کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاهش ساختمان‌های بسیار پرخطر تهران به ۱۰۰ مورد تا پایان سال/ نقش مصالح در مرگ‌های ناشی از حریق

ایسنا , 29 دی 1401 ساعت 9:47

حزب الله:
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از برنامه‌ریزی برای کاهش تعداد ساختمان‌های بسیار پرخطر تهران به ۱۰۰ مورد تا پایان امسال خبر داد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، قدرت الله محمدی درباره وضعیت ایمنی ساختمان‌ها در تهران گفت: قبل از شروع سخنانم یاد شهدای آتش‌نشان و به خصوص شهدای مظلوم حادثه ریزش ساختمان پلاسکو را گرامی می‌دارم. این افراد در لحظه‌ای که همه از آتش فرار کردند، به دل آتش رفته و جان ۳۰۰ نفر را نجات دادند.
وی ادامه داد: درخصوص پایش ایمنی ساختمان های شهر تهران اقدامی از سال ۹۵ به بعد آغاز شد و همکاران ما داوطلبانه کاری را آغاز کردند که تا این که توانستند  ۳۳ هزار ساختمان را پایش کنند.  این ساختمان ها بر اساس ضوابط آتش‌نشانی و وضعیت ایمنی به چهار گروه دسته‌بندی شدند که دسته اول آن ساختمان‌های بسیار پرخطر بود که همین ۱۲۹ ساختمان است که البته تعداد آن در حال حاضر به ۱۱۹ ساختمان رسیده است. دسته دوم ساختمان‌های پرخطر، دسته سوم ساختمان‌های میان‌خطر و دسته آخر ساختمان‌های کم خطر است.
محمدی با بیان اینکه این ۳۳ هزار ساختمان اینطور نیست که نباید کسی وارد آنها شود، خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده و ورود دستگاه قضا به موضوع، تعداد ۱۰ ساختمان از ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر ایمن سازی شدند که تا پایان سال تعداد آنها به ۱۰۰ ساختمان کاهش  پیدا می‌کند، اما مردم باید توجه کنند که فرآیند ایمن‌سازی زمان‌بر است، به خصوص اینکه این موضوع سال‌ها رها شده بود.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه در هفته آینده ۳۰ نفر از مالکان ساختمان‌های بسیار پرخطر احضار می‌شوند، گفت: با احضار این افراد اخطارها در زمینه ایمن سازی به آنها داده می‌شود. باید تاکید کنم که ما در آتش‌نشانی تا ایمن سازی آخرین ساختمان کوتاه نخواهیم آمد زیرا خط قرمز ما جان شهروندان است. 
وی با بیان اینکه برخی از این ساختمان‌ها کاربری‌هایی مانند انبار و ... دارند، گفت: اما بخشی از این ساختمان‌ها محل تردد شهروندان است و مربوط به بخش‌های تجاری، درمانی و اداری است که در مورد این‌ها حتما باید ایمن‌سازی شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران درباره اینکه ایمن‌سازی تمامی ساختمان‌های پرخطر چقدر زمان می‌برد؟ گفت: مدت زمان ایمن سازی ساختمان ها به زمان و نوع همکاری دستگاه‌ها و ارگان‌ها و همچنین مالکان و مردم بستگی دارد است، حتما می‌دانید که بخشی از این ساختمان‌ها مربوط به بخش‌های دولتی است و پیگیری در حال انجام است. 
محمدی با بیان اینکه آتش‌نشانی به ساختمان‌های نا ایمن اخطار می‌دهد، گفت: ما بعد از دادن اولین اخطار دوباره پیگیری می‌کنیم و اگر اقدام های اولیه انجام نشود، انشعاب‌ این ساختمان‌ها را قطع می‌کنیم. هفته گذشته یکی از این ساختمان‌ها بعد از قطع انشعاب گاز، پلمب شد. آنجا یک پاساژ بود که بدون گاز نمی‌توانستند فعالیت کنند و فشار کسبه باعث شد که مدیران آنجا آمدند و با ما جلسه گذاشتند و ایمن سازی را شروع کردند.

محمدی در پاسخ به پرسشی درباره ایمن‌سازی بیمارستان رسول اکرم و اینکه آیا این بیمارستان تا پایان سال ایمن خواهد شد یا خیر، گفت: این بیمارستان کار زیادی دارد و ساختمان آن قدیمی است. وزیر بهداشت خیلی خوب وارد عمل شدند و دو ساختمان آنجا با دستور شخص وزیر بهداشت تخلیه شد. در آن حادثه‌ای که در این بیمارستان رخ داد، من در صحنه حادثه بودم و حدود ۱۰۰ نفر را به بیرون از ساختمان آوردیم.

نقش مصالح ساختمانی در مرگ‌های ناشی از آتش‌سوزی

وی به اهمیت مصالح در حریق‌ها نیز اشاره کرد و گفت: توجه داشته باشید، بیشترین تلفات در حریق ها خفگی ناشی از دود گرفتگی است زیرا بسیاری از مصالح موجود در ساختمان‌ها بر پایه کربن است که در حریق دود زیادی تولید می‌کند، البته بسیاری از کشورها در این مورد وارد عمل شدند تا این ترکیب را تغییر دهند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با اشاره به ورود این سازمان به بحث ایمن سازی ساختمان‌های دولتی گفت: به موضوع ایمن سازی ساختمان های دولتی نیز ورود کردیم و هرچند که گاهی با جلوگیری حراست  از ورودمان همراه بود، اما آتش‌نشانی گزارش‌ها به دادستانی ارایه کرده و دستور قضایی گرفته و خوشبختانه مهلت یک ماهه پس از صدور دستورالعمل ها داده شده است و کار ایمن‌سازی شروع شد.
وی ادامه داد: با توجه به تاکید ریاست محترم جمهور بر ایمن‌سازی ساختمان‌ها ما انتظار داریم که سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی برای ایمن‌سازی ساختمان‌های خود داوطلبانه وارد عمل شوند.
محمدی با تشکر از سازمان تامین اجتماعی در ایمن‌سازی ساختمان‌های خود گفت: مورد دیگر بیمارستان بقیه الله است که حتی جزو لیست ما و جزو لیست ساختمان‌های نا ایمن هم نبود، اما خودشان پیشقدم شدند و ما هم نیرو مستقر کردیم و کمک می‌کنیم تا ایمن‌سازی در آنها انجام شود.

ایمن‌سازی ۳۰۰ ساختمان از ۱۱ هزار ساختمان پرخطر در تهران

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه از ۱۱ هزار و ۳۰۶ ساختمان پرخطر، مالکان ۳۰۰ ساختمان مراجعه کرده و کار رفع خطر آنها انجام شد، گفت: حتی برخی از ساختمان‌های میان خطر هم آمدند و پرونده تشکیل دادند و کار را جلو می‌برند.
وی درباره زمان اعلام اسامی نام ساختمان‌های نا ایمن گفت: برای اعلام این لیست نه تنها مخالف نیستیم بلکه کاملا موافق هستیم، اما توجه داشته باشید که اعلام لیست ساختمان‌های ناایمن دردی را دوا نمی‌کند و هدف این نیست. زیرا مهمترین اقدام در این زمینه این است که کار ایمن سازی آن‌ها انجام شود و ما به آنها فرصتی دادیم تا مشکلات ایمنی را حل کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران افزود: اگر به مرحله آخر برسیم و اقدامی از سوی مالکان در راستای ایمن‌سازی انجام نشود، به‌طور حتم لیست اسامی ساختمان‌های ناایمن با دستور قضایی منتشر و پلمب آنها انجام می‌شود.
بیشتر بخوانید: فهرست خطرناک
محمدی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، ادامه داد: در جریان بازدیدهای ما کارشناسان سازمان نظام مهندسی نیز می‌توانند حضور داشته باشند. ضمن اینکه طی تفاهم مشترک میان چندین دستگاه از جمله نظام مهندسی، آتش‌نشانی، مدیریت بحران و ... اقدامات برای پایش ۱۶ هزار ساختمان آغاز شده است. همچنین ما در راستای کمک به نظام مهندسی هفت هزار از نیروهای سازمان نظام مهندسی را آموزش دادیم.


کد مطلب: 302274

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/302274/کاهش-ساختمان-های-بسیار-پرخطر-تهران-۱۰۰-مورد-پایان-سال-نقش-مصالح-مرگ-های-ناشی-حریق

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com