کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گروسی: حقوق بشر ایران در حوزه وظایفم نیست/امیدوارم به تهران سفر کنم

ایسنا , 29 دی 1401 ساعت 11:00

حزب الله:
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که برای بهبود روابط با ایران و تنظیم دوباره این روابط بر مبنای اعتماد به تهران سفر کند.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با کریستین امانپور خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان اظهار داشت: امیدوارم که بتوانم به ایران سفر کنم و رابطه‌ای مبتنی بر اعتماد را که در این برهه زمانی در حال تزلزل است، دوباره تنظیم کنم.
وی در این مصاحبه که بیشتر به موضوع تعیین نقاط امن هسته‌ای در اوکراین به دلیل جنگ با روسیه اختصاص داشت برای توجیه این‌که چرا نهایی کردن این مساله چندین ماه زمان برده است به  موضوع هسته‌ای ایران اشاره کرد وگفت: همان‌طور که خود شما سال‌هاست این موضوع را دنبال می‌کنید، این گونه مسائل به‌ویژه باتوجه به پیش زمینه‌های سیاسی زمان‌بر بوده و مدام در حال تغییر است.
وی ادامه داد: در اینجا، مساله جلوگیری از اشاعه تسلیحات  هسته‌ای و اطمینان حاصل کردن از صلح‌آمیز باقی ماندن برنامه هسته‌ای ایران است. به‌طور قطع، وقتی شما این موضوع را با موضوعات دیگر همچون حقوق بشر در ایران مقایسه می‌کنید که البته در حوزه وظایف من نیست، ما نیز نگرانی‌هایی داریم؛ چراکه ممکن است علیه راه‌حل‌های سیاسی ما عمل کند.
مدیرکل آژانس اتمی افزود: انتظار من این است که شاهد تعاملات بیشتر ایران با آژانس باشم. این روابط در ماه‌های اخیر دشواری‌هایی داشته است و ما پاسخ‌های مورد نظر خود را از ایران دریافت نکرده‌ایم.
وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که بتواند برای تنظیم دوباره روابط مبتنی بر اعتماد با ایران به این کشور سفر کند.
گروسی در پاسخ به این سوال که اگر تمام طرف‌ها خواهان بازگرداندن برجام هستند، در شرایطی که شما نگران ظرفیت غنی‌سازی ایران هستید، چرا بازگشت ایران به برجام تا این اندازه به درازا کشیده است؟ گفت: بله، یکی از نگرانی‌های ما این است که مذاکرات در این زمینه با سرعتی که مورد انتظار ماست، پیشرفت نمی‌کند. ایران در حال توسعه و به کار بردن پیشرفته‌ترین نسل سانتریفیوژها و افزایش سطح غنی‌سازی خود تا 60 درصد است که همان‌طور که می‌دانید به اورانیوم 90 درصد مورد نیاز برای ساخت سلاح بسیار نزیک است.
وی ادامه داد: این‌ها عواملی هستند که من به همکاران ایرانی خود نیز گفته‌ام، موجب پیچیده‌تر شدن شرایط در گذر زمان شده است. این موضوع دیگران را نگران و کار را برای ما هم دشوارتر می‌کند؛ چراکه نظارت ما به دلیل قطع ارتباط با برخی از دوربین‌ها و سیستم‌های‌مان در ایران کاهش یافته است.
رئیس دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل همچنین گفت: به همین دلیل است که من معتقدم ما باید در بالاترین سطح سیاسی ممکن بنشینیم و صادقانه صحبت و توافق کنیم که این وضعیت دیگر نمی‌تواند به شکلی که در حال حاضر هست، ادامه داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که حل موضوع مربوط به اوکراین و به‌علاوه ایران چقدر زمان خواهد برد؟ اظهار داشت: موضوع اوکراین ممکن است هر لحظه حل‌وفصل شود اما درباره ایران باید بگویم که شرایط متفاوت است؛ زیرا پیش از هر چیز نباید فراموش کنیم که ایران سلاح هسته‌ای ندارد اما مهم این است که آن‌ها مجددا در مسیر درست تعامل کنند، چیزی که اکنون شاهد آن نیستیم. به هر حال، هر دو موضوع نگران کننده است و من اطمینان می‌دهم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه هسته‌ای در اوکراین و اشاعه تسلیحات هسته‌ای در ایران تلاش می‌کند.


کد مطلب: 302296

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/302296/گروسی-حقوق-بشر-ایران-حوزه-وظایفم-نیست-امیدوارم-تهران-سفر-کنم

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com