یک ویژگی مشترک خواهد بود و آن تاریخ خلق اثر است. همه آنها در دوران بحران انسانی که در پی بیماری همه‌گیر پدید آمده است شکل گرفته‌اند و بی‌شک حاوی احساسات و واکنش هنرمندانه در چنین لحظاتی هستند. ما امیدواریم طرح گیومه تنها به انتشار سه اثر از هنرمند خلاصه نشود. بلکه همچنین بتواند برانگیزاننده گفتگوهای چندجانبه گردد.»


کد مطلب: 302301

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/302301/هنر-گالری-جریان-افتاد

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com