تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹
plusresetminus
سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، آمریکا «خطر چین» را بزرگ جلوه می‌دهد تا آن را دستاویزی برای گسترش زرادخانه‌ها و حفظ هژمونی نظامی خود کند.
۰
کد مطلب : ۲۹۸۱۰۶
پکن: آمریکا با بزرگ کردن "خطر چین" به دنبال تولید کلاهک‌های بیشتر است
وزارت دفاع آمریکا گزارش سالانه خود درباره قدرت نظامی چین را منتشر کرد و در آن بیان کرد که چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۵، تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را به ۱۵۰۰ عدد برساند.
در واکنش به انتشار این گزارش، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: آمریکا در سال‌های اخیر مکررا نسخه‌های مختلفی از نظریه خطر چین را بزرگ جلوه داده تا بهانه‌ای برای گسترش زرادخانه‌های هسته‌ای و حفظ هژمونی نظامی خود به دست آورد.
وی افزود، جامعه جهانی شاهد است که خط‌مشی هسته‌ای چین همواره منسجم و شفاف بوده است.
او گفت: پکن همواره به یک استراتژی دفاع هسته‌ای پایبند بوده و در خط مشی خود بیان کرده که آغازکننده حمله هسته‌ای نخواهد بود. ما در توسعه نیروی هسته‌ای خود خویشتنداری زیادی داریم و همواره توان هسته‌ای خود را در کمترین میزان لازم برای تامین امنیت ملی خود نگه می‌داریم.
آمریکا در اکتبر سال جاری سند استراتژی امنیت ملی ۲۰۲۲ خود را منتشر کرد و در آن چین را «جدی‌ترین چالش ژئوپلتیک» خود دانست که نه تنها قصد تغییر نظم بین‌المللی را دارد، بلکه توان نظامی و اقتصادی انجام آن را هم کسب کرده است.
علاوه بر این، اخیرا یک خبرنگار بی‌بی‌سی که در حال پوشش اعتراضات مردمی در چین بود، توسط پلیس این کشور بازداشت شده و مدعی شد که مورد ضرب و جرح قرار گرفته است. پس از آن، انگلیس اعلام کرد که «دوران طلایی» رابطه این کشور با چین به پایان رسیده و پکن اکنون یک «تهدید وجودی برای ارزش‌ها و منافع» لندن محسوب می‌شود.
ژائو لیجیان در پاسخ به این اظهارات و ابراز حمایت غرب از تظاهرکنندگان چینی گفت: اول از همه، دولت انگلیس بگوید که خودش چطور با تظاهرات برخورد می‌کند؟ در تظاهرات ۲۰۲۰ پلیس انگلیس ۱۵۰ شهروند لندنی را که به محدودیت‌های قرنطینه اعتراض داشتند، بازداشت کرد. در ۲۰۲۱ هم ۲۰۰ تن که به کاهش هزینه‌کرد عمومی دولت اعتراض داشتند، بازداشت شدند. ویدیوهایی که بین عموم پخش شد، نشان داد که ماموران فردی را با بی‌رحمی کتک می‌زنند و حتی وقتی لباسش تقریبا از تنش در آمده و التماس می‌کند، هم رهایش نمی‌کنند.
او ادامه داد: ثانیاً، دولت بریتانیا با روزنامه‌نگاران چه رفتاری دارد؟ احتمالا به یاد دارید که چند سال قبل یک روزنامه‌نگار چینی چندین بار با موانعی مواجه شد و حتی مورد ضرب و جرح قرار گرفت، در نهایت هم در یک دادگاه انگلیسی محکوم شد. تنها به جرم اینکه از حق قانونی خود به عنوان یک روزنامه‌نگار استفاده کرده و پرسشی را در کنفرانس حزب محافظه‌کار مطرح کرده بود. گراهام فیلیپ، یک روزنامه‌نگار انگلیسی هم نخستین شهروند این کشور شد که توسط دولت کشور خودش تحریم شده است، تنها به این دلیل که در رسانه‌ها محتوایی تولید کرده بود که مورد پسند غرب قرار نداشت.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین