تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
plusresetminus
پس از شکست تیم ملی ایران مقابل انگلیس که با نتیجه ۶ بر ۲ به نغع رقیب رقم خورد، دو رویکرد را از اغلب رسانه ها شاهد بودیم. رویکردهایی کاملا متفاوت اما در یک وجه، مشترک: وارد کردن سیاست به فوتبال. امری که در این سال ها به کرات مانعی بر سر راه پیشرفت ورزش کشور و سبب ساز انفعال عنوان شده است.
۰
کد مطلب : ۲۹۷۵۴۳
فوتبال ایران می توانست اینگونه مقابل انگلیس نبازد اگر ...
این رسانه ها با جناح های فکری متفاوت اما با نگاهی برآمده از سیاست، فارغ از نقد عملکرد سرمربی و بازیکنان تیم ملی کشورمان، تلاش کردند قضیه را یا سفیدِ سفید جلوه دهند و یا سیاهی مطلق را منعکس کنند. و در این میان آنچه فراموش می شود، انعکاس حقیقتی است که رسیدن به آن با کمک رسانه، می تواند یاریگر تیم ملی ایران باشد.
حال پرسشی که در این میان مطرح می‌شود، این است که عملکرد رسانه در چنین شرایطی باید به چه شکل باشد تا هم با حفظ مرجعیت رسانه به واسطه انتقال واقعیت ها، به جلب اعتماد عمومی کمک کند و هم روح امیدواری را در جامعه و در میان اعضای تیم ملی جاری نگه دارد؟
علی جوادی، سردبیر ورزشی روزنامه ایران در گفت‌وگویی با ایسنا به این پرسش چنین پاسخ می دهد: «رسانه باید واقع‌بین باشد.»
او سپس به مصاحبه کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی ایران اشاره می کند و یادآور می شود: کی‌روش در این مصاحبه گفته بود، بازیکنان من مظلوم‌ترین بازیکنان دنیا هستند و تا می خواستند حرفی بزنند، متهم می‌شدند. همین چند جمله نشان داد بازیکنان کی‌روش تحت فشار خردکننده‌ای بودند.
جوادی معتقد است: رسانه‌ها باید با درک درست از این وضعیت، تلاش می‌کردند تا بازیکنان تیم ملی از زیر این فشار بیرون بیایند؛ زیرا ما دیدیم آنها تنها چیزی که در زمین نداشتند تمرکز بود.
او ادامه می دهد: در چنین شرایطی برخی رسانه‌ها نه تنها به وظیفه خود برای دادن آرامش و تمرکز به بازیکنان تیم ملی عمل نکردند بلکه در جهت عکس قدم برداشتند؛ برای مثال دلیلی وجود نداشت در روز برگزاری بازی دو مصاحبه از برانکو و اسکوچیچ با رویکرد حمله به تیم ملی منتشر شود.
این سردبیر ورزشی، شکست ایران در بازی روز دوشنبه را اتفاق ناخوشایندی می داند و در این زمینه می افزاید: ما در مقابل یکی از بهترین تیم‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ یکی از بدترین نمایش تاریخ خود را به نمایش گذاشتیم و در نتیجه بسیار سخت تنبیه شدیم.
به عقیده او در حال حاضر باید تلاش کرد تا تیم ملی از اینجا به بعد جام را از دست ندهد و در بازی با ولز و آمریکا بدین شکل بازی نکند.

او به بازی روز گذشته تیم عربستان نیز اشاره می کند و چنین می گوید: عربستان نیز امروز با یکی از مدعیان جام‌جهانی بازی داشت اما به هیچ عنوان مثل ما، دست‌وپا بسته و بدون تمرکز نبود.
جوادی ضمن همدردی با بازیکنان تیم ملی ایران اظهار می کند: آنها نماینده فوتبال ما هستند و تحقیر آنها، تحقیر ماست. اتفاق بسیار ناخوشایندی برای فوتبال ما افتاد که شاید در حال حاضر وجوه مختلف آن را درک نکنیم اما در آینده زمان به ما خواهد گفت که چه اتفاقی برای ما افتاده است.
این روزنامه نگار ورزشی خاطرنشان می کند: این بازی، شایسته فوتبال کشور ما نبود اما از اینجا به بعد باید سعی شود تا بازیکنان متمرکز شوند و کارلوس کی‌روش نیز انتخاب درست و بهتری برای ادامه راه داشته باشد. اگرچه انگلیس یکی از بهترین تیم‌های جام‌جهانی امسال است اما می‌توانستیم نمایش آبرومندانه‌تری ارائه دهیم.
او به حرفهایش اضافه می کند: باید تلاش شود تا در بازی‌های پیش رو این اتفاق تکرار نشود. همچنین سعی کنیم با نقدهای فنی یک ترکیب مناسب به زمین بفرستیم.
جوادی یکی دیگر از دلایل ضعف بازی نخست تیم را نبود برنامه‌ریزی و تغییرات مداوم اعلام کرد و گفت: از اسفند ۹۹ تا امروز فدراسیون فوتبال مدام دست‌به‌دست شد و آرامش در فوتبال ما وجود نداشت. از زمانی که فدراسیون از تاج گرفته شد و اسفند ۹۹ به عزیزی خادم تحویل داده شد، ما چیزی به عنوان رئیس فدراسیون نداشتیم. سه ماه مانده به جام‌جهانی فدراسیون رئیس وقت را شناخت و آن هم فردی که قبلا امتحانش را پس داده بود و زیر شدیدترین فشارهای رسانه‌ای باید انتخاب می‌شد و برای جام‌جهانی کار می‌کرد. همه این تغییرات مداوم، آرامش و برنامه‌ریزی را از فوتبال ما گرفت.
او در ادامه اظهار می کند: با وجود همه این مسائل، رسانه‌ها بار دیگر به غیرت بازیکنان و ساق پای آنها و همان صحبت‌های کلیشه‌ای و غیرعلمی قبلی پرداختند که البته این تفکر هم اینجا جواب نداد.
جوادی با یادآوری اینکه کادر تیم ملی دو ماه قبل از جام‌جهانی عوض شده بود، تصریح می کند: اصولا در چنین شرایطی تیم، قدرتمند به سمت جام‌جهانی نمی‌رود. به تمامی این موارد نیز می توان مسائلی که برای بازیکنان وجود داشت و کی‌روش هم به آن اشاره کرده بود را اضافه کرد. مجموع این موارد باعث شد تیم ما یکی از بدترین نتایج خود را مقابل انگلیس بگیرد.
او معتقد است: اگرچه سخت است اما باید بازی قبلی را فراموش کنیم و یک فضایی را به وجود آوریم که حداقل در بازی‌های پیش رو آبرومند بازی کنیم.
علی جوادی با اشاره به اینکه رسانه نور و امیدی است که ایرادها را برطرف می‌کند، در این زمینه بیان می کند: رسانه می‌تواند ایراد ترکیب را بگیرد و به چشم بیاورد. رسانه می‌تواند ایراد مدیریت را بگیرد و بازگو کند. رسانه می تواند مشکلات موجود را بازگو کند. رسانه است که باید نقاط ضعف و قوت را برجسته کند. رسانه به عنوان یک کارشناس نکات را به مرور به چشم عناصر دخیل در فوتبال یا هر مبحث دیگری می‌آورد.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین